خبر های جدید

سرانجام مرزهای المان و اتریش به روی پناهجویان سوری گشوده شد

سرانجام مرزهای المان و اتریش به روی پناهجویان سوری گشوده شد

برخی از اتریشیها با در دست گرفتن پلاکاردهای “خوش آمدید” از پناهجویان در مرز کشورشان با مجارستان استقبال کردند. هزاران پناهجوی سوری که با ترک مجارستان با پای پیاده راهی مرکز اروپا شده بودند با دربهای باز دو کشور اتریش و آلمان روبرو شدند.

ورنر فایمان نخست وزیر اتریش پس از انجام یک گفتگوی تلفنی با ویکتور اوربان همتای مجار خود، تصمیم کشورش در رابطه با داده شدن اجازه ورود به پناهجویان سوری را اعلام کرد. وی افزود که برای خاتمه بخشیدن به تراژدی انسانی پناهجویان، متعاقب گفتگوی تلفنی با خانم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان،  حکومت وین تصمیم به گشودن مرزهای اتریش گرفته است.

گفته می شود که به دنبال این تصمیم، حکومت مجارستان اقدام به گسیل ۱۰۰ اتوبوس و انتقال اولین گروه از پناهجویان به اتریش کرده است. تاکنون ۲ هزار پناهجو از مجارستان به اتریش آورده شده اند.  این در حالی است که جمع کثیری از مردم اتریش نیز با تجمع در برابر مرز و در دست گرفتن پلاکاردهای “خوش آمدید” اقدام به استقبال از پناهجویان کرده اند.

گفته می شود که برای انتقال مهاجرین عمدتا سوری تبار به وین نیز، در مرز اتریش با مجارستان قطارهای ویژه ای در حال آماده باش هستند.

این درحالی است که دیروز به دنبال ممانعت مقام‌های مجار از سوار شدن پناهجویان به قطارهایی که به سوی غرب اروپا می‌روند، صد‌ها تن از آنها از روز جمعه ۱۳ شهریور پای پیاده راه جاده‌های خارج از بوداپست را پیش گرفتند تا خود را به مرز اتریش برسانند.

براساس اطلاعات ارایه شده توسط پلیس مجارستان قریب به ۱۲۰۰ تن از پناهجویان پای پیاده راهی مرزهای آلمان و اتریش شده بودند و تصمیم داشتند تا مسیر ۱۷۰ کیلومتری مذکور را راهپیمایی کنند. در میان پناهجویان که همگی به شدت خسته، کم خواب، گرسنه، تشنه، سرما زده و نگران هستند صدها زن و کودک و فرد مسن نیز وجود دارند.

خبر میرسد که در شهر بیسکه مجارستان پیکر بی جان یک پناهنده افغان بر روی ریلهای آهن یافت شده است. تحقیقات پلیس برای مشخص کردن علت مرگ این پناهجو ادامه دارد.

در تحولی دیگر سباستین کروز وزیر خارجه اتریش اوضاع وحشتبار پناهجویان را به عنوان هشداری برای اتحادیه اروپا ارزیابی کرده است.

همچنین خبر میرسد که ژوها سیپیلا نخست وزیر فنلاند در اقدامی نوعدوستانه اعلام کرده که حاضر به گشودن درب خانه خود به روی پناهجویان می باشد.

به گزارش رسانه های بریتانیا پیشتر نیز دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا گفت که این کشور ۱۰۰ میلیون پوند یا چیزی در حدود ۱۵۲ میلیون دلار به حل بحران پناهجویان سوریه اختصاص می‌دهد.
آقای کامرون که به اسپانیا سفر کرده بود در جمع خبرنگاران گفت: “اعلام می کنم که این کشور ۱۰۰ میلیون پوند دیگر برای کمک به پناهجویان اختصاص می دهد. به این ترتیب مجموع کمک های بریتانیا به بیش از یک میلیارد پوند می رسد. ”

صدها مهاجر و پناهجو صبح سه شنبه و پیش از بسته شدن ایستگاه قطار کلتی در بوداپست، پایتخت مجارستان، از این ایستگاه عازم اتریش و آلمان شدند. این مهاجران و پناهجویان، که عمدتاً از جنگ زدگان سوریه اند، در شرایط سختی خود را از طریق ترکیه و یونان به مجارستان رسانده، اما برای رفتن به کشورهای غرب اروپا دچار مشکل بودند.

بر اساس موافقت نامه دوبلین، هر فردی که برای پناهندگی به اروپا می آید باید از اولین کشور اروپایی که به آن پا گذاشته درخواست پناهندگی کند. با این حال، دولت های آلمان و اتریش از تسهیل این شرایط خبر داده و گفته اند که مقررات مذکور را در وضعیت اضطراری فعلی و برای جنگ زدگان سوری موقتاً ندیده می گیرند.

http://www.trt.net.tr/persian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا