خبر های جدید

شیخ عزالدین القسام که بود؟

به مناسبت هشتادمین سالروز شهادت «رهبر مجاهدین فلسطین»
شیخ عزالدین القسام که بود؟

امروز شنبه مصادف است با هشتادمین سالروز شهادت شیخ عزالدین القسام «رهبر مجاهدین فلسطین» که نقش بسزایی در مبارزه علیه استعمار و اشغالگری داشت. شیخ عزالدین القسام نقش زیادی در ترغیب فلسطینیان به مبارزه علیه استعمار و سپس اشغالگری اسرائیل ایفا کرد تا اینکه به یکی از چهره های برجسته و نماد مقاومت عربی و اسلامی تبدیل شد.

فلسطینیان از وی به عنوان «رهبر مجاهدین» یاد می کنند، روحانی که در روستای جبله سوریه به دنیا آمد و یکی از چهره های مبارزه و نماد انتفاضه عربی علیه پیامدهای پیمان سایکس-پیکو به خصوص بخش مربوط به زمینه سازی برای اشغال فلسطین بود.

می توان گفت شهید عزالدین القسام به عنوان نماد مقاومت و مخالفت با اشغالگری، نمونه بارز واکنش نسلی بود که رویای آن برای تشکیل مملکت عربی تحت حکومت شریف حسین بر باد رفته بود.

آنگونه که در کتب تاریخی ثبت شده است، شیخ عزالدین القسام به حزب استقلال عربی وابسته بود و در الازهر مصر تحصیل کرد و به شدت تحت تاثیر تعالیم شیخ محمد عبده قرار گرفت و در مصر به جنبش ملی مخالف بریتانیا پیوست.

وی پس از بازگشت از مصر فعالیت سیاسی را از منظر ادغام تربیت دینی با اهداف ملی آغاز و نخستین تظاهرات در حمایت از مقاومت مردم لیبی در برابر اشغالگری ایتالیا را رهبری کرد.

شیخ قسام همچنین از انقلاب «جبل صهیون» به رهبری «عمر البیطار» (۱۹۱۹-۱۹۲۰) حمایت کرد و نیروهای فرانسوی حکم غیابی اعدام وی را صادر کردند.

پس از شکست این انقلاب در سال ۱۹۲۱ به همراه برخی از رفقای خود به فلسطین بازگشت و مسجد استقلال در محله قدیمی حیفا را به عنوان مقر خود برگزید. قسام از همین مکان دعوت به مبارزه با استعمار انگلیس را پس از پیوستن به جمعیت جوانان مسلمان آغاز کرد و در سال ۱۹۲۶ رئیس این جمعیت شد.

پس از موج مهاجرت یهودیان به فلسطین و بالا گرفتن روند حوادث در سال ۱۹۳۵، شیخ قسام پس از انتقال به جنین همه اعراب را به اتحاد برای مبارزه با گسترش سیاست‌های توسعه طلبانه اسرائیل فراخواند و هسته های مخفی تشکیل داده و به جمع آوری کمک های مالی از مردم برای خرید اسلحه روی آورد.

شیخ قسام پس از رهبری انقلاب علیه بریتانیا و گسترش دامنه صهیونیست‌ها، از یک روستا به روستای دیگر فلسطین نقل مکان می کرد و آخرین روستا نیز شیخ زاید بود که در تاریخ ۱۵/۱۱/۱۹۳۵  از روستای البارد از دست نیروهای انگلیسی متواری شده و به شیخ زاید متواری شده بود.

در تاریخ ۱۹/۱۱/۱۹۳۵ نیروهای انگلیسی شیخ قسام و گروه وی را محاصره کرده و از وی خواستند که خود را تسلیم نماید اما شیخ قسام مخالفت کرده و با این نیروها درگیر شد، نبرد نابرابر بین نیروهای انگلیسی و شیخ قسام و گروه وی تا ۶ ساعت به طول انجامید و در نهایت نیز با شهادت وی به پایان رسید.

شهادت شیخ قسام تاثیر زیادی در آغاز «انقلاب بزرگ فلسطین» در سال ۱۹۳۶ داشت و آغازگر یک مرحله طولانی از جنبش ملی فلسطین برای مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل بود.

منبع: المیادین

http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/08/30/922719

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا