خبر های جدید

سیسی از انتخابات پارلمانی به عنوان پایگاه انتخابات ریاست‌ جمهوری استفاده کرد

 سیسی از انتخابات پارلمانی به عنوان پایگاه انتخابات ریاست‌ جمهوری استفاده کرد

عبدالفتاح السیسی در انتخابات پارلمانی مصر به هدفی که در نظر داشت، دست پیدا کرد تا بتواند در دور آینده انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شده و رای لازم را کسب کند.

«مجتبی امانی» رییس سابق دفتر حافظ منافع ایران در قاهره با اشاره به نتایج انتخابات پارلمانی مصر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: اگر بخواهیم نقش و اختیارات پارلمان مصر را با سایر کشور‌ها مقایسه کنیم، باید بگوییم که این مجلس از اختیارات بالایی برخوردار نیست و تاثیرگذاری کمی نسبت به مجلس سایر کشور‌ها دارد. ترکیب پارلمان مصر می‌تواند نشان دهد که گرایش مردم این کشور به کدام سمت و سو خواهد بود. از این لحاظ است که انتخابات پارلمانی مصر برای عبدالفتاح السیسی بسیار مهم بوده چراکه در صدد القاء گرایش سیاسی و خط فکری خود در پارلمان مصر برآمده است. به تعبیر مردم مصر، آن‌ها راه تایید عبدالفتاح السیسی را پیمودند.

وی در ادامه درباره میزان مشارکت در انتخابات مجلس مصر تاکید کرد: به نظر نمی‌آید که میزان ۲۸ درصدی که در رسانه‌های سراسر جهان منتشر شده است، درست و واقعی باشد. بر اساس گزارش و مشاهدات میدانی که وجود داشته و ناظران میدانی آن را بیان کرده‌اند، مشارکت از ۲۸ درصد کمتر بوده است. حتی اگر میزان ۲۸ درصد را درست و صحیح بدانیم، بازهم مشارکت کمتری نسبت به آمار کل واجدان شرایط صورت گرفته است.

نکته‌ قابل توجه در جریان انتخابات پارلمانی مصر، میزان بسیار پایین آرای حزب «نور» که حزب وابسته به عربستان شناخته می‌شود، بوده است. این حزب در زمانی که عبدالفتاح السیسی برای مقابله با محمد مرسی اقدام کرد، در حالی که دارای وجهه دینی بود و با اخوان‌المسلمین همسویی و هم‌گرایی‌هایی داشت، به آنها پشت کرده و اقدام به طرفداری از عبدالفتاح السیسی کرد که در حال حاضر این حزب از گردونه سیاست و ساختار قدرت مصر تا حدود زیادی کنار گذاشته شده است. در مجموع نمی‌توانیم انتخابات پارلمانی مصر را از لحاظ تعداد مشارکت‌کنندگان و ساز و کار تبلیغات انتخاباتی، برآیند افکار عمومی این کشور بدانیم.

این کار‌شناس مسائل مصر در پاسخ به این‌که آیا ترکیب و آرایش پارلمان مصر می‌تواند یک نوع انحصارگرایی در مجلس این کشور به وجود آورد یا خیر، تصریح کرد: همان‌گونه که در ابتدا گفته شد، مجلس مصر اختیارات چندانی ندارد. به عنوان مثال در تعیین و انتخاب وزرا، هیچ‌گونه نظری از پارلمان مصر گرفته نمی‌شود و حتی این مجلس قدرت استیضاح و برکناری را ندارد و تغییر قانون اساسی این کشور توسط پارلمان صورت نمی‌گیرد. یکی از نقش‌هایی که می‌توان در حیطه اختیارات مجلس دانست، این است که می‌تواند نامزد ریاست‌جمهوری این کشور را تایید کند. یعنی نامزدهای ریاست‌جمهوری مصر می‌بایست توسط مجلس به مردم معرفی شود که غالباً یک نامزد توسط آن‌ها معرفی می‌شود و مردم تنها به وی رای «آری» یا «نه» می‌دهند. لذا این موضوع به علاوه مسائلی که مطرح شد، به این جهت در مصر و در جریان انتخابات پارلمانی این کشور نمایان شد تا عبدالفتاح السیسی به نوعی اثبات کند که در انتخابات مجلس مردم به طرفداران وی رای دادند و نهایتاً بتواند در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری پایگاهی برای حمایت داشته باشد.

وی در پایان عنوان کرد: به غیر از ۱۲۰ نفری که از طریق فهرست‌ها انتخاب می‌شوند و جدای از ۲۸ نماینده‌ای که توسط رئیس‌جمهوری معرفی می‌شوند، تعدادی از اعضای حزب وطنی که حزب مربوط به حسنی مبارک است، وارد پارلمان شده‌اند که با این وضعیت باید گفت که عبدالفتاح السیسی به هدفی که در نظر داشت دست پیدا کرد تا بتواند در دور آینده انتخابات ریاست جمهوری کاندید شود و رای لازم را کسب کند

http://fa.shafaqna.com/news/72213

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا