خبر های جدید

آغاز «انقلاب بیچارگان» در مصر

آغاز «انقلاب بیچارگان» در مصر

از روز جمعه (دیروز) تجمع‌های اعتراضی مردمی در پی بدتر شدن اوضاع اقتصادی مصر با عنوان «انقلاب بیچارگان» آغاز شده است. شهروندان مصری در این تظاهرات‌ که با عنوان «انقلاب بیچارگان» شکل گرفته به بد شدن وضعیت اقتصادی مصر بعد از روی کار آمدن «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر اعتراض داشته‌اند.

بر اساس این خبر نیروهای امنیتی در چندین منطقه با معترضان درگیر شده‌اند و تعدادی از معترضان نیز بازداشت شده‌اند. در همین راستا «شریف اسماعیل» نخست وزیر مصر گفته که این کشور ثبات، توسعه و اصلاحات را انتخاب کرده و صداهای مخالف این مسأله مورد قبول نخواهد بود.

نیروهای امنیتی روز جمعه تدابیر شدید امنیتی در مرکز قاهره ایجاد کرده و ایستگاه‌های قطار و مسیرهای منتهی به میدان‌های اصلی شهر بسته شده بود. یک مسئول امنیتی اعلام کرد نیروهای پلیس مصر روز گذشته ۱۳۰ نفر را در سراسر مصر به دلیل مشارکت در این تظاهرات بازداشت کرده‌اند که ۳۹ نفر آنها در قاهره بوده‌اند.

در حالی که سه زن نیز در میان بازداشتی‌های تظاهرات دیروز حضور دارند «یاسر العمده» هماهنگ کننده این جریان اعلام کرده که این اعتراض‌ها فقط افرادی که به وضعیت اقتصادی اعتراض دارند را نمایندگی نمی‌کند بلکه صدای مظلومان و محرومان است.

وی تأکید کرد که حدود ۸۰ درصد مصری‌ها از این جریان و این حرکت حمایت می‌کنند. از زمانی که السیسی در سال ۲۰۱۴ به عنوان رئیس جمهور مصر روی کار آمده تا کنون این کشور با بحران‌های مهم اقتصادی و امنیتی دست وپنجه نرم کرده است.

السیسی که اخیرا در جمع جوانان مصری از آن‌ها خواسته بود ضمن صبر پیشه کردن در برابر مشکلات اقتصادی نارضایتی خود را اعلام نکنند، پیشتر گفته بود انقلاب بیچارگان که خواستار برکناری او به دلیل افزایش قیمت‌هاست به نتیجه نخواهد رسید.

رئیس جمهور مصر گفته بود مصری‌ها هشیارند و تلاش اهل شر [تعبیری که برای مخالفانش بکار می‌برد] در نهایت با شکست روبه رو خواهد شد.

اخیرا مصر تعیین ارزش پوند مصری (جنیه) را به صورت آزاد کرده و به این ترتیب ارزش دلار ۸٫۸۸ پوندی در مصر،  طول هفته گذشته تقریبا دو برابر شده و هر دلار آمریکا ۱۷٫۳۰ پوند معامله شده که منجر به افزایش قیمت سوخت نیز شده است.
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا