خبر های جدید

خطر تجزیه عراق

خطر تجزیه عراق

وقتی که ایاد علاوی نسبت به آینده عراق هشدار می دهد و می گوید که شعله ور شدن فجایع می تواند کشور را به تجزیه و ورود به جنگ بی پایان بکشاند، باید این هشدار را جدی گرفت. او می گوید اصلاحات حقیقی در کشور رخ نخواهد داد و فرایند سیاسی به چالش های جدی بر خورده است. او ابراز نگرانی می کند که ادامه جنگ با داعش و پول هایی که بابت آن صرف می شود با توجه به حمایت هایی که از این شبکه تروریستی از داخل و خارج عراق به عمل می آید، ممکن است عراق را به زانو در آورد و پایان جنگ تنها با تجزیه عراق صورت بگیرد. اتفاقی که به نظر می رسد امریکایی ها به شدت به دنبال آن هستند و برای تحقق آن لحظه شماری می کنند.

صحبت از تجزیه عراق دیگر به فراتر از احتمالات رسیده است، امروز واقعیت به ما می گوید که این کشور به سمت تجزیه حرکت کرده و فقط اعلام رسمی آن در روزنامه ها باقی مانده، اما سوال خطرناکی که وجود دارد و باید به آن توجه کرد، این است:

آیا عملیات تجزیه عراق فقط محدود به مرزهای عراق خواهد ماند، یا این که مثل دومینویی دامن سایر کشورها را خواهد گرفت و دیگر جریان ها در دیگر کشورها را نیز تحریک خواهد کرد که مشابه این سناریو را پیاده کنند، به ویژه که در حال حاضر طوفان هایی که طول و عرض منطقه را درنوردیده و چاقوهای تقسیمی که بر روی نقشه جهان عرب به حرکت در آمده، تجزیه کشورهای دیگر را میسر کرده است، به خصوص که همه می دانیم توطئه ای برای فروپاشی منطقه وجود دارد؟

با توجه به اظهارات ایاد علاوی که خود ارتباطات تنگاتنگی با امریکایی ها و عرب ها دارد و از این رو اطلاعات مهمی در اختیار او است، باید سناریوی تجزیه را بسیار جدی گرفت و نگران شد که این سناریو می تواند شامل دیگر کشورهای متشنج و آشوب زده منطقه نیز بشود.

آن چه بر نگرانی ها می افزاید این است که هم زمان با اظهارات ایاد علاوی اقلیم کردستان نیز اعلام کرد که درصدد پایان رساندن حفر خندق در اطراف مرزهای اقلیم کردستان از سنجار در مرز عراق و سوریه تا سهل نینوا و اربیل و کرکوک و صلاح الدین و دیالی تا خانقین در مرز ایران است. باید اذعان کرد که توافق برای انجام این کار نه امروز و دیروز بلکه ۸ مارس ۲۰۰۴ زمانی که پل برمر بعد از اشغال عراق توسط امریکا حاکم امریکایی این کشور شد، اتخاذ شده و مکتوب شده است، زمانی که شورای حکومت متشکل از ۲۵ عضو را وادار کرد که این توافق را بپذیرد. او بی توجه به حساسیت های موجود نزد کشورهای همسایه عراق که هر کدام در خاک خود مناطق و مردم کردنشین دارند، کردها را تحریک کرد که به سمت استقلال حرکت کنند. اکنون با کشیدن خندق به دور مناطق کردنشین عملا و به روی زمین خیز کردها برای جدا شدن از عراق آغاز شده است.

دیگر جزء اسرار نیست که مسعود بارزانی بر برگزاری رفراندوم اعلام استقلال کردستان در شمال عراق اصرار می کند، و پیش از این نیز خبر آن را در واشنگتن به صراحت داده بود، به خصوص زمانی که نیروهای پیشمرگ نقشی بارز و مهم در مبارزه با داعش ایفا کردند.

با توجه به اقدامات اخیر مسعود بارزانی و تلاش کردها برای حفر خندق حرف ایاد علاوی که نسبت به آینده عراق هشدار می دهد، قابل فهم می شود، بله واقعا در این غوغای سیاسی ای که عراق دچار آن شده هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد.

منبع: النهار/تحریریه دیپلماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا