تربیت فرزندان

چه کسی خدا را آفریده است ؟

ریشه ی وجود خدا؟!

غلام رضا حیدری ابهری

(خدا بی نیاز است و شما مردم نیازمندید.)سوره ی محمد /۳۸

خدا که همه چیز را آفریده، چه کسی خود خدا را آفریده است؟

این سوال تو، سوال خیلی از بچه ها و حتی خیلی از بزرگ ترهاست هم هست. راستش تصور ما درباره ی خدا کمی نادرست است. اگر خدا را طوری فرض کنیم که او هم نیازمند آفریننده ای باشد، دیگر خدا نیست. خدا موجودی است که به هیچ چیز و هیچ کس نیاز ندارد. قرآن کریم درباره ی خدا می گوید:« خدا بی نیاز است و شما مردم، نیازمندید.»

اگر بگوییم خدا را چه کسی آفریده است؟ دوباره این سوال پیش می آیدکه خالق خدا را چه کسی آفریده است؟ در نتیجه باید این سوال را تا بی نهایت ادامه دهیم، بدون این که به جواب برسیم.

فکر می کنم با یک مثال، پاسخ درست را بتوانم برایت بگویم. خانه ای را فرض کن که پنج طبقه دارد. طبقه ی پنجم روی طبقه ی چهارم قرار گرفته است. طبقه ی چهارم روی طبقه ی سوم و طبقه ی سوم روی طبقه ی دوم و طبقه ی دوم روی طبقه ی اول و طبقه ی اول روی زمین قرار دارد. می بینی که در این خانه، هر طبقه بر روی طبقه ی قبل قرار گرفته است تا این که به زمین می رسیم؛ اما زمین دیگر بر روی چیزی تکیه نکرده است. او تکیه گاه همه ی طبقات بالاست و استواری و قرار او مال خود اوست.

خدا هم تکیه گاه همه جهان است. اگر فرض کنیم خدا هم آفریننده ای دارد، مثل آن می شود که بگوییم یک ساختمان، بدون یک تکیه گاه مطمئن ساخته شده است.

 اگر موافقی، یک مثال دیگر بزنم . ببین عزیزم! اگر من از تو بپرسم چرا این پیراهن تو خوشبو است؟ حتما" پاسخ می دهی که چون به آن عطر زده ام. اگر بپرسم چرا عطر خوشبو است، حتما" جواب می دهی که چون عصاره ی گل در آن است؛ اما اگر بپرسم چرا گل خوشبو است، این بار پاسخ می دهی که بوی خوش گل، مال خود اوست و آن را از جایی نیاورده است.

وجود خدا هم همین طور است. هستی خدا از جایی گرفته نشده تا بپرسیم او را چه کسی آفریده است.

چون موجوداتی که ما دردنیا می بینیم، همه ضعیف و نیازمند هستند، تصور خدای بی نیاز، کمی برایمان سخت است.

 قرآن کریم می گوید:« تنها با یاد خداست که دل ها آرامش می یابند»اگر بعضی از سوال ها به ذهنت میرسد که به خاطر آن ها کمی احساس ناراحتی می کنی، به یاد خدا باش و از او بخواه که خودش ناراحتی ات را برطرف سازد.

برای رسیدن به جواب سوال هایت عجله نکن. هرچه بیشتر مطالعه کنی و بیشتر به جلسات مذهبی بروی و بیشتر دعا کنی، زودتر به جواب سوال هایت خواهی رسید.

پرسیدن از خدا و کارهای او گناه نیست؛ اما برای رسیدن به جواب های درست باید کمی صبر داشته باشی. خدا در قرآن وعده داده است که آدم های با صبر و حوصله را یاری کند. بدان که خدا تو را هم کمک خواهد کرد و تو را به جواب سوال هایت خواهد رساند.

 __________

منبع: خداشناسی قرآنی کودکان

نویسنده: غلام رضا حیدری ابهری

انتشارات: جمال نشر/۱۳۸۷

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. من معتقدم عقل هیچ مصنوعی به صانعش نمی‌رسد. همانطور که آجر نمی‌تواند درک کند که معمار چیست یا کیست. پس به این سوالِ بی‌جواب نیندیشید.

  2. اگر کسی خداوند رو ب وجود آورده پس اون کسی که خدا رو ب وجود آورده چه کسی بوده و همین طور … پس این میشه دور تسلسل …. اگر کسی خدا رو ب وجود آورده دیگه اون خدا نیس و نقص دارد و در کار خداوند نقص وجود ندارد … خدا در ازل بوده و خواهد بود … اگر ب این چیزا انسان فکر کنه جنون بهش دست میده …..

  3. سلام خدمت تمام دوستان
    من خیلی فکر کردم مطالعه کردم یه مدت دنبال این قضیه شدم ولی اخرش به جوابی نرسیدم خداوند مارو افریده مغز شعور داده ولی ما نمیتواینم استفاده درست بکنیم ازش در کل این. بگم مغز انسانن کشش این نداره بخواد بفهمه که خداوند کی افریده
    به کار هایی که گفته بچسبید نماز, روزه قران ووووووووو اون دنیا همه چیز میفهمی

  4. عزیزان دل این سوال خیلی اشتباهه که بگی خدا را چه کسی آفریده، چون یکی از شروط الزامی برای خدا این است که از کسی به دنیا نیامده باشد، وطفلی نداشته باشد، نه مثل دین عیسویت که عیسی را پسر خدا می‌داند، وبا این همه دلایل آشکار انکارش می‌کند، فقط اینکه باید بدانیم مغز انسان درکی از موجودی که ندیده ندارد، و این که او در کل جهان هستی هست، در تمام اتم های انرژی، در تمام ذرات کوانتمی، و چیزی باقی نمی ماند برای پرسیدن چنین سوالی،،،

  5. خداوند نور است ونور روشنایی است وروشنایی زندگی است،پس زندگی انرژی های مثبت است،یک نیرویی فوق‌العاده قوی وآرام بخش است ،سخنان قرآن کریم در مورد خالق کاملا قانع کننده است. هرگاه بیماری (نیروهای اهریمن، هوای نفس)غالب می‌شود جسم ،روح، روان واحساس ما در تاریکی گرفتار می‌شوند، که سوالاتی همچون خدا کیست، چرا وچگونه خلق شده به ذهن ماراه می یابد.

  6. ببینم همه ما میدانیم که ما کره زمین هستیم و کره زمین تو منظومه شمسی و منظومه شمسی تو کهکشان‌ را شیری و کهکشان راه شیری هم توی کیهان یا همون جهان هستی است.‌
    خب این جهان هستی (کیهان) کجا قرار دارد بالاخره لبه اش کجاست؟
    فکر کنم انیشتن میگه که کیهان مثل باکنکی است که هر لحظه داره توش فوت میشه و بزرگ تر میشه و اگه ما توش حرکت کنیم هیچوقت تموم نمیشه ولی یه روزی میشه که دیگه جای تازه ای برای رفتن نمی‌مونه.
    خوب این بادکنک کجا قرار داره
    ما وقتی یه بادکنک میگیرم دستمون مثلا تو اتاق هستیم ولی کیهان کجاست؟.!
    امیدوارم منظورم رو خوب رسونده باشم.
    ممنون از سایت خوبتون

  7. با سلام به همه بینندگان محترم
    سئوال خداوند را چه کسی افریده !
    خداوند میفرماید هرانسان دانا ونادانا هرسئوالی که ذهن شما را توانایی درک ان را ندارد ازمن بپرسید وجواب همه خواهید گرفت فقط فقط ازته دل بخواهید درزمین پاک وپا نخورده بزارید مثل کوه وبیابان نتیجه میگیرید وهرخواسته ای ازخداوند بخواهید به شما اعطا میکند ای کاش انسانها خداوند رامی شناختند تا زنده هستند بی نیاز می شدند

  8. کره زمین رو جاذبه خورشید نگه داشته و خورشید رو کهکشان و ….
    وقتی فکر میکنی که ته جهان کجاست و میدونی که ته نداره ولی مگه میشه یه چیزی ته نداشته باشه مغز آدم نمیتونه جواب بده، این شاید سوالاتی باشه که هیچ وقت جوابی براش نیست.

  9. دارید اشتباه میکنید این دلایل کاملا اشتباه هست و منطق نداره. خالق یعنی فراتر از درک همان طور که یک هوش مصنوعی از خالق خود (انسان) قابلیت های درکی کافی نداره. شاید قابلیت های درکی ای در خالق وجود داشته باشه که ما از اون بی خبر باشیم.

  10. آقا بسه دیگه این همه پیچوندن
    هر کی جواب این سوالو می خواد بره کتاب علل گرایش به مادیگری مطهری رو بخونه بخش علت نخستین, جوری که توضیح داده واقعا قانع شدم اینا همش می پیچونن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا