خبر های جدید

قاهره: “جایی برای مذاکره با اخوان المسلمین نیست”

قاهره: “جایی برای مذاکره با اخوان المسلمین نیست”

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای ضمن مخالفت با اظهارات اخیر وزیر خارجه قطر در حمایت از اخوان المسلمین، هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی کشورش را به شدت رد کرد.  احمد ابوزید، سخنگوی وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای با تاکید بر مخالفت کشورش با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی خود اعلام کرد اظهارات خالد بن محمد العطیه، وزیر خارجه قطر در حمایت از گروه اخوان المسلمین “قابل پذیرش نیست”.

وی تاکید کرد: اخوان المسلمین یک گروه “تروریستی” است و هیچ جایی برای مذاکره یا پذیرش آغاز گفت‌وگو با آن با میانجی‌گری کشوری خارجی وجود ندارد.

محمد العطیه پیشتر اعلام کرد در صورتی که از قطر خواسته شود، این کشور آماده است برای پایان بحران سیاسی مصر پس از زمان برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور سابق این کشور که وابسته به اخوان المسلمین است، میان دو طرف وساطت کند. اما مصر در بیانیه‌ای به شدت دخالت قطر در امور داخلی خود را رد کرد.

قطر در دوره ریاست جمهوری مرسی، از مهمترین حامیان وی بود. پس از آنکه در ژوئیه ۲۰۱۲ و در پی اعتراضات گسترده مردمی علیه مرسی، وی از قدرت برکنار شد، روابط قاهره و ‌دوحه دچار تنش شد که با میانجی‌گری عربستان برای اصلاح روابط قاهره و دوحه در سال گذشته جنگ لفظی دو کشور تا حدود زیادی آرام گرفت.

مصر همواره دوحه را به حمایت از اخوان المسلمین متهم می‌کند درحالی که دوحه تاکنون این مساله را رد کرده است.

دولت قاهره گروه اخوان المسلمین را یک گروه “تروریستی” خوانده و آن را تحریم کرده است.

محمد العطیه اخیرا در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای “تلویزیون عربی” گفت: روابط مصر و قطر بسیار خوب است اما تنها یک اختلاف سیاسی وجود دارد آن در مورد به حاشیه راندن یک تشکیلات سیاسی بزرگ در این کشور است. ما از موضوع گفت‌وگو حمایت می‌کنیم؛ چرا که حل مسایل در قالب گفت‌وگوی ملی همه گروه‌ها را کنار یکدیگر نگه می‌دارد و هیچ گروهی به حاشیه نمی‌رود.

وی در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: من تاکید می‌کنم ما طرحی در دست نداریم اما اگر از قطر خواسته شود در این مساله میانجی‌گری کند تا در نهایت اتفاق مثبتی برای کشورهای عربی رخ دهد ما آماده هستیم. مصر از جمله کشورهای بسیار مهم برای ماست که ثباتش به عنوان یک استراتژی عمیق برای ما اهمیت دارد.

وزیر خارجه قطر در ادامه تاکید کرد که کشورش با “تروریستی” خواندن اخوان المسلمین مخالف است.

وزارت خارجه مصر در واکنش به اظهارات العطیه آنها را مانعی بر سر راه احکام دستگاه قضایی مصر و دستورات دولت قاهره دانست و تاکید کرد که آرا‌ء عمومی مصر اخوان المسلمین را یک گروه “تروریستی” می‌داند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا