رمضان

زن و نماز تراویح

زن و نماز تراویح

د. یوسف قرضاوی / مترجم: احمد نعمتی

سؤال_ آیا در ماه مبارک رمضان برای زن، بهتر است نماز تراویح را در منزل بخواند یا در مسجد؟

جواب: زن و مرد هر دو می توانند نماز تراویح را، هم در منزل بخوانند و هم د رمسجد؛ جز اینکه به طور کلی نماز خواندن زن در منزل بهتر است. ولی، اگر زن در مسجد از مباحث علمی استفاده می­برد، یا به وعظ و خطابه­ای گوش می دهد که به نفع دین او می­باشد، در این صورت، نماز خواندن او در مسجد بهتر است؛ زیرا که علم آموزی و درک و فهم مسائل دینی بر او واجب است.

حقیقت این است که من امروز زن را از توجیهات و ارشادات نافع دینی و هم چنین از آموزش دروس علمی و فقهی در دینف و آشنایی با حقوق پروردگار از لحاظ عبادت و اطاعت، و اگاهی به برنامه­ها و دستورات دین، و همانطور از آگاهی نسبت به حقوق شوهر و فرزندانشان، محروم می بینم. نه شوهر این گونه مسائل را به همسرش یاد می دهد،  و نه زن به دنبال کسب علم و دانش در زمینه این مسائل است.

اگر در ماه رمضان، زنان بتوانند از دروس و موعظه­های دینی و اخلاقی بهرمند گردند؛ بهتر است که به مسجد بروند؛ در غیر این صورت، نماز   خواندنشان در منزل بهتر است، و در هر صورت مشتاق و علاقمند بود که د رمسجد نماز بخواند، نباید شوهرش مانع او گردد. پیامبر اکرم (ص) می فرماید: {مانع رفتن کنیزان خدا به مساجد نشوید.}

البته رفتن زن به مساجد مشروط است به در لباس پوشیدن، راه رفتن و رعایت حجاب و آداب و احکام اسلامی را کاملا" مراعات نماید، و با آرایش جذاب و با ناز و کرشمه بیرون نرود، به طوری که انگار خود را به نمایش گذاشته است؛ بلکه باید رفت و آمد زن به مساجد، بی پیرایه و خالصانه و قربه"الی الله باشد، و خود نمایی و تکبر و فخر فروشی در او مشاهده نگردد؛ و اینها مواردی است که شایسته است یک زن مسلمان نسبت به رعایت آنها اهتمام ورزد.

_________________________________

منبع: دیدگاه­های فقهی معاصر (۱)

مؤلف: د. یوسف قرضاوی

مترجم: احمد نعمتی

ناشر: نشر احسان

نوبت چاپ: اول ۱۳۸۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا