خبر های جدید

تیراندازی در کالیفرنیا؛ معضلی اجتماعی یا حربه‌ای برای اسلام‌ستیزی

تیراندازی در کالیفرنیا؛ معضلی اجتماعی یا حربه‌ای برای اسلام‌ستیزی

مدت‌های مدیدی است که آمریکا با معضل خشونت و حملات مسلحانه مواجه است؛ معضلی که در ایالت کالیفرنیا با تیراندازی به مرکز نگهداری معلولان در سن برناردیو نیز مشاهده شد. تیراندازی مرگبار چهارشنبه گذشته(۱۱ آذرماه) در شهر سن برناردینو در کالیفرنیا که منجر به کشته شدن ۱۴ نفر شد، سیصد و پنجاه و سومین تیراندازی کشتار جمعی در سال ۲۰۱۵ در سراسر آمریکا بوده است.

آدم‌کشی به وسیله اسلحه در آمریکا مشکلی است که مدت‌های مدیدی است در این کشور وجود دارد و بر کسی پوشیده نیست. سهولت دریافت مجوز خرید و حمل اسلحه یکی از دلایل مهم این مشکل است و مردم آمریکا به طور مرتب با کشتار دسته‌جمعی به وسیله اسلحه گرم در سراسر این کشور مواجه هستند.

تا به حال موارد متعددی از وقوع این تیراندازی‌ها در مدارس آمریکا و کشته شدن دانش‌آموزان و معلمان از سوی یک دانش‌آموز مسلح وجود داشته است. با وجود تعداد بالای تیراندازی‌هایی که به طور متوسط هر روز در این کشور رخ می‌دهد، برجسته کردن حادثه سن برناردینو با هدف گسترش احساسات ضداسلامی جای سؤال دارد.

در ماه‌های اخیر که وقوع حملات تروریستی با هدف بدنام کردن مسلمانان و مخدوش کردن چهره اسلام شدت گرفته، رسانه‌ها نیز همگام با عاملان این حملات به شدت گرفتن احساسات ضداسلامی دامن می‌زنند.

حتی در آمریکا که بالاترین آمار تیراندازی‌های کشتار جمعی را دارد، عملکرد رسانه‌ها به گونه‌ای است که پس از حادثه سن برناردینو به جای مطرح شدن مشکل تیراندازی‌های جمعی در آمریکا، مسلمانان بار دیگر هدف قرار می‌گیرند.

تشدید اسلام‌هراسی در آمریکا پس از تیراندازی در کالیفرنیا/ حمله به مسجد

این حمله تروریستی که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، بار دیگر احساسات ضد اسلامی در آمریکا را شعله‌ور ساخت و سبب شد که برخی سیاستمداران این کشور و حتی اساتید دانشگاه در برابر آن موضع گرفته و با اظهاراتی اسلام‌ستیزانه مسلمانان را عامل گسترش خشونت در این کشور بدانند.

چند روز بعد از حملات تروریستی در کالیفرنیا مسلمانان این ایالت با مشکلات زیادی مواجه شدند.

به عنوان نمونه شریف الحسینی یکی از مسلمانان مرکز اسلامی پالم بیچ گفت: به هنگام رفتن به سمت مرکز، تماسی دریافت کردم که مسجد از سوی عده‌ای افراد ناشناش مورد حمله قرار گرفته است و در این حمله تعدادی از پنجره‌ها شکسته شده و تعدادی از وسایل درون مسجد خراب شده است.

الحسینی ضمن اشاره به تروریستی بودن حملات چند روز پیش کالیفرنیا افزود: حمله به مسجد بسیار ناراحت کننده بود چون مسلمانان کالیفرنیا تروریسم را محکوم کرده و رابطه‌ای با آن ندارند و ما برای تعامل با مردم محلی بسیار تلاش کرده‌ایم تا به آن‌ها بفهمانیم که اسلام ربطی به تررویسم ندارد.

وی تأکید کرد: ما (مسلمانان کالیفرنیا) از فضای حاکم بر جامعه بسیار ناراحت هستیم. از سویی به این نکته واقفیم که مردم آمریکا تحت تأثیر رسانه‌ها هستند و برداشت صحیحی از اسلام ندارند و از سویی باید آماده مقابله با حملات اسلام‌ستیزان باشیم.

رئیس دانشگاه لیبرتی: به زندگی مسلمانان پایان دهید

گاردین در خبری که اخیرا منتشر کرد، نوشت: جری فالول جونیور، رئیس دانشگاه مسیحی «لیبرتی» در ایالت ویرجینیای آمریکا در واکنش به حادثه کالیفرنیا از دانشجویان این دانشگاه خواسته است تا با حمل اسلحه مخفی با حملات احتمالی از سوی مسلمانان مقابله کنند و به زندگی آنان پایان دهند.

رئیس دانشگاه لیبرتی خطاب به دانشجویان، به عاملان تیراندازی اخیر به مجتمع بهزیستی سن برناردیو اشاره کرد و گفت بنابر قوانین ویرجینیا دانشجویان بالای ۲۱ سال مجاز به حمل اسلحه هستند. وی از دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه خود خواست تا با همراه داشتن اسلحه در دانشگاه با هرگونه حمله مسلحانه مانند آنچه در سن برناردینو اتفاق افتاد، مقابله کنند.

جری فالول جونیور خطاب به حدود ۱۰ هزار دانشجو در گردهمایی هفتگی این دانشگاه، گفت: اگر به اینجا آمدند، بیایید به آن‌ها یک درس اساسی بدهیم. فراخوان مسلح شدن با تشویق دانشجویان همراه شد؛ اما انتقادات زیادی را هم برانگیخت؛ چرا که عده‌ای معتقدند که فالول با هدف قرار دادن مسلمانان در این مسئله، پا را از حد فراتر گذاشته است.

فالول پس از بیان این سخنان جنجال‌برانگیز سعی کرد تا حدی گفته‌های خود را توجیه کند. وی گفت: همیشه فکر می‌کنم که اگر انسان‌های خوب بیشتری مجوز حمل اسلحه داشتند، می‌توانستیم به زندگی این مسلمانان پایان دهیم(!)

وی پس از آن در پاسخ به یک دانشجو در توئیتر نوشت: منظور من «آن مسلمانانی» است که حملات پاریس و کالیفرنیا را ترتیب دادند. فالول سپس در گفت‌وگو با یک روزنامه هم گفت: مسلمانان خوب و میانه‌روی زیادی وجود دارند. وی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که منظور او به طور ویژه «سید فاروق» و «تاشفین مالک»، زن و شوهری که چهارشنبه پیش ۱۴ نفر را در سن برناردیو کشتند، بوده است.

جوان نیویورکی احساسات ضد اسلامی آمریکایی‌ها را افشا کرد

اخیرا نیز ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن جوانی نیویورکی به نام «جو سالادینو» با دوستش استف که لباس عربی(نشان‌دهنده مسلمان‌بودن افراد است) پوشیده است، در محافل عمومی ظاهر می‌شود تا نحوه رفتار آمریکایی‌ها با مسلمانان را با توجه به رفتار آنان با استف ببیند.

جو سالادینو در این ویدئو استف را که لباس بلند عربی پوشیده و ریش دارد، به جوانان آمریکایی نشان می‌دهد؛ در حالی که او را تروریست می‌خواند، در همین حین آمریکایی‌ها نیز به استف حمله‌ور شده و با فریاد به او می‌گویند به کشورت برگرد.

استف در این ویدئو نماد جوانی مسلمان است که مورد هجوم و اهانت و نژادپرستی شهروندان آمریکایی قرار می‌گیرد.

جو سالادینو در این باره به شبکه آر تی می‌گوید: اخیرا موضع‌گیری‌های نژادپرستانه علیه مسلمانان در ایالات متحده افزایش یافته و دلیل آن هم رسانه‌های گروهی هستند که اطلاعات نادرستی که کاملا عکس واقعیت بوده و در برخی مواقع گمراه‌کننده است، ترویج می‌دهند.

وی می‌افزاید: من با این تجربه، دریافتم که مسلمانان در آمریکا با رفتار بسیار بدی از سوی آمریکایی مواجه هستند.

مواردی که ذکر شد نشان می‌دهد که هر گاه حادثه‌ای تروریستی مانند تیراندازی در کالیفرنیا در آمریکا روی دهد و داعش مسئولیت آن را بپذیرد، موج اسلام‌هراسی در این کشور شدت یافته و مسلمانان بلافاصله مورد هدف قرار می‌گیرند؛ مسأله‌ای که سبب می‌شود که چنین حملات مسلحانه و خشونت‌طلبانه‌ای که نتیجه قانون آزادی حمل اسلحه در ایالت متحده نیز بوده است، به عنوان معضلی اجتماعی دیده نشود و تنها اسلام‌ستیزی را دامن بزند.

http://www.iqna.ir/fa/News/3460235

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا