خبر های جدید

واکنشهایی جهانی به حمله شیمیایی در شمال سوریه

واکنشهایی جهانی به حمله شیمیایی در شمال سوریه

دولت ترامپ بشار اسد را مسئوول مستقیم حمله شیمیایی روز سه شنبه در شمال سوریه دانست و این امر را نشان ضعف و دودلی دولت اوباما برشمرد. شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید گفت: «آقای اوباما در سال ۲۰۱۲ گفت که «خط قرمزی» بر ضد به کارگیری تسلیحات شیمیایی ایجاد خواهد کرد ولی هیچ اقدامی نکرد.»

فدریکا موگرینی، نماینده عالی در امور سیاست خارجه اروپا در حاشیه کنفرانسی درباره آینده سوریه که در بروکسل برگزار می شود، گفت: «استفاده از سلاحهای شیمیایی بدترین نوع جنایات جنگی است و هرکس مسوول این کار بوده، باید پاسخگوی رفتار خود باشد.»

استفان دومیستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، نیز گفت: «سازمان ملل در این باره پرسش خواهد کرد و یقین دارم که شورای امنیت هم در این باره نشستی برگزار می کند تا مسوولیت و پاسخگویی نسبت به این مسأله روشن شود. هربار که لحظه ای فرا می رسد که جامعه بین الملل – که فردا متشکل از هفتاد کشور خواهد بود- می تواند منسجم بماند، کسی به نوعی سعی می کند، این احساس امید را با ایجاد ترس و وحشت و بی حرمتی از بین ببرد.»

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا نیز پس از دیدار با همتای آلمانی خود زیگمار گابریل در واکنش به این موضوع اعلام کرد در صورت اثبات مسئولیت رژیم اسد در این حمله، خواستار ارجاع موضوع به شورای امنیت سازمان ملل خواهد شد. وی افزود: « اگر ثابت شود که رژیم اسد مرتکب این حمله شده است، آنوقت این دلیل دیگری خواهد بود که آنها یک «مجموعه قطعا شریر» هستند. همانطور که زیگمار گفت این یک جنایت جنگی است.»

فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه نیز مستقیما دولت سوریه را مسوول این حمله دانست و متحدان اسد را نیز محکوم کرد که دولت وی را به چنین رفتاری تشویق می کنند. دولت ترکیه نیز ضمن محکوم کردن این حمله اعلام کرد دولت سوریه قطعنامه های شورای امنیت را زیرپا گذاشته است.

منبع : یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا