خبر های جدید

دادگاه مصر ۲۰ تن از طرفداران مرسی را به اعدام محکوم کرد

دادگاه مصر ۲۰ تن از طرفداران مرسی را به اعدام محکوم کرد

دادگاه مصر روز دوشنبه برای ۲۰ تن از طرفداران «محمد مرسی» رئیس جمهوری برکنار شده مصر را به اتهام کشتن ۱۳ پلیس حکم اعدام صادر کرد.

دادگاه عالی مصر با گذشت چهار سال از نا‌آرامی‌های مربوط به خلع محمد مرسی از ریاست جمهوری، برای ۲۰ تن از هوادارن او به جرم قتل ۱۳ پلیس در آن ناآرامی ها حکم اعدام صادر کرد. در اوت سال ۲۰۱۳، درست یک ماه پس از سرنگونی مرسی، نیروهای امنیتی و پلیس مصر با یورش به تظاهرکنندگان طرفدار وی در قاهره، بیش از ۷۰۰ تن از آنها را کشتند. اما ساعاتی بعد، گروهی از این افراد خشمگین از اقدام نیروهای نظامی و انتظامی به یک ایستگاه پلیس حمله کرده و ۱۳ پلیس را کشتند.

یکسال بعد بود که دادگاه قاهره برای ۱۸۳ تن از حامیان مرسی حکم اعدام صادر کرد اما آن حکم پس از اعتراض‌های بین‌المللی در دادگاه تجدیدنظر سال بعد لغو شد و فقط برای ۱۴۹ تن از آنها احکام زندان صادر شد. اما دادگاه قاهره امروز پس از چهار سال برای ۲۰ تن از آن ۱۴۹ نفر حکم اعدام صادر کرد و اعلام کرد که برای بقیه زندانیان نیز ۲ ژوئیه تصمیم خواهد گرفت.

براساس این گزارش، این احکام اعدام باید به تایید مفتی اعظم مصر نیز برسد که البته نظر او لازم‌الاجرا نخواهد بود.

بر اساس قانون مصر، زمانی که حکم نهایی اعدام صادر می شود، پرونده متهم بلافاصله از سوی وزیر دادگستری در اختیار رئیس جمهوری قرار می گیرد و در صورتی که رئیس جمهوری دستور بخشش و تبدیل مجازات در ۱۴روز را صادر نکند، حکم اجرا می شود.
پس از برکناری محمد مرسی رئیس جمهوری منتسب به اخوان المسلمین مصر در سال ۲۰۱۳، دولت مصر فعالیت این گروه را ممنوع اعلام کرد و شمار زیادی از رهبران و اعضای این گروه بازداشت و زندانی شدند.

منبع: آران نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا