خبر های جدید

وجود بیش از یک و نیم میلیون برگه مخدوش در صندوق‌های اخذ رأی انتخابات ریاست‌جمهوری مصر

وجود بیش از یک و نیم میلیون برگه مخدوش در صندوق‌های اخذ رأی انتخابات ریاست‌جمهوری مصر

در روز انتخابات مصر بیشتر شهروندان مصری در خانه ماندند و فعالانه انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کردند یا این که برگه‌های رأی خود را مخدوش کردند.

نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری مصر بر اساس انتظارات همگان بود و از پیروزی قاطع عبدالفتاح السیسی حکایت دارد. این در حالی است که به نظر می رسد در روز انتخابات بیشتر شهروندان مصری در خانه ماندند و فعالانه انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کردند یا این که برگه های رأی خود را مخدوش کردند.

خبرنگار الجزیره انگلیسی گزارش داد در حالی که بیشتر آرای انتخابات ریاست جمهوری مصر شمارش شده است، به نظر می رسد که عبدالفتاح السیسی با قاطعیت توانسته است پیروز انتخابات باشد. رسانه های دولتی مصری اعلام کردند او توانست نود درصد آراء را از آن خود کند. در حالی که خود السیسی انتخابات ریاست جمهوری را مایه افتخار توصیف کرده است، منتقدان آن را مایه شرمساری دانستند.

میلیون ها شهروند مصری واجد شرایط مشارکت در انتخابات ترجیح دادند طی سه روز برگزاری انتخابات در خانه بمانند تا این که بخواهند به السیسی یا تنها رقیب او رأی دهند. «موسی مصطفی موسی» هدایت حزبی را بر عهده دارد که از السیسی حمایت می کند. او در دقیقه نود اعلام کرد در انتخابات حضور پیدا خواهد کرد، پس از آن که همه نامزدهای احتمالی از حضور در انتخابات کنار کشیدند. برخی از آنها دستگیر شدند، برخی تحت فشار قرار گرفتند تا از حضور در انتخابات منصرف شوند.

هفت حزب سیاسی و صد و شصت تن از مخالفان دولت از شهروندان مصری خواستند در خانه هایشان بمانند و مشروعیتی را که السیسی در پی آن است به او اعطا نکنند. مقامات برگزاری انتخابات در مصر به رأی دهندگان هشدار دادند یا باید در انتخابات شرکت کنند یا این که جریمه خواهند شد. از تهدیدهای دیگری نیز برای ترغیب رأی دهندگان برای حضور در انتخابات استفاده شد. اما میزان مشارکت در انتخابات کنونی پایین تر از انتخابات قبلی بود.

بیش از یک و نیم میلیون رأی قابل شمارش نبود زیرا برخی از رأی دهندگان برگه های سفید یا مخدوش شده در صندوق های اخذ رأی انداختند. برخی فعالان در رسانه های اجتماعی شهروندان مصری را که انتخابات را تحریم کرده بودند پیروز واقعی توصیف کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا