خبر های جدید

احتمال «تحویل علامه قرضاوی » به مصر ناممکن است

احتمال «تحویل علامه قرضاوی» به مصر ناممکن است
ترجمه:
حمید محمودپور – مهاباد
قاهره‌- روزنامه‌ی الشعب

هرچند شایعاتی از سوی کانال‌های ماهواره‌ای مصر و هواداران کودتاچیان در مورد تحویل شیخ یوسف قرضاوی؛ رئیس اتحادیه‌ی علمای مسلمان از سوی کشور قطر پخش شده است، اما به سه علت چنین اقدامی محال است:

داشتن تابعیت قطری

عصام تلیمه؛ دبیرکل و مدیر دفتر شیخ یوسف قرضاوی، دبیرکل اتحادیه‌ی جهانی علمای اسلامی تاکید کرد که هیچ مجوزی برای صدور حکم تحویل شیخ قرضاوی به رژیم مصر از سوی قطرنمی‌توان یافت.
وی اظهار داشت: شیخ قرضاوی از سال ۱۹۸۸م تبعه‌ی قطر بوده و رسماً، اهل کشور قطر به شمار می‌آید و این شایعه، نادرست است؛ زیرا یکی از قوانین دول خلیج این است که هر شهروندی که متهم به جنایتی شود در کشور خودش محاکمه می‌گردد، البته اگر این اتهام درست باشد.

وی در پیج خود در فیسبوک افزود: درخواست تحویل قرضاوی به نیروهای امنیتی در زمان عبدالناصر با وجود نزدیک بودن سیاست دولت قطر با حاکم آن کشور (جمال عبدالناصر) پذیرفته نشد. از سویی دیگر هیچ کشوری در خلیج فارس یافت نمی‌شود که کسی را تحویل نیروهای امنیتی مصر دهد که اهل خلیج نیست چه رسد به اینکه یک شهروند قطری که دارای ملیت آن کشور است، تحویل داده شود.

«ثروت خرباوی» – در برنامه‌ی «دیدگاه» که از کانال ماهواره‌ای «بازتاب کشور» پخش می‌شد – بر این باور است که برخورداری قرضاوی از تابعیت و شناسنامه‌ی قطری مانع تحویل او به مصر خواهد بود، افزون بر سن زیادش – بیش از ۸۳ سال – که موجب عطوفت و دلسوزی نسبت به او از سوی حاکمان دولت قطر می‌گردد.

روابط با خاندان هیات حاکمه‌ی قطر

اخیراً چندین سخنرانی، رابطه‌ی محکم شیخ قرضاوی را با خاندان حاکم بر قطر را آشکار نموده است؛ به طوری که مدیر دفتر قرضاوی؛ عصام تلیمه، روز پنجشنبه‌ی گذشته در گفتگویی با روزنامه‌ی «مصر امروز» اظهار داشت: مقامات دولتی از شیخ قرضاوی خواستند که برای معاون امیر قطر در میان عده‌ای از مسؤولان قطری امامت جماعت را برعهده گیرد. (وی نام این مسؤولان را فاش نساخت)

تلمیه خاطر نشان ساخت که این رسا‌ترین و شیوا‌ترین پاسخ به خرافات منتشره پیرامون تحویل او به نیروهای امنیتی مصری است، پس از آنکه آن‌ها حکم بازداشت و احضار وی رابه انترپل؛ پلیس بین الملل اعلام نمودند.

شیخ یوسف قرضاوی امامت نماز میت بر جنازه‌ی «شیخ جاسم بن ثانی آل ثانی؛ نوه‌ی مؤسس و بنیانگذار کشور قطر در مسجد شیخ جاسم در منطقه‌ی «أزغوی» را برعهده داشت. نماز می‌ت‌‌ همان کسی که دوشنه‌ی گذشته درگذشت و در روز چهارشنبه بر وی خوانده شد.

گذشته از این، قرضاوی درسخنرانی‌های قبلی خویش می‌گوید: «هیچ کس تا به حال به من نگفته: این را بگو یا آن را نگو یا چرا چنین گفتی؟ من با چهار امیر قطری زیسته‌ام و به همه‌ی آن‌ها نزدیک بوده‌ام؛ اما از هیچیک از آنان در طول عمرم حتی یک کلمه نشنیدم که از آن بوی سرزنش یا نقد سخنانم به مشام برسد؛ از جمله‌ی این امرا، می‌توان از جناب شیخ حمد بن خلیفه و پسرش جناب شیخ تمیم بن حمد؛ امیر قطرنام برد که من به هر دوی ایشان نزدیکم و قلباً آن‌ها را دوست دارم. من آن را به خاطر خدا می‌گویم و اصلاً به خاطر ریا در برابر هیچ کسی نیست و حاضرم که در محضر خدا به حق گواهی دهم».

استاد قرضاوی – طی یک سخنرانی در آوریل گذشته – افزود: «من پاره‌ای از قطرم و قطر پاره‌ای از من است، من وقتی به قطر آمدم، ۳۵ سال داشتم و اکنون عمرم ۸۸ سال است و تا زمانی که در سرزمیش دفن می‌شوم در آن خواهم ماند؛ مگر اینکه پروردگارم چیز دیگری مقدر فرموده باشد، ولی برخی این را نمی‌فه‌مند، پس آسوده خاطر باشند».

علاوه برآنچه شیخ قرضاوی اظهار داشته، زمانی که استاد قرضاوی به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به مناسبت به امارت رسیدنش تبریک گفت، او سر شیخ یوسف قرضاوی را بوسید، همین بخش از فیلم ویدئویی نشان از ‌‌نهایت احترام و قدردانی و بزرگداشت شیخ قرضاوی از سوی کشور قطر دارد.

جایگاه علمی وی

یکی دیگر از علل محال بودن تحویل علامه قرضاوی به نیروهای امنیتی کودتاگر مصر برخورداری وی از جایگاه علمی والا است، خصوصاً اینکه ایشان از راه سخنرانی‌هایش هم وطنان قطری را با علوم دینی غنی ساخته و با این کار به اسلام و مسلمین خدمت کرده است.

قرضاوی خود براین امر تاکید می‌کند و ترک قطر و رفتن به تونس یا هر پایتخت دیگری را نمی‌پذیرد. او می‌گوید: «بیش از ۵۳ سال است که در قطر زندگی می‌کنم و مشغول سخنرانی و کنفرانس و فتوا و تدریس و دعوت و نویسندگی و مشارکت در کارهای مفید در آموزشگاه دینی و دانشگاه قطر و سازمان‌ قطر برای تربیت و علوم و پیشرفت و وزارت آموزش و پرورش و وزارت اوقاف و سایر عرصه‌های دیگر در جامعه‌ی قطر هستم و در طول این مدت موضع اسلام را از دیدگاه خودم با کمال آزادی بیان می‌کنم».

شیخ قرضاوی، بیش از ۱۷۰ تالیف در قالب کتاب و مقاله و فتوا‌ها و چندین حلقه برنامه‌ی ضبط شده‌ی دینی به صورت ضبط شده و پخش زنده دارد و با وجود اشتهار او به علم و فتوا و فقهات، دارای قصائد و اشعار متفرقه‌ای است که هنوز در یک دیوان خاص جمع آوری نشده است.

شیخ قرضاوی جوائز جهانی زیادی را کسب کرده است. وی در سال ۲۰۰۸م بعد از اندیشمند ترک؛ فتح الله گلن و اقتصاددان مسلمان بنگالی برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، رتبه‌ی سوم را بدست آورد.

دکتر قرضاوی از سوی مرکز دولتی تحقیقات استراتژی اسلامی کشور اردن در سال ۲۰۰۹م از پنجاه شخصیت مسلمان تاثیرگذاری که از میان ۵۰۰ شخصیت مسلمان مؤثر انتخاب شده بودند، رتبه ۳۸ را بدست آورد

منبع: پایگاه اطلاع رسانی اصلاح.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا