خبر های جدید

نقشه داعش برای اشغال سینا

السیسی ممکن است از اسرائیل کمک بخواهد
نقشه داعش برای اشغال سینا

مدت زیادی از ترور دادستان مصر، هشام برکات نگذشته بود که گروه های مسلح فعال در صحرای سینا به پایگاه های نظامی ارتش و پلیس مصر حمله کردند و ده ها نفر از آنها را کشتند. آنها همچنین توانستند بر روستای الشیخ زوید و پیرامون آن مسلط شوند.

در تحلیل تحولات سریع اخیر مصر تسبی بارئیل، تحلیلگر مسائل استراتژیک اسرائیلی در گفت وگو با روزنامه عبری هاآرتص گفت: «آن چه در سینا رخ داد نوعی عملیات جراحی از روی استیصال تروریسم بود که خیلی سریع می تواند به یک جنگ حقیقی فراگیر منجر شود. همچنین می تواند به سرعت به نمونه دیگری از جنگ جاری در عراق علیه داعش تبدیل شود به ویژه که داعش در سینا تلاش دارد مناطق استراتژیک بیشتری را به اشغال خود در آورد.»

به گفته بارئیل جنگ در مصر در چند جبهه خواهد بود، بخشی از آن به شهرهای اصلی مثل قاهره و فیوم و عریش و رفح کشیده خواهد شد و بخش دیگر نیز در مناطق باز دیگر ادامه خواهد یافت. این جنگ دقیقا مثل جنگ با دشمن خارجی است اگر چه بیشتر اعضای گروه های مسلحی که این جنگ را به راه انداخته اند شهروندان مصری هستند.

بارئیل همچنین گفت: «وضعیتی که مصر این روزها شاهد است سال ها است به روی خود ندیده، عملیات بسیاری علیه اهداف داعش در شهر شیخ زوید و محیط اطراف آن انجام شده، در کنار آن عملیات بمب گذاری و انفجار خودروهای بمب گذاری شده را نیز شاهد بودیم. این جنگ آغاز کار داعش برای تسلط بر سینا و تبدیل آن به ولایت سینا است، شبکه انصار بیت المقدس وابسته به داعش در حقیقت تلاش دارد نسخه ای از استراتژی داعش در سوریه و عراق را در این جا پیاده کند.»

بر اساس تحلیل بارئیل هدف از ادامه این استراتژی تلاش برای تسلط به شهرها به طور کامل و ایجاد حکومتی داعشی در آنها است، برای همین داعشی ها در مدت کوتاهی تلاش خواهند کرد بر شهرها و مناطق دیگر مسلط شوند.

بر اساس گزارش منابع مصری داعش بعد از تسلط برای شیخ زوید نیروهای خود را در شهرهای این روستا پراکنده کرد و شروع به مین گذاری در خیابان ها و راه های منتهی به روستا برای جلوگیری از نزدیک شدن نیروهای مصری به آن کرد، هم زمان با آن درگیری های شدیدی را نیز با نیروهای مصری آغاز کردند.

بارئیل در این باره گفت: «نیروهای مسلح تندرو با این استراتژی تلاش می کنند بر شهر العریش و ورودی های آن و همچنین راه های منتهی به آن مسلط شوند و ممکن است به این ترتیب وارد نوار غزه شوند.»

داعش اخیرا با انتشار فیلمی ویدئویی حماس را در غزه تهدید کرده و گفته بود به زودی این شهر را به تصرف خود در خواهد آورد.

در همین رابطه یک مقام بلندپایه و مطلع که از روند تصمیم گیری های دولت مصر آگاه است به روزنامه هاآرتص گفت: «در صورت ورود گروه های مسلح به نوار غزه عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری و فرمانده کودتای نظامی مصر از ارتش اسرائیل خواهد خواست به جنگ با داعش بپیوندد بدون این که استقلال مصر را زیر سوال ببرد. هر گونه دخالت نظامی از نوار غزه از نگاه مصر جزئی از خدشه دار کردن استقلال مصر محسوب می شود.»

این مقام مسئول گفت که انتظار می رود فرمانده ارتش اسرائیل به زودی با همتای مصری خود دیدار کند و هماهنگی های لازم در صورت وقوع چنین سناریویی را انجام دهد.

در این میان بزرگترین نگرانی دولت مصر این است که جنگ در غزه منجر به آغاز سیلی از مهاجرت دست جمعی شهروندان فلسطینی از غزه به سینا شود.

تسبی بارئیل همچنین خبر از وجود شاخه هایی از داعش و گروه های مسلح وابسته به آن در سینا کرد و گفت که آن چه در سینا فعال است دقیقا همان داعشی است که در سوریه فعالیت می کند با این تفاوت که قدرت میدانی آن به مراتب از داعش سوریه کمتر است برای همین دائما از گروه های مسلح مستقر در کشورهای همسایه مثل سودان و لیبی کمک می گیرد.

بارئیل در ادامه مقایسه اوضاع سینا با سوریه و عراق می گوید نه داعش سینا آن قدرت داعش در عراق و سوریه را دارد و نقاط مرزی پیرامونی آن موقعیت جغرافیایی مشابه عراق و سوریه برای آن فراهم می کند و نه ارتش مصر قابل مقایسه با ارتش عراق و سوریه است. ارتش مصر سال ها است که در صحرای سینا حضور فعال دارد و فعالیت گروه های مسلح را در این منطقه به شدت زیر نظر دارد. به گونه ای که عملیاتی که اخیرا گروه های تروریستی در سینا انجام دادند تعجب بسیاری را برانگیخت و سوالات بسیاری را نسبت به عملکرد سازمان امنیت مصر به وجود آورد.

بارئیل در ادامه اظهارات خود این سوال را مطرح می کند که آیا حوادث اخیر بر آینده روابط شهروندان این مناطق با داعش و احتمال بیعت آنها با این شبکه تاثیر می گذارد؟ وی در پاسخ به این پرسش می گوید: «این گونه معروف است که مثلث “الشیخ زوید، عریش، رفح” متشکل از شهروندان بدو و بادیه نشینی است که دولت مصر سال ها نسبت به آنها بی اعتنا بوده و حاضر به قبول آنها در جامعه مصر نشده است. همچنین وعده های السیسی به اهالی سینا برای ایجاد فرصت شغلی و بهبود وضعیت زندگی آنها نیز تا کنون محقق نشده است. البته بخشی از قبایل بدو بر همکاری خود با ارتش مصر تاکید دارند اما بسیاری هم هستند که مخالف همکاری با ارتش مصر هستند، به ویژه بعد از آن که به دستور السیسی بیش از ۲۰۰۰ خانوار را مجبور به ترک خانه و کاشانه شان از مناطق مرزی با غزه کردند بدون این که هر گونه ما به ازایی چه از لحاظ مادی چه از لحاظ تامین مسکن به آنها بدهند. بسیاری از آنها خانه و کاشانه خود را به العریش و الشیخ زوید منتقل کردند. برای همین احتمال بسیار دارد در صورتی که داعش پول یا حقوق سخاوتمندانه ای به آنها پیشنهاد بدهد فورا با این شبکه بیعت کنند. البته اگر داعش بخواهد همان رفتاری که در سوریه و عراق دنبال کرده و گردن و دست و پای مردم را بریده و خشونت های شدیدی را علیه شهروندان اعمال کرده در این جا هم اعمال کند با واکنش شدید مردم مواجه شود.

وی در پایان تاکید می کند، ارتش مصر باید هر چه سریع تر کاری از پیش ببرد. دولت و ارتش هر دو تحت فشار شدید افکار عمومی هستند و اگر نتوانند از پس داعش و گروه های وابسته به آن بر آیند ممکن است مشروعیتشان زیر سوال برود.

منبع: دیپلماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا