خبر های جدید

هشدار اردوغان نسبت به تاخیر در تشکیل دولت ائتلافی ترکیه

هشدار اردوغان نسبت به تاخیر در تشکیل دولت ائتلافی ترکیه

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به بی‌ثباتی در کشورهای همسایه این کشور از احزاب سیاسی خواست تا به سرعت یک دولت ائتلافی تشکیل دهند یا با احتمال برگزاری یک انتخابات دیگر روبه‌رو شوند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در این‌باره گفت: ترکیه به عنوان کشوری که در حلقه‌ای از آتش محاصره است، باید برای جلوگیری از بروز هر ضربه‌ای و کمک به برادرانش بسیار قوی باشد بنابراین واجب است تا مسائل دوره بعد از انتخابات به سرعت حل شوند.

ترکیه در حال حاضر میزبان حدود دو میلیون پناهجوی سوری است که از جنگ داخلی در این کشور گریخته‌اند این در حالی است که اردوغان یکی از منتقدان صریح بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بوده و مکرراً درباره پیشرفت کردها در شهرهای مرزی ترکیه ابراز نگرانی می‌کند.

حزب عدالت و توسعه که اردوغان از بنیانگذاران آن است نتوانست در انتخابات هفتم ژوئن اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورد و به این ترتیب بیش از یک دهه حاکمیت تک‌حزبی و آرزوی اردوغان برای ایجاد یک ریاست‌جمهوری قدرتمند خاتمه یافت.

مقامات عدالت و توسعه می‌گویند اردوغان ممکن است به برگزاری انتخابات زودهنگام به چشم شانسی دیگر برای رسیدن به اکثریت کرسی‌های پارلمان بنگرد.

قانونگذاران ترک قرار است روز سه‌شنبه پس از ابلاغ حکم تشکیل دولت به حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه سوگند خود را یاد کنند.

پیش از این رئیس‌جمهور ترکیه در دیدار با کارشناسان گفته بود: روند تشکیل دولت احتمالاً تا اواسط اوت (شهریور) به طول می‌انجامد. من معتقدم ترکیه نمی‌تواند متحمل چنین هزینه زمانی‌ای شود بنابراین بهتر است که دولت ائتلافی طی کوتاه‌ترین زمان تشکیل شود.

وی با اشاره به احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام ادامه داد: اگر سیاستمداران نمی‌توانند این مساله را حل کنند، بنابراین مردم تنها راه‌حل این ماجرا خواهند بود.

منتقدان اردوغان وی را به دخالت در گفت‌وگوهای احزاب برای تشکیل دولت ائتلافی و نقض قانون اساسی در بی‌طرف ماندن متهم می‌کنند.

در همین حال وزیر اقتصاد ترکیه نیز اعلام کرده است، ائتلاف عدالت و توسعه با حزب مردم جمهوری‌خواه غیرمحتمل است در حالی که ائتلاف با حزب حرکت ملی‌گرا متحمل‌ترین گزینه است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا