تربیت فرزندانمطالب جدید

فرزند، چگونه ارزش‌ها را در فرزندانمان نهادینه کنیم?

فرزند، چگونه ارزش‌ها را در فرزندانمان نهادینه کنیم?

نویسنده: عبدالحمید جاسم البلالی/ مترجم: عبداالصمد مرتضوی

نقل شده که ثقۀ کوفی ـ زیید الیامی ـ شب را به سه قسمت تقسیم می‌نموده است. قسمتی را او و قسمتی را پسر بزرگش و قسمت دیگر را پسر کوچکش به عبادت خدا می‌پرداخته‌اند. او خود ثلث اول شب را بیدار بوده و عبادت می‌کرده و سپس در ثلث دوم شب پسر بزرگ خود را بیدار می‌کرده تا به عبادت مشغول شود. ثلث آخر شب نیز پسر کوچکش را بیدار می‌کرده و او قسمت آخر شب را عبادت می‌کرده است.

در این میان وقتی آن بزرگمرد هر یک از فرزندان خود را بیدار می‌کرد و مشاهده می‌کرد که وی خواب آلود است و هنوز خوابش می‌آید او را می‌گفت: فرزندم! بخواب، من به جای تو بیدار می‌مانم ـ خدا از همۀ آن‌ها راضی و خشنود باشدـ
نهادینه کردن ارزش‌ها و مبانی ارزشمند اسلامی و سلوک ایمانی برگرفته از قرآن و سنت نبوی در افرادی که تحت تربیت و سرپرستی ما قرار دارند ـ چه فرزندان ما و چه غیر آن‌ها باشند ـ بدون داشتن پیشوا و الگویی نمونه و بدون مهرورزی و مدارا کردن نسبت به آن‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

علاوه بر این، برای نهادینه کردن این امور بایستی بدان اهتمام ویژه داشته و به صورت مستمر در این راستا تلاش کنیم زیرا بدون هر یک از این سه مورد ـ شامل الگوی نیکو و مدارا و تلاش مستمر ـ استقرار و نهادینه کردن این ارزش‌ها در افراد تحت سرپرستی ما، بسیار دشوار خواهد بود.

اگر صفحات تاریخ را ورق بزنیم، به وضوح مشاهده خواهیم کرد که هر چند افرادی صالح برای نهادینه کردن ارزش‌های دینی و اخلاقی در فرزندانشان به اجبار و خشونت متوسل شده‌اند اما نتیجۀ این اقدامشان کاملاً معکوس بوده زیرا فرزندانشان از التزام به ارزش‌های دینی دلزده شده و از فاسدترین جوانان در عصر خویش گشته‌اند.
نوع برخورد «ثقۀ کوفی» با فرزندانش هنگام بیدار کردنشان از خواب، خود سرمشق و نمونه‌ای است که ما باید بدان توجه کرده و از آن مشق بگیریم و بیاموزیم که برای نهادینه کردن ارزش‌های دینی در فرزندانمان، بایستی تعاملی این گونه با فرزندان خویش داشته باشیم.

—————————–

منبع: پندنامه‌هایی برای دعوتگران/ مؤلف: عبدالحمید جاسم البلالی/ مترجم: عبداالصمد مرتضوی/ نشر احسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا