دعوت و داعی

مناجات و نیایش

مناجات و نیایش

استاد مصطفی مشهور / مترجم: مجتبی دوروزی

خدایا در سکون وسکوت شب رو سوی در گاه تو آورده ام در حالی که مردم در خوابند تاخواسته ام را از تو بطلبم و تو آن را بر آورده کنی، نیازمند مسکینی دروازه ی کریم بخشنده ای را می کوبد.

یکی از دلائل لطف و کرمش این است که می بخشد در حالی که هیچ واسطه و مانعی را میان من و خودش قرار نداده است و میفرماید:

«ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ»

« مرا به فریاد خوانید تا بپذیرم» غافر/۶۰

 رو سوی درگاهت آورده ام و فضل و کرمت را می طلبم و تورا می خوانم در حالی که یقین دارم دعایم را پاسخ می گویی و هرگز مرا نا امید و ناکام رها نمی کنی به کرمت چشم دوخته ام همچنین از تو می خواهم که شیوه ی درست دعا کردن را به من الهام کنی.

خدایا…. تو را عبادت وپرستش می کنم و می دانم که تو از عبادت من بی نیازی و تو را به فریاد می طلبم واز یاریت بی نیاز نیستم.پروردگارم مرا به سوی راه راستت هدایت فرما و مرا به شیوه ای بسیار زیبا به سوی خود باز گردان.

پروردگارا در باقیمانده ی عمرم طاعتت را روزیم گردان ومرا در انجام هر آنچه سبب خشنودیت می شود موفق دار و مرا از هر آنچه سبب برانگیختن خشمت می شود مصون و محفوظ دار. پروردگارا به نفس من تقوی ارزانی دار و آن را پاکیزه گردان زیرا تو بهترین کسی هستی که آن را تزکیه می کنی، تو ولی و سرپرست نفس من هستی

پروردگارا بدرستی خواست و مشیت تو بدان تعلق گرفت که من و برادرانم در مسیر دعوت قرار گیریم آن هم در این ایام که مرحله ی حساسی از عمر دعوت اسلامی است. بعد از سقوط حکومت اسلامی و خلافت( اسلامی ) و رسوب توده های انبوه جهل نسبت به حقیقت اسلام و برداشت های غلط و عادات جاهلی و انحرافات عقیدتی و آنچه از ضعف و سستی و تفرقه و اختلاف دامنگیر مسلمین شده و دشمنان خدا با انواع نیرنگها و جنگ های وحشیانه براسلام  و مسلمین تسلط یافته اند.

اسلام عظیم و بزرگواری که برای ما اختیار نموده ای و ما مفتخر به آن گشته ایم بر ما واجب نموده که دست بسته و ناتوان تسلیم این شرایط و موقعیت نشویم و یر تمامی مسلمانان واجب گردانیده که قیام کنند و به کتاب پروردگار و سنت پیامبرشان(ص) تمسک جسته تا این توده انبوه را از بن برکنده و نابود کنند وتا مسلمین از تمامی انواع ضعف و سستی و تفرقه و اختلاف نجات یابند واین که همگی به ریسمان الهی چنگ زنند تا با کمک هم حکومت اسلامی را بر پا داشته و خلافت حقیقی را باز گدانند و دشمنی و عداوت دشمنان را پس زده و به خود باز گردانند و امکان حکومت دین خدا را در زمین محقق گردانند:

«‏ وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَکُونَ فِتْنَهٌ وَیَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلّه فَإِنِ انتَهَوْاْ فَإِنَّ اللّهَ بِمَا یَعْمَلُونَ بَصِیرٌ ‏»

(‏ و با آنان پیکار کنید تا فتنه‌ای باقی نماند ( و نیروئی نداشته باشند که با آن بتوانند شما را از دینتان برگردانند ) و دین خالصانه از آن خدا گردد ( و مؤمنان جز از خدا نترسند و آزادانه به دستور آئین خویش زیست کنند ) . پس اگر ( از روش نادرست خود ) دست برداشتند ( و اسلام را پذیرفتند ، دست از آنان بدارید ، چرا که ) خدا می‌بیند چیزهائی را که می‌کنند ( و کیفرشان می‌دهد ) . ‏انفال/۳۹

خدایا…. چه امانت سنگینی و چه کار بس مهمی است که این توده ی جهالت ونادانی از بین برده شود و بنیانی مستحکم مستقر گردد تا این بنای عظیم بر آن افراشته شود! اما با تمام احساس مان نسبت به سنگینی امانت احساس دیگری نیز به ما دست می دهد و آن افتخار با عظمتی است که نصیب ما می شود در این که نقشی در ادای این واجب و تحقق این خیر برای بشریت و نسل های آینده خواهیم داشت همچنین امید فراوان داریم که اجر و پاداش بزرگ نصیب ما شود.

پروردگارا از تو می طلبیم که ما را در انتخاب این راه اهلیت و شایستگی ارزانی داری ودر این آزمون سربلند و پیروز گردیم. پروردگارا سینه های ما را گشایش عطا فرما و کارهایمان را سهل و آسان گردان، ای کسی که فرمان ودستور در قبضه ی قدرت توست وبر هر چیزی توانایی. خدایا هیچ کار و امری آسان نیست مگر این که تو آن را آسان گردانی ،پس برما آسان گردان و یاوری فرما ای کریم.

پروردگارا…. با وجودی که می دانیم اسلام تحقق این کار مهم و عظیم را بر تمامی مسلمین واجب نموده است و می دانیم که این کار ممکن نیست که به صورت فردی تحقق یابد، بلکه نیازمند کاری جمعی و منظم است ، پس یقین یافتم که کار جمعی بر ما واجب است، زیرا هر آنچه واجبی بدان تکمیل شود آن نیز واجب است و به خاطر تکمیل این واجب و اجرای خوب آن لازم است که در انتخابی درست و زیبا در قالب و چارچوب جماعتی که این واجب در آن تحقق یابد بکوشیم و توفیق تو در این انتخاب همراهمان بوده پس ما را به راه دعوت ارشاد فرموده ای آنهم با تلاشگران راست کردار و راست گفتار پس سپاس و ستایش و شکر از آن توست و به خاطر هدایت و توفیقت تو را سپاس می گوییم و آن کس که ما را به این خیر رهنمون کرد بهترین پاداش عنایت فرما.

الهی بعد از آن که نشانه های راه دعوت را برایم روشن و واضح گردانیدی  به اعتماد و اطمینان کامل آن را پیمودیم ودانستیم که همان راه رسول محبوبمان است که خود و یارانش آن را طی کردند یعنی: ایمان و عمل….. محبت و برادری…. واز سیره و روش محبوبت مصطفی(ص) دانستیم که این راه با گلها فرش نشده بلکه پر از مشکلات و سختی است راهی  که در آن خارها وموانع و آزمایش ها وابتلاها وجود دارد،اما با با این وصف آگاهانه و با رضایت فقط بخاطر اطاعت و نزدیکی جستن به تو آن را انتخاب کردم و این که دعوتت را پاسخ گفته باشم و به این امید که رضوان و بهشتت را نصیبم فرمایی. تو مرا فرا خواندی و من هم ندایت را لبیک گفتم:

«‏ ‏ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجَارَهٍ تُنجِیکُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ ‏-‏ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنفُسِکُمْ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ ‏-‏ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَیُدْخِلْکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاکِنَ طَیِّبَهً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ ‏-‏ وَأُخْرَى تُحِبُّونَهَا نَصْرٌ مِّنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِیبٌ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ ‏»

(‏ ای مؤمنان ! آیا شما را به بازرگانی و معامله‌ای رهنمود سازم که شما را از عذاب بسیار دردناک دوزخ رها سازد ؟ ‏‏ ( و آن این است که ) به خدا و پیغمبرش ایمان می‌آورید ، و در راه خدا با مال و جان تلاش و جهاد می‌کنید . اگر بدانید این برای شما ( از هر چیز دیگری ) بهتر است . ‏‏ ( اگر این تجارت را انجام دهید ، خدا ) گناهانتان را می‌بخشاید ، و شما را به باغهای بهشتی داخل می‌گرداند که از زیر ( کاخها و درختان ) آن جویبارها روان است ، و شما را در منازل و خانه‌های خوبی جای می‌دهد که در باغهای بهشت جاویدان ماندگار ، واقع شده‌اند . پیروزی و رستگاری بزرگ همین است . ‏‏ ( گذشته از این نعمتها ) نعمت دیگری دارید که پیروزی خدادادی و فتح نزدیکی است ( که در پرتو آن مکه به دست شما می‌افتد ) و به مؤمنان مژده بده ( به چیزهائی که قابل توصیف و بیان نیست ، و فراتر از آن است که با الفبای انسانها به انسانها شناساند ) . ‏صف/۱۰-۱۳

پروردگارا ما را در ادای واجبات این راه و تکالیف این تجارت سودمند یاری ده و ما را از کمترین سود این بهره و منفعت فراوان محروم نفرما، چه بهره وسود دنیوی آن یا اخروی اش، یعنی یاری و پیروزی و سیادت و سروری در دنیا و رستگاری و تنعم و نجات از عذاب در آخرت.

خدایا .. . همانا به دستاوردهای راه واهداف و وسایل وشروط و تعهداتی که سالک باید آنهارا مراعات نماید دست یافتم و باتو پیمان می بندم که به این شرو ط والزامات تا زمانی که زنده ام وفادار بمانم وآن را به تمام و کمال انجام دهم زیرا پیمان وعهد حقیقی، عهد توست وراه،راه تو ومن بنده ی کمترین توام وکارها همگی خالصانه به خاطر توست و هیچکدام از ما در ورای این راه در پی بهره ی دنیوی خویش نیستیم، پروردگارا یاریگر ما باش تا پیمانت را تمام و کمال اجرا نماییم و از زمره ی راستگویان و راست کرداران باشیم.

پروردگارا… تو فرموده ای وفرموده ات حق است:

«‏ إِنَّ الَّذِینَ یُبَایِعُونَکَ إِنَّمَا یُبَایِعُونَ اللَّهَ یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ فَمَن نَّکَثَ فَإِنَّمَا یَنکُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَیْهُ اللَّهَ فَسَیُؤْتِیهِ أَجْراً عَظِیماً ‏»

(‏ بی‌گمان کسانی که ( در بیعه‌الرضوانِ حدیبیّه ) با تو پیمان ( جان ) می‌بندند ، در حقیقت با خدا پیمان می‌بندند ، و در اصل ( دست خود را که در دست پیشوا و رهبرشان پیغمبر می‌گذارند ، و دست رسول بالای دست ایشان قرار می‌گیرد ، این دست به منزله دست خدا است و ) دست خدا بالای دست آنان است ! هر کس پیمان‌شکنی کند به زیان خود پیمان‌شکنی می‌کند ، و آن کس که در برابر پیمانی که با خدا بسته است وفادار بماند و آن را رعایت بدارد ، خدا پاداش بسیار بزرگی به او عطاء می‌کند . ‏) فتح/۱۰

پروردگارا دستم را بگیر تا عهد وبیعتت را به انجام برسانم و از آن تخلف نورزم تا با به دست آوردن پاداشی عظیم رستگار گردم ای کریم بزرگوار.

بار الها… چه بسیار گاهگاهی احساس امید و رغبت وبیم وترس مرا فرا گرفته آنگاه که این سخن بزرگوارانه ات را می خوانم:

«‏ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً ‏-‏ لِیَجْزِیَ اللَّهُ الصَّادِقِینَ بِصِدْقِهِمْ وَیُعَذِّبَ الْمُنَافِقِینَ إِن شَاء أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ غَفُوراً رَّحِیماً ‏»

(‏ در میان مؤمنان مردانی هستند که با خدا راست بوده‌اند در پیمانی که با او بسته‌اند . برخی پیمان خود را بسر برده‌اند ( و شربت شهادت سرکشیده‌اند ) و برخی نیز در انتظارند ( تا کی توفیق رفیق می‌گردد و جان را به جان آفرین تسلیم خواهند کرد ) . آنان هیچ گونه تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود نداده‌اند ( و کمترین انحراف و تزلزلی در کار خود پیدا نکرده‌اند ) . ‏-‏ هدف این است که خداوند صادقان را به خاطر صدقشان پاداش بدهد ، و منافقان را هر گاه بخواهد عذاب کند ، و یا ( اگر توبه کنند ) ببخشد و توبه ایشان را بپذیرد . چرا که خداوند آمرزگار و مهربان است . ‏) احزاب/۲۳/۲۴

احساس امید و رغبت می نمایم چون می پندارم که از زمره ی منتظران شهادتم و به دیدار تو می آیم در حالی بر عهد و پیمانم صادقم بدون هیچ تبدیلی و تغییری،تا به کسانی بپیوندم که در این راه از من پیشی جسته اند تا با هم با بدست آوردن پاداش صداقت پیشه گان به رستگاری و نجات برسیم و احساس بیم و ترس می نمایم چون می پندارم که در مدت زمان باقی مانده از دنیا دچار پیمان شکنی گردم یا آن را تبدیل یا تغییر نمایم و آنگاه از پاداش  صداقت پیشه گان محروم گردم.

پروردگارا ، ای بخشنده و ای مهربان مهرورز، ای کسی که احسانش بالاتر از هر احسانی است، ای صاحب شکوه و عظمت ، عاجزانه از تو می طلبم که کوتاهی وگناهان گذشته ام را ببخشایی و باقی عمرم را نیک گردانی وبا عاقبت بخیریم بر من منت نهی تا به کاروان صالحان صادق بپیوندم . بدرستی برهر آنچه بخواهی توانایی و به اجابت دعا سزاوار و شایسته، ای بهترین سرپرست و یاریگر.

« ‏ وَالَّذِینَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلّاً لِّلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ»

(‏ کسانی که پس از مهاجرین و انصار به دنیا می‌آیند ، می‌گویند : پروردگارا ! ما را و برادران ما را که در ایمان آوردن بر ما پیشی گرفته‌اند بیامرز . و کینه‌ای نسبت به مؤمنان در دلهایمان جای مده ، پروردگارا ! تو دارای رأفت و رحمت فراوانی هستی) حشر/۱۰ . ‏

پروردگارا در حالی ما را بمیران که مسلمانیم و مارا به صالحان و پاکان ملحق گردان.

«‏ رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِیاً یُنَادِی لِلإِیمَانِ أَنْ آمِنُواْ بِرَبِّکُمْ فَآمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَکَفِّرْ عَنَّا سَیِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الأبْرَارِ ‏-‏ رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدتَّنَا عَلَى رُسُلِکَ وَلاَ تُخْزِنَا یَوْمَ الْقِیَامَهِ إِنَّکَ لاَ تُخْلِفُ الْمِیعَادَ ‏»

(‏ پروردگارا ! ما از منادی ( بزرگوار توحید ، یعنی محمّد پسر عبدالّله ) شنیدیم که ( مردم را ) به ایمان به پروردگارشان می‌خواند و ما ایمان آوردیم ( و ندای او را لبّیک گفتیم . اکنون که چنین است ) پروردگارا ! گناهانمان را بیامرز و بدیهایمان را بپوشان و ما را با نیکان و ( در مسیر ایشان ) بمیران . ‏‏ پروردگارا ! آنچه را که بر ( زبان ) پیغمبران خود ( و به پاداش تصدیق ایشان و پیروی از آنان ) به ما وعده داده‌ای ،  ( از قبیل : پیروزی دنیا و نعمت آخرت ) به ما عطاء کن ، و در روز رستاخیز ما را ( با درآوردن به دوزخ ) خوار و زبون مگردان . بیگمان تو خلف وعده نخواهی کرد . ‏) آل عمران ۱۹۳/۱۹۴

خداوندا…. در اولین گامهایی که در مسیر دعوت بر داشتیم با تو عهد و پیمان بستیم که برای انجام خواسته های کار جمعی بپا خیزیم وتا می توانیم بکوشیم از راستگویان و راست کرداران باشیم پس در این راه یاریگر باش…..

با تو پیمان بسته ایم که بر بینشی سالم و صحیح از اسلام و برگرفته از کتاب تو وسنت پیامبرت(ص)  محافظت نماییم.فهمی فراگیر، بدون پذیرش بعضی و طرد دیگری، یعنی: سالم و صحیح یدور از اشتباه یا تحریف ، فهمی پاکیزه و عاری از التقاط و آمیختگی و خالی از بدعت ها و خرافات و آن همان اسلام با قدرت و اصالتی است که پیامبر (ص) آن را آورد. بر محافظت از آن بدون تبدیل یا تغییر ، حریص و آرزومندیم و به عنوان میراثی آن را در اختیار نسل های آینده می نهیم تا ان شاء الله ساختار حکومت اسلامی موعود بر اساس زیر بنا شود:

۱-عقیده  توحیدی پاک و بدور از از هر گونه آمیختگی و التقاط.

۲-عبادت و پرستش صحیح و سالم و خالی از هر نوع بدعت .

۳-شریعت وقانون عادلانه ای که تمام جوانب زندگی را شامل شود.

۴-اخلاق نیکوی اسلامی

۵-جهاد واجبی که تا روز رستاخیز ادامه خواهد داشت و راهنمای بشریت برای این دین حق خواهد بود.  آمین

———————————————

منبع:کتاب: نیایش

نویسنده: مصطفی مشهور

مترجم: مجتبی دوروزی

انتشارات:مدارا- ۸۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا