خبر های جدید

مصری‌ها خواهان کناره‌گیری سیسی شدند/درخواست اپوزیسیون برای برکناری نظام

در پی بحران‌های اقتصادی؛
مصری‌ها خواهان کناره‌گیری سیسی شدند/درخواست اپوزیسیون برای برکناری نظام

مخالفان کودتا در مصر در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی رئیس جمهور این کشور در استان‌های مختلف دست به تظاهرات زدند و خواستار برکناری سیسی شدند. همچنین گروهی از مخالفان مصری در بیانیه‌ای مردم این کشور را به اقدام برای سرنگونی دولت دعوت کردند؛ اتفاقاتی که خبر از بازگشت تنش سیاسی به مصر می‌دهد.مخالفان کودتای نظامی مصر در چندین استان این کشور در اعتراض به ناتوانی دولت در مقابله با بحران اقتصادی موجود و صدور دستوراتی برای آزادسازی نرخ ارز (دلار) و قیمت سوخت و نیز کمبود کالای اساسی دست به تظاهرات زده و برکناری عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر را خواستار شدند.

معترضان تصاویر محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر و شعارهای رابعه العدویه را در دست داشتند. این تظاهرات یک هفته پیش از فراخوان‌ها برای تظاهرات گسترده در تاریخ یازدهم ماه جاری میلادی برگزار شد. “ائتلاف حمایت از قانون” وابسته به اخوان المسلمین مصر پیشتر از مردم مصر دعوت کرده بود علیه تصمیمات اخیر دولت تظاهرات کنند.

این ائتلاف در بیانیه‌ای در صفحه رسمی خود در فیس‌بوک خطاب به مردم مصر اعلام کرد: به خیابان‌ها بیایید و از حقوق خود و انقلاب ژانویه دفاع کنید. ما در برابر شکستی هستیم که هر روز بزرگتر می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است، اسکانس‌هایی را که عکس سیسی را از آنها برده‌اید، در دست بگیرید و مخالفت خود را با مساله اخذ وام از صندوق پول اعلام کرده و اجازه ندهید که مصر به دست گروهی که اقدام به آزادسازی نرخ ارز و قیمت بنزین کردند، بیفتد.

بانک مرکزی مصر صبح پنجشنبه اعلام کرد که نرخ پوند مصر در بازارهای داخلی طبق سازوکار عرضه و تقاضا از سوی تاجران و شهروندان تعیین خواهد شد. این در حالی است که قیمت سوخت طبق تصمیم هیئت کل انرژی مصر در جایگاه‌های سوختگیری حدود ۸ / ۴۶ درصد افزایش یافت.

این در حالی است که فراخوان‌ها برای برگزاری تظاهرات اعتراضی به شکلی گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و در این فراخوان‌ها از مردم مصر برای تظاهرات در تاریخ ۱۱ نوامبر جاری (۲۱ آبان) تحت عنوان “انقلاب فقرا علیه گرانی” دعوت شده است اما در این میان گروه مخالفی که پشت این فراخوان‌ها است مشخص نشده است.

از سوی دیگر مخالفان مصری از جمله ایمن انور در بیانیه‌ای قاهره را مسئول وخامت شرایط اقتصادی و محدودیت آزادی‌ها دانسته و از مردم این کشور خواستند برای سرنگونی این دولت اقدام کنند.
ایمن نور

در بیانیه مذکور آمده است، مدیریت کشور توسط دولت کنونی باعث شده که مصر به این درجه از سقوط برسد و با صدور ده‌ها دستور متناقص و عجولانه که موجب هدر رفتن اموال مردم و ضایع شدن حقوقشان شد، بزرگترین حامیان خود را نسبت به سلامت عقلی و عشقش به کشور مردد کرد.

در این بیانیه آمده است، رهبر کشور به نظر مخالفان و آرای مردم توجهی ندارد و همین امر ملی‌گراها را نسبت به وضعیت حال حاضر و آینده کشور با توجه به استمرار ماجراجویی‌های حساب نشده، نگران کرده است.

مخالفان مصری دولت را به سپردن بخش اقتصاد مصر به دست یک گروه نالایق متهم و تاکید کردند، آنها باعث خروج سرمایه‌ها از کشور و وخامت شرایط اقتصادی شدند. به نحوی که با قراردادهای نادرست، ارزش پول کشور پایین آمده و قیمت کالا و خدمات و نرخ بیکاری افزایش یافت.

امضا کنندگان این بیانیه تاکید کردند: هزینه‌ها در بخش امنیتی و برای سرکوب مردم به عنوان هزینه‌های لازم برای تهیه کالاها و خدمات اساسی افزایش یافته است. ما از مردم مصر می‌خواهیم در اعتراضات خود خواستار برکناری دولت و بازگرداندن آن به مردم شوند چرا که دولت کنونی شایسته مصر نیست.

این بیانیه از سوی گروهی از چهره‌های سیاسی مصر که خود را “هیئت مقدماتی انجمن ملی مصر” نامیده‌اند، امضا شد. هیئت مذکور شامل ایمن نور، ایهاب شیحه، ثروت نافع، حاتم عزام، سیف الدین عبدالفتاح، عبدالرحمان یوسف، طارق الزمر، محمد کمال و محمد محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا