فقه معاصر

حکم نگهداری مجسمه ها

حکم نگهداری مجسمه ها

دکتر یوسف قرضاوی / مترجم :دکتر احمد نعمتی

سوال: حکم مجسمه در اسلام چیست؟من مجسمه هایی از گذشتگان مصری دارم و می خواهم به خاطر تزیینات منزل، آنها را در خانه نگهداری کنم. بعضی بر من اعتراض کردند و گفتند: که این گونه وسایل حرامند. آیا چنین چیزی صحت دارد؟

جواب: اسلام هر گونه مجسمه ای که شکل انسان و یا حیوان باشد را حرام کرده است و اگر مجسمه از یک مخلوق قابل ستایشی باشد، مانند ملائکه ای، یا پیامبری همچون عیسی و مریم و یا مجسمه ای از یکی از خدایان بت پرستان همچون گاو نزد هندوها… باشد تحریم آن به مراتب بیشتر خواهد بود تا جایی که چنان عملی (اتخاذ مجسمه) تبدیل به کفر و یا شبیه آن می گردد و هر کسی هم آن را حلال بداند کافر می شود.

اسلام به رعایت و حفظ توحید توجه خاصی دارد و تمام ابواب و منافذی را که به عقیده توحید خدشه وارد سازد، مسدود می نماید. جای تعجب نیست دین اسلام که یکی از پایه های شریعتش پیشگیری از وقوع فساد است با هر امری که باعث نفوذ شرک آشکار یا خفی در دلها شود و باعث پیروی از بت پرستان و مشرکان باشد به مبارزه برخیزد.

عده ای هم که می گویند: چنین حکمی (ممنوعیت اتخاذ مجسمه)  مربوط به عصر و زمان بت پرستان بوده و اکنون نه بت  هست و نه بت پرستی، صحیح نیست، زیرا در عصر ما هم پیوسته از نمود بت پرستی خالی نیست و افردی هنوز گاو و یا صلیب را می پرستند. چرا باید واقعیت را منکر شویم. در اروپا کسانی هستند که بعضی اعمالی را انجام می دهند که از بت پرستی کمتر نیست تاجرانی هستند که بر در مغازه و یا در ماشین خود چیزهایی را معلق نموده اند و آن را تقدیس می نمایند و به آنها دل بسته اند و از آنها امید خیر و برکت را دارند آیا شرک و بت پرستی جز این است؟ کسانی هم هنوز به خرافات اعتقاد دارند و چون عقل بشری از یک نوع ضعف برخوردار است لذا گاهی چیزهای باطل را می پذیرد. تا آنجا که اهل فرهنگ و تمدن این عصر به خاطر دوری از فرهنگ اصیل اسلامی چنان به خرافات و اباطیلی دل بسته اند که از باطل ترین باطلها بوده و حتی هیچ عقل انسان امی آن را نخواهد پذیرفت.

اسلام راه احتیاط را در برگرفته و هر چیزی که انسان را به بت پرستی و ثنیت بکشاند و یا از آن بوی بت پرستی و پرستش غیر خدا بیاید، آن را قطعا" حرام گردانیده است. به همین خاطر، اسلام مجسمه ها را حرام نموده است و مجسمه های مصریان قدیم نیز از همین نوع می باشند.

بعضی اینگونه مجسمه ها را بعنوان چشم زخم و افسون و تعویذ آویزان می کنند و برای مثال سر (نفرتیتی) و غیره را نگهداری و آویزان می کنند تا از حسد، یا جن، یا چشم بدو یا … محفوظ بمانند که تحریم آن به مراتب بیشتر و بیشتر می باشد، زیرا حرمت آن چند برابر مجسمه است، زیرا به تحریم مجسمه، تحریم تمیمه ها و چشم زخم هم اضافه شده است خلاصه به جز مجسمه هایی که به عنوان اسباب بازی کودکان استفاده گردد، تمام آنها حرام می باشد و انسان مسلمان باید از آن اجتناب ورزد.

________________________________________

منبع : دیدگاههای فقهی معاصر

مولف : یوسف قرضاوی

مترجم :دکتر احمد نعمتی

انتشارات : نشر احسان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا