خبر های جدید

طرح خالد مشعل برای حل مسأله قدس

طرح خالد مشعل برای حل مسأله قدس

خالد مشعل رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس که به مغرب سفر کرده است در جمع خبرنگاران گفت: راه حل مسأله قدس، مبارزه، مقاومت و انتفاضه علیه اسرائیل است.

وی افزود: بهترین شیوه‌ برای بازداشتن دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و مجبور کردن او به عقب‌نشینی از تصمیم انتقال سفارت واشنگتن به قدس، مبارزه، مقاومت، انتفاضه و فشار بر رژیم اشغالگر است. بعد از مقاومت و مبارزه، روش‌های سیاسی و میانجیگری‌های بین‌المللی باید به عنوان عاملی کمک‌ کننده به گرفتن نتیجه پیگیری شود.

مشعل در ادامه افزود: ما در حماس، از قبل راضی به میانجیگری آمریکا نبودیم و از این به بعد نیز راضی به میانجیگری این کشور نیستیم. اما کسانی که گزینه سازش و تعامل به آمریکا به عنوان ناظر بر سازش را تجربه کردند، به این نتیجه رسیدند که این کشور نه تنها جانبدار اسرائیل نیست، بلکه حتی از این رژیم پیشی گرفته است، همانگونه که ما در موضوع قدس شوکه شدیم. به خاطر همین کسانی که روی آمریکا حساب باز کرده بودند، اینک مخالف میانجیگری این کشور هستند و من امیدوارم که این موضع خود را حفظ کنند.

رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس درباره تصمیم گواتمالا برای انتقال سفارتش به قدس گفت که آن‌ها به اشتباه خود پی خواهند برد، ما دولت آمریکا را مجبور به لغو تصمیم خود می‌کنیم و قدس، متجاوزان و اشغالگران و حامیان آن‌ها را شکست خواهد داد.

مشعل درباره سرنوشت آشتی داخلی فلسطین گفت: پیشرفت‌هایی در این زمینه محقق شده است و چه بسا نبرد قدس وحدت ما و پافشاری ما بر تحقق آشتی در سریع‌ترین زمان ممکن را بیشتر کرده است.

ترامپ روز چهارشنبه ۱۵ آذر ماه در یک سخنرانی در کاخ سفید قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام کرد و به دولتش دستور داد مقدمات کار برای اننقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را فراهم کنند. این تصمیم ترامپ با محکومیت‌های جهانی مواجه شد.

روز پنجشنبه گذشته ۱۲۸ کشور به قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل رای دادند که خواستار عدم تغییر وضعیت قانونی قدس و لغو تصمیم آمریکا درباره این شهر است.

شهرهای فلسطین از سه هفته پیش صحنه تظاهرات گسترده علیه اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و دستور وی برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس است.

از زمان اعلام این تصمیم تاکنون ۱۵ فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده و ده‌ها تن نیز زخمی شده‌اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا