خبر های جدید

اردوغان: اگر مرسی از زندان آزاد شود عادی‌سازی روابط با مصر ممکن است

اردوغان: اگر مرسی از زندان آزاد شود عادی‌سازی روابط با مصر ممکن است

رئیس جمهور ترکیه در تازه ترین موضع گیری خود، برای روابط کشورش با مصر شرط تعیین کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در تازه ترین موضع گیری خود درباره روابط کشورش با مصر گفت: اگر محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق مصر و همراهانش که در زندان هستند، آزاد شوند، عادی‌سازی روابط با این کشور ممکن است. وی افزود: حکومت فعلی در مصر حکومت کودتا است و دولت در این کشور از طریق دموکراتیک شکل نگرفته است، بلکه کودتایی علیه مشروعیت صورت گرفته و باید این اشتباه تصحیح و فضا برای دموکراسی باز شود.

اردوغان با اشاره تلویحی به اینکه عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور فعلی مصر در دوره محمد مرسی وزیر دفاع بود گفت: تصور کنید که وزیر دفاع در کشوری علیه رئیس‌ یک دولت کودتا کند، چنین چیزی غیر قابل قبول است. محمد مرسی رئیس‌جمهوری که با به دست آوردن رأی اکثریت مردم مصر رئیس‌جمهور شد، اینک در زندان به سر می‌برد. همچنین بسیاری از دوستان وی در زندان به سر می‌برند و برخی از آنها نیز به اعدام محکوم شده‌اند. این مشکل باید حل شود و اگر این افراد آزاد شوند، می‌توان عادی‌سازی روابط را آغاز کرد و ما مشکلی با مردم مصر نداریم و روابط ما با آنها یک روابط تاریخی است.

اردوغان افزود: خیلی مفید است که ترکیه با مصر روابط تجاری داشته باشد، اما من هرگونه برقراری روابط با این کشور را نمی‌پذیرم و آن را امری غیر اخلاقی می‌دانم.

رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به اتهاماتی مبنی بر اینکه رفتار ترکیه با جماعت گولن همانند رفتار دولت مصر با اخوان‌المسلمین است، گفت: تحولات مصر با ترکیه کاملا تفاوت دارد. وزیر دفاع مصر علیه رئیس دولت کودتا کرده است و بعد انتخاباتی صوری در این کشور برگزار کرده اند. اما ترکیه اینچنین نیست و هنگامی که از مردم خواست که به میادین بشتابند، صدها هزار نفر لبیک گفتند و هواپیماهای اف ۱۶ را که برای ایجاد رعب و وحشت در بین آنها تلاش می‌کردند، به چالش کشیدند. من به مردم کشورم افتخار می‌کنم.

روابط مصر و ترکیه با به قدرت رسیدن «عبدالفتاح السیسی» و خلع «محمد مرسی» از مقام ریاست‌جمهوری مصر رو به تیرگی گذاشت و تشدید اختلافات موجب درگیری‌های لفظی میان رهبران دو کشور شد. حزب محمد مرسی مرتبط با «اخوان‌المسلمین» بود که روابط نزدیکی با رئیس‌جمهوری ترکیه دارد.

مصر بارها برای روابط با ترکیه شرط گذاشته است.

احمد ابوزید سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر اخیرا گفته بود که هیچ مشکلی در خصوص روابط با ملت ترکیه وجود ندارد و درباره رابطه با دولت ترکیه نیز چند عامل تعیین کننده برای ازسرگیری این روابط وجود دارد؛ نخست احترام به اراده ملت مصر، پایبندی به اصول روابط بین المللی از جمله عدم دخالت در امور داخلی کشورها و احترام گذاشتن به روابط و رعایت حسن همجواری کشورهاست.

ابوزید افزود: چنانچه هر گونه تغییر و تحول مثبت در موضع ترکیه در رابطه با این مسائل را مشاهده کنیم در آن صورت مصر آماده بهبود روابط با این کشور است. سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر همچنین تصریح کرد که روابط قاهره و آنکارا یک روابط تاریخی است.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا