خبر های جدید

برای اولین بار در تاریخ ترکیه؛ ۲۱ نماینده زن محبجه در پارلمان حضور یافتند

برای اولین بار در تاریخ ترکیه؛ ۲۱ نماینده زن محبجه در پارلمان حضور یافتند

در اولین جلسه بیست و پنجمین دوره قانونگذاری مجلس ترکیه برای اولین بار در تاریخ این کشور، ۲۱ نماینده محجبه حضور یافتند. با برگزاری مراسم ادای سوگند نمایندگان جدید مجلس ترکیه شمار نمایندگان زن محجبه نیز مشخص شد. در این مراسم که به صورت زنده از شبکه های تلویزیون دولتی و مجلس ترکیه پخش شد و تا پاسی از شب گذشته ادامه داشت، ۲۱ زن محجبه برای شروع فعالیت نمایندگی مجلس خود سوگند یاد کردند.

این در حالیست که ۱۶ سال پیش خانم مروه کاواکجی نماینده حزب اسلامگرای فضیلت به دلیل داشتن حجاب اسلامی موفق نشد در مجلس ادای سوگند کند و با توسل به زور مسوولان مجلس و دولت وقت، وی از مجلس اخراج شد.

در سالهای گذشته نیز یک نماینده محجبه از حزب حرکت ملی وارد مجلس ترکیه شده بود که وی به هنگام ادای سوگند مجبور شد روسری خود را باز کند.

در مراسم ادای سوگند دیروز نمایندگان مجلس ترکیه، ۲۱ بانوی منتخب مردم در پارلمان ترکیه با حجاب کامل در پارلمان حضور یافته و سوگند یاد کردند که ۱۸ نفر از آنان عضو حزب عدالت و توسعه و ۳ تن دیگر عضو حزب دموکراتیک خلقها (حزب کردی) می باشند.

از سوی دیگر در مجلس جدید ترکیه زنان در شمار کرسی های خود رکورد شکستند.

بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی ۱۷ خرداد ماه ترکیه، شمار نمایندگان زن نیز در پارلمان به بالاترین رقم در تاریخ این کشور رسید و در مجموع ۹۶ نماینده زن، صاحب کرسی در پارلمان ترکیه شدند.

در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۱ میلادی ۷۹ نماینده زن وارد پارلمان ترکیه شده بودند.

حزب عدالت و توسعه در این انتخابات پارلمانی اخیر ۴۱ زن را به پارلمان فرستاد که پنج نفر از انتخابات سال ۲۰۱۱ کمتر است. این حزب به تنها حزبی تبدیل شد که هم شمار نمایندگان مرد و هم نمایندگان زن آن در پارلمان کمتر شده است.

حزب دموکراتیک خلق ها (حزب کردی) در نخستین حضور خود در پارلمان، از ۳۱ نماینده زن برخوردار است. این حزب، که برخی از اعضای زن آن به عنوان افراد مستقل در انتخابات سال ۲۰۱۱ پیروز شدند، تعداد نمایندگان زن خود را بیش از دو برابر کرد و این تعداد را از ۱۱ نفر به ۳۱ در انتخابات اخیر رساند.

حزب جمهوریخواه خلق ترکیه، که در جایگاه دوم قرار دارد، تعداد نمایندگان زن خود را به تعداد فقط یک نفر افزایش داد و آن را به ۲۰ نفر رساند.

حزب حرکت ملی نیز یک زن دیگر را به نمایندگان خود افزود و تعداد کل نمایندگان زن خود را به چهار نفر در پارلمان افزایش داد.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا