تربیت فرزندانمطالب جدید

چگونه با پسر نوجوانم که با صدای بلند و عصبانیت حرف می زند برخورد کنم ؟

چگونه با پسر نوجوانم که با صدای بلند و عصبانیت حرف می زند برخورد کنم ؟

نویسنده : دکتر یاسر نصر / مترجم   : ایوب پوزش

نمی دانم پسر ۱۴ ساله ام چگونه رفتار کنم . با صدای بلند صحبت می کند عصبانی می شود می خوانم بدانم ، چگونه با او رفتار نمایم که خودم هم عصبانی نشوم ؟

جواب :

کلید تعامل با سن نوجوانی گفت و گو و تفاهم در جو حاکی از اعتماد است .

باید متوجه باشید که فرزندان ۱۴ سال دارد و کودک چند سال پیش نیست . از در مرحله ی نوجوانی است ، می خواهد ثابت کند که مرد شده است .

هنگامی که صدایش را بلند می کند ، می خواهد بگوید من هستم ؛ بنابراین بهتر است یک روش طبیعی به او نشان دهیم تا خود را اثبات کند ، بدون این که از صدای بلند او اظهار نگرانی کنیم .

به او بفهمانیم ما به رأی و نظر او احترام می گذاریم و نظر او را در مورد مسائلی که به او مربوط می شود ، جویا شویم کاری کنیم در جریان گفت و گو متوجه شود ، او تصمیم گیرنده است .

اگر نظر مخصوص به خود دارد، نظر او را مقدم بداریم هر چند رأی ما بهتر باشد. باید اعتماد به نفس داشته باشد و متوجه شود که به او احترام می گذاریم و برایش ارزش قایل هستیم و نظر خود را بر او تحمیل نمی کنیم .

بعضی از کارهای خانه را به نوجوانان واگذار کنیم تا احساس کند ما او را یکی از اعضای بزرگ خانواده می دانیم . سپس از او به خاطر انجام کار قدر دانی کنیم .

آن وقت احساس وابستگی به خانواده می کنداگر این کار ها را بکنیم و بر اصل گفت و گو و تفاهم تکیه نماییم ، نوجوان دوست ما می شود ، آن وقت کارهایی می کند تا موجب خشنودی ما می گردد ، چون نمی خواهد دوستش را ناراحت کند. این کار نیازمند حکمت و درک نوجوان است .

———————

منبع : چگونه با نوجوانان رفتار کنیم ؟ / مولف : دکتر یاسر نصر / مترجم   : ایوب پوزش / نشر آراس سنندج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا