خبر های جدید

انتشار پیشنهاد ۴ بخشی سازمان ملل به اقلیم کردستان برای تعویق رفراندوم

انتشار پیشنهاد ۴ بخشی سازمان ملل به اقلیم کردستان برای تعویق رفراندوم

بر اساس طرح جایگزین پیشنهادی از سوی سازمان ملل و ۵ عضو همیشگی شورای امنیت، در ازای به تعویق انداختن همه‌پرسی استقلال که قرار است در ۲۵ سپتامبر برگزار شود، “گفتگو میان بغداد و اربیل بر اساس اصل شراکت آغاز خواهد شد و سازمان ملل بر این توافق نظارت خواهد کرد”.

بختیار شاویس، عضو مجلس عراق از فراکسیون اتحادیه‌ی میهنی در این بارە بە خلک گفت: “طرح جایگزین همه‌پرسی منتشر شد، در این طرح ۳ سال به عنوان سقف زمانی تعیین شده است و سازمان ملل و ۵ عضو همیشگی شورای امنیت از آن حمایت می‌کنند”.

آنچه در ذیل می‌آید مفاد طرح جایگزین پیشنهادی از سوی سازمان ملل و ۵ عضو دائم شورای امنیت است:

با توجه به دیدارها و رایزنی‌های انجام گرفته از سوی فواد معصوم، رئیس جمهور عراق با رهبران سیاسی و مسئولین فراکسیون‌ها و نماینده‌ی سازمان ملل و سفیر کشورهای بزرگ حول پیشنهادات و نظرات موجود پیرامون همه‌پرسی ۲۵ سپتامبر، طی توافقی طرح ذیل پیشنهاد می‌گردد تا همه‌ی جناح‌ها در مورد آن به گفتگو پرداخته و به عنوان نقشه راهی جهت حل مشکلات میان اقلیم کردستان و عراق آن را بپذیرند:

۱️- این طرح سازمان ملل توسط یان کوبیچ، نماینده‌ی دبیر کل سازمان ملل ارائه شدە که توسط هر ۵ عضو اصلی و همیشگی شورای امنیت پذیرفته و تضمین شده است، بدین صورت که:

الف- گفتگوها میان همه‌ی طرف ها، بر اساس اصول شراکت، بدون هیچ پیش‌شرطی و جهت حل مسایل معلق در سپتامبر ۲۰۱۷ آغاز شود.

ب- این مذاکرات باید در مدت زمانی معین و حداکثر تا سه سال انجام گیرند.

ج- سازمان ملل از روند مذاکرات و اجرای بندهای مورد توافق میان هر دو جناح حمایت خواهد کرد.

د- بر اساس این توافق دولت اقلیم کردستان متعهد می‌شود که همه‌پرسی ۲۵ سپتامبر برگزار نگردد و در صورت عدم موفقیت مذاکرات، می‌تواند همه‌پرسی مذکور را برگزار نماید.

۲️- در راستای موفقیت این طرح، اقدام به تشکیل هیئت عالی خواهد شد. هیئت سرپرستی نیز بر همه‌ی گفتگوها نظارت کرده و آنچه را که مورد نیاز است از طریق تشکیل هیئت عالی برای به نتیجه رساندن مذاکرات انجام خواهد داد. هیئت عالی به ریاست رئیس جمهور و با عضویت نخست وزیر عراق و رئیس مجلس عراق و نخست وزیر اقلیم و با نظارت نماینده دبیر کل سازمان ملل خواهد بود که بر گفتگوها نظارت داشته باشند. هیئت‌های زیر نیز بایستی تشکیل شوند:

الف- هیئت قانون‌گذار: هیئت ویژه‌ی قوانین معلق میان اقلیم کردستان و دولت فدرال.

ب- هئیت اجرایی: جهت پیگری و اجرای تصمیمات و مصوبات دولت فدرال و اقلیم کردستان.

ج- هیئت سیاسی: با ماموریت تعیین تکلیف تمامی پرونده‌های سیاسی معلق.

۳️- باید زمان مشخصی جهت خاتمه دادن به پرونده‌های معلق میان اقلیم کردستان و دولت فدرال در نظر گرفته شود، این زمان نباید بیش از ۳ سال به طول بیانجامد. به طوریکه:

الف- در مدت ۱۸ ماه اول راه حل تمامی پرونده‌‌هایی اجرا شود، که پیشتر در مورد آنها تصمیم گرفته شده یا قوانین مربوط به آنها تصویب شده اما تاکنون به تاخیر افتاده‌اند. همچنین قوانین مورد نیاز باید توسط دستگاه قانون‌گذار دولت فدرال و اقلیم کردستان طرح شده و تصمیمات مورد نیاز توسط دستگاه اجرایی دولت فدرال و اقلیم اتخاذ شوند.

ب- در مدت ۱۸ ماه دوم تمامی پرونده‌هایی که قوانین و تصمیمات لازم به واسطه‌ی گفتگوها برای آنها تصویب شده است، حل و فصل شوند.

۴- همه‌ی پرونده‌هایی که در قانون اساسی به آنها اشاره شده است و تاکنون حل نشده‌اند مانند اصلاحات قانون اساسی، تعیین سرنوشت کرکوک مطابق ماده‌ی ۱۴۰ قانون اساسی و مناطق مورد مناقشه باید حل و فصل گردند.

منبع: فراتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا