خبر های جدید

وعدۀ کمک‌های عربستان به مصر هم پوچ شد!

وعدۀ کمک‌های عربستان به مصر هم پوچ شد!

گزارش‌های رسانه‌ای حاکی است که عربستان سعودی پس از لبنان، کمک ۳۰ میلیارد ریالی به مصر را نیز متوقف کرده و این دو کشور از یکدیگر دور خواهند شد. ملک سلمان پادشاه عربستان به عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر وعده کمک های نفتی و سرمایه گذاری های بزرگی داده بود، اما ظاهرا قرار نیست این وعده ها اجرایی شود.

ناظران معتقدند ریاض قصد دارد قاهره را نیز مانند لبنان با قطع کمک های مالی مجازات کند که علت آن موضع مصر در قبال سوریه و عدم همراهی در حمله زمینی و نیز اختلاف موضع میان دو کشور درباره برخی پرونده های منطقه ای از جمله یمن است.

در پی پخش گزارشی از عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر از شبکه عربستانی العربیه، احمد موسی فعال رسانه ای مصری به شدت به این شبکه حمله کرد و گفت: “العربیه یک اشتباه دیگر کرد… من نمی دانم شاید این آدمها از عمد این کار را کردند یا اینکه می خواستند زهر خود را با سخنان شیرین بریزند یا هدف وغرض دیگری داشتند”.

نشریات مصر مخصوصا آنها که به السیسی نزدیک ترند از جفاکاری عربستان در روابطش با مصر می نویسند. به عنوان مثال نشریه “المقال” در مقاله ای با عنوان “عادی سازی اجباری میان عربستان و اخوان” این سوال را مطرح کرده است که آیا ارتباط میان عربستان و اخوان جزئی از راهبرد بزرگ کنترل اخوان بوده است؟

این نشریه خاطرنشان می کند که ملک سلمان بر خلاف ملک عبدالله هیچ اختلاف عقیدتی با اخوان ندارد بلکه بعد از ۳۰ ژوئیه میان آنها و دولت مصر میانجیگری کرد که البته تلاش هایش برای صلح میان دو طرف فایده ای نداشت.

منبع: العالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا