خبر های جدید

صفحه‌ای جدید در روابط مصر و حماس

صفحه‌ای جدید در روابط مصر و حماس

با نزدیک شدن مصر و حماس در مدت اخیر، انتظار می رود که فصل جدیدی در روابط میان دو کشور، در راستای منافع مشترک آغاز شود. کارشناسان معتقدند منافع مشترک در حوزه اقتصاد، سیاست و امنیت برای مصر و حماس نقش مهمی در نزدیک شدن آنها به هم ایفا کرده است.

به گفته کارشناسان، مصر در معادله روابط دوجانبه، در پی حفظ نقش خود در مساله فلسطین، کنترل امنیت مرزی و کسب درآمد اقتصادی از طریق صادرات به غزه است. حماس نیز که به دلیل تخریب تونل های مرزی از نظر منابع مالی در مضیقه به سر می برد، در تلاش است که شرایط زندگی در غزه را بهبودی ببخشد.

طلال عوکل، تحلیلگر سیاسی روزنامه الایام می نویسد: حماس در پی بهبود شرایط زندگی در غزه است که ۱۹سال در محاصره قرار داشته، و از سویی تحولات تجاری در غزه تاثیرات مثبتی در اقتصاد مصر خواهد داشت.

احمد یوسف، رئیس مرکز مشاوره و حل اختلاف «بیت الحکمه» در غزه می گوید: مصر به عنوان وزنه سنگین سیاسی در منطقه، می خواهد به ایفای نقش اصلی خود در مسئله فلسطین ادامه بدهد، همچنین از جایگاه غزه به عنوان درگاه سیاست، اقتصاد و امنیت آگاهی دارد.

عدنان ابوعامر، رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه امت در غزه نیز در این رابطه می گوید: مصر برای تحت کنترل درآوردن شرایط امنیتی در مرز خود با غزه، خواهان تقویت روابطش با حماس است.

منبع: آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا