خبر های جدید

کشمیر؛ فلسطین گمنام جهان اسلام

کشمیر؛ فلسطین گمنام جهان اسلام

میزان کشته‌ها و زخمی‌های حوادث اخیر در کشمیر به‌حدی است که گاه از آن به فلسطین گمنام جهان اسلام تعبیر می‌کنند، چراکه طرح دولت هند برای‌ ترویج هندوئیسم در میان مسلمانان این منطقه عاملی جدی در درگیری‌ها و ناآرامی‌های منطقه است.

کشمیر منطقه‌ای با شهرت باستانی در شمال شرقی پاکستان و شمال شبه‌جزیره هند است که علاوه بر پاکستان و هند، با چین و افغانستان مرز مشترک دارد. کشمیر در گذشته‌های دور یک کشور مستقل اسلامی بوده و منطقه کشمیر به‌طور کلی تحت تأثیر زبان فارسی قرار دارد و فرهنگ آن نیز به‌شدت متاثر از فرهنگ ایرانی و شیعی است و اکثریت جمعیت در همه بخش‌های کشمیر را مسلمانان تشکیل می‌دهند. سرکوب مسلمانان در کشمیر توسط دولت هند و به خشونت کشیده شدن اعتراضات مردمی در این منطقه، امری است که افکار عمومی دلسوزان امت اسلامی را به خود مشغول کرده است. دولت هند که سالهاست بر سر منطقه کشمیر با دیگر کشورها، درگیر اختلاف و منازعه است، دست به اعمال خشونت علیه مسلمانانی زده است که نسبت به وضعیت منطقه تحت سیطره هند اعتراض دارند. تلاش دولت هند برای محدود کردن مسلمانان و تقویت هندوها، طبیعتاً مخالفت‌های مسلمانان و شیعیان این منطقه را به‌دنبال دارد. دولت هند باید متوجه عواقب ناگوار سرکوب و کشتار مسلمانان بوده و از هر عملی که باعث تشدید اعتراضات و ناآرامی بیشتر در این منطقه می‌شود، خودداری کند. از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد که پس از چندین جنگ صورت گرفته در این منطقه راه‌حل سرکوب مسلمانان، راه‌حلی عملی برای دولت هند باشد. مسلمانان جهان ازجمله مسلمانان و شیعیان ایران حمایت معنوی خود را از خواسته‌های حق مسلمانان و شیعیان کشمیر اعلام کرده و خواهان رفع سرکوب و ایجاد شرایطی در این منطقه هستند که مردم آن بتوانند به اعتقادات دینی و مقتضیات فرهنگی خود عمل کنند. از سوی دیگر در حالی‌که کشورهای اسلامی در مناطق مختلف آن درگیر جنگ و منازعه و توطئه‌های دشمنان هستند، در پیش گرفتن رفتارهایی که از میزان خشونت بکاهد و زمینه کشتار مسلمانان و شیعیان را فراهم نکند، بهترین راه‌حل به نظر می‌رسد. **

کشمیر منطقه‌ای با شهرت باستانی در شمال شرقی پاکستان و شمال شبه‌جزیره هند است که علاوه بر پاکستان و هند، با چین و افغانستان مرز مشترک دارد که البته مرز مشترک آن با افعانستان بسیار اندک است. از زمان خارج شدن استعمار انگلیس از این منطقه و جدا شدن دو کشور هند و پاکستان از یکدیگر در سال ۱۹۴۷ میلادی (برابر با ۱۳۲۶ هجری شمسی)، اختلاف بر سر کشمیر وجود داشته و دارد که گاه به درگیری‌های خونینی منجر شده است.

اولین جنگ هند و پاکستان بر سر کشمیر در همان سال ۱۹۴۷ میلادی رخ داد. در قطعنامه ۱۳ اوت ۱۳۲۷هجری شمسی برابر با ۱۹۴۸ میلادی و قطعنامه‌های بعدی سازمان ملل متحد، مقرر شده بود که مناطق مسلمان‌نشین کشمیر جزو پاکستان و نواحی هندونشین، جزو هندوستان درآید و جهت مشخص شدن میزان تمایل مردم برای پیوستن به هند یا پاکستان، به آراء عمومی در یک جو آرام و محیط بی‌طرفانه مراجعه شود و تا وقتی این‌کار صورت نگرفته، سرزمین کشمیر نه جزو هندوستان است و نه از آن پاکستان؛ ولی این قطعنامه اجرا نگردید و هندوستان همچنان نیروهای خود را در کشمیر نگاه داشته است.

دومین جنگ میان این دو کشور بر سر کشمیر در سال ۱۳۴۴ هجری شمسی برابر با ۱۹۶۵ میلادی صورت گرفت. هم‌چنین در سال ۱۹۷۱ میلادی برابر با ۱۳۵۰هجری شمسی جنگ سوم میان این دو کشور بر سر کشمیر آغاز شد که هیچ‌یک از این جنگ‌ها منجر به پیروزی کامل یک‌طرف و تسلط کامل او بر کل کشمیر نشده است. (باید توجه داشت که هند و پاکستان بر سر منابع آبی و نیز حکومت بنگلادش نیز درگیری‌هایی جدی داشته و دارند.)

علاوه بر این، در درگیری میان هند و چین در سال ۱۹۶۲ میلادی، بخش‌هایی از کشمیر تحت حکومت چین قرار گرفته است.

مساحت کلی کشمیر ۲۲۲۸۸۰ کیلومتر مربع است که از استان کرمان که در حال حاضر وسیع‌ترین استان ایران (حدود ۱۸۱ هزار کیلومتر مربع) است نیز وسیع‌تر است. از این میان ۷۵ درصد یعنی ۱۳۸۹۹۲ کیلومتر مربع تحت حکومت هند و ۷۹۷۷۸ کیلومتر مربع در کنترل پاکستان و مقدار کمی برابر ۴۱۵۰۰ کیلومتر مربع در تصرف چین است.

*   کشمیر اکنون در عمل از ۵ بخش تشکیل شده است

۱٫    بخش تحت حکومت پاکستان که شامل بخش‌های کشمیر آزاد و کشمیر شمالی و بلتستان است.

۲٫    بخش تحت حکومت هند که گاه از آن به جامو و کشمیر تعبیر می‌کنند.

۳٫    بخش تحت حکومت چین (که گاه از آن به اقصی چین تعبیر می‌کنند.)

۴٫    بخش مورد اختلاف میان پاکستان و هند.

۵٫    بخش مورد اختلاف میان هند و چین.

کشمیر در گذشته‌های دور یک کشور مستقل اسلامی بوده است که اسلام آوردن مردم این سرزمین به واسطه تبلیغ دین اسلام بوده است و در صدر اسلام هرگز سپاهی برای فتح آن از سوی مسلمین فرستاده نشده بود. منطقه کشمیر به‌طور کلی تحت تأثیر زبان فارسی قرار دارد و فرهنگ آن نیز به‌شدت متاثر از فرهنگ ایرانی و حتی در بخش‌هایی شیعی است. نکته مهم قابل توجه آن است که اکثریت جمعیت در همه بخش‌های کشمیر را مسلمانان تشکیل می‌دهند. در منطقه تحت حکومت پاکستان تقریبا بیش از ۹۹ درصد مردم را مسلمانان تشکیل می‌دهند. در بخش‌های تحت حکومت هند نیز در مجموع اکثریت جمعیت را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

*   وضعیت کنونی‌

سرکوب مسلمانان در کشمیر توسط دولت هند و به خشونت کشیده شدن اعتراضات مردمی در این منطقه امری است که افکار عمومی دلسوزان امت اسلامی را به خود مشغول کرده است. میزان کشته‌ها و زخمی‌های حوادث اخیر در کشمیر به‌حدی است که گاه از آن به فلسطین گمنام جهان اسلام تعبیر می‌کنند، چراکه طرح دولت هند برای‌ ترویج هندوئیسم در میان مسلمانان این منطقه عاملی جدی در درگیری‌ها و ناآرامی‌های منطقه است. دولت هند که سالهاست بر سر منطقه کشمیر با دیگر کشورها درگیر اختلاف و منازعه است، دست به اعمال خشونت علیه مسلمانانی زده است که نسبت به وضعیت منطقه تحت سیطره هند اعتراض دارند.

مطابق برخی از اخبار از سال ۱۹۸۸ میلادی تا کنون، بر اساس آمار منابع هندی، ۶۵ هزار نفر کشته شده‌اند در حالی‌که آمار منابع کشمیری و پاکستانی از کشته شدن بیش از ۹۰ هزار مسلمان حکایت می‌کند. در چند روز اخیر نیز گفته می‌شود که دولت هند با تحریم رسانه‌ها سعی در پنهان کردن حقایق کشمیر دارد. دولت هند اجازه انتشار گزارش‌های دقیق از صحنه درگیری‌ها را نمی‌دهد و ارسال گزارش‌ها و اخبار مربوط به تحولات کشمیر هم به‌دلیل کنترل شدید شبکه‌های ارتباط اجتماعی در فضای مجازی به سختی انجام می‌شود. از دیگر سو منابعی از بیمارستان محلی کشمیر اعلام کردند که تعداد کشته‌شدگان در این حوادث به ۴۳ نفر رسیده است و تعداد زخمی‌ها از مرز ۲۰۰۰ نفر عبور کرده است.

تلاش دولت هند برای محدود کردن مسلمانان و تقویت هندوها طبیعتا مخالفت‌های مسلمانان و شیعیان این منطقه را به‌دنبال دارد. دولت هند باید متوجه عواقب ناگوار سرکوب و کشتار مسلمانان بوده و از هر عملی که باعث تشدید اعتراضات و ناآرامی بیشتر در این منطقه می‌شود، خودداری کند. از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد که پس از چندین جنگ صورت‌گرفته در این منطقه، راه‌حل سرکوب مسلمانان، راه‌حلی عملی برای دولت هند باشد.

دولت هند باید به خواسته‌های مردم مسلمان این منطقه احترام گذاشته و حق تعیین سرنوشت آن‌ها را به رسمیت بشناسد. حتی مطابق قطعنامه‌های سازمان ملل نیز مردم این منطقه باید در یک انتخابات آرام و بدون فشار، خود تصمیم بگیرند که چه نوع از حکومت را برای خود می‌پسندند.

مسلمانان جهان ازجمله مسلمانان و شیعیان ایران حمایت معنوی خود را از خواسته‌های به‌حق مسلمانان و شیعیان کشمیر اعلام کرده و خواهان رفع سرکوب و ایجاد شرایطی در این منطقه هستند که مردم آن بتوانند به اعتقادات دینی و مقتضیات فرهنگی خود عمل کنند. از سوی دیگر در حالی‌که کشورهای اسلامی در مناطق مختلف آن درگیر جنگ و منازعه و توطئه‌های دشمنان هستند، در پیش گرفتن رفتارهایی که از میزان خشونت بکاهد و زمینه کشتار مسلمانان و شیعیان را فراهم نکند، بهترین راه‌حل به نظر می‌رسد. برخی از کارشناسان معتقدند که در حال حاضر با در نظر گرفتن گسترش گروه‌های تکفیری جهادی در سرتاسر جهان اسلام، سکوت و بی‌تفاوتی جامعه جهانی در قبال ظلمی که مردم کشمیر با آن مواجه هستند، می‌تواند نتیجه خطرناک کشیده شدن کشمیری‌ها به سمت گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش را به‌دنبال داشته باشد که باید از ایجاد این مشکل در این منطقه اسلامی جلوگیری به‌عمل آید.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا