خبر های جدید

 اعتراض مسلمانان میانمار به تصمیم اخیر سازمان ملل متحد

اعتراض مسلمانان میانمار به تصمیم اخیر سازمان ملل متحد

گروه‌ها و نهادهای وابسته به مسلمانان روهینگیا با انتشار بیانیه مشترکی از توافقنامه امضا شده بین دولت میانمار و سازمان ملل متحد انتقاد کردند.

گروه‌ها و نهادهای وابسته به مسلمانان روهینگیا در سراسر جهان، امضای توافق‌نامه توسط دولت میانمار و سازمان ملل درباره بازگشت مسلمانان آراکانی که در پی خشونت‌های ارتش این کشور و بوداییان افراطی به کشورهای همسایه بنگلادش گریخته‌اند را مورد انتقاد قرار دادند.

در این بیانیه که به امضای ۲۳ نهاد از جمله شورای روهینگیای اروپا رسیده، آمده است:

«عمیقا نگران هستیم، چون توافق‌نامه مذکور به علل ریشه ای بحران روهینگیا، به ویژه حقوق شهروندی روهینگیایی‌ها و هویت قومی آنها نمی پردازد.

آنان حق دارند بدانند که مفاد توافق‌نامه بازگشت چیست، ولی متن توافق هنوز منتشر نشده است. این امر موجب ایجاد شک و تردید در جامعه بین الملل شده است.

دولت میانمار پیشتر نیز از مسلمانان آراکانی که به خانه هایشان برگشته اند حمایت کافی را نکرده است. بازگشت روهینگایی‌ها به وطن‌شان مسئله مرگ و زندگی است.

آنان به دولت میانمار و ارتش آن که مرتکب جنایاتی مانند قتل، تجاوز و گرسنگی و آتش زدن خانه های‌شان شده اند اعتماد ندارند. کسانی که مرتکب جرائمی علیه مسلمانان روهینگیا شده اند باید در دیوان بین المللی کیفری پاسخگو باشند”.

گفتنی است استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده که میان این نهاد و دولت میانمار توافقنامه‌ای به منظور بازگشت مسلمانان روهینگیایی به خانه هایشانا امضا شده است.

ارتش میانمار از ۲۵ آگوست سال گذشته به بهانه «مبارزه با شبه نظامیان مسلح» حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرده است. در این حملات هزاران غیرنظامی جان باختند، اما به علت ممانعت میانمار از هرگونه تردد در مرز این کشور با بنگلادش آمار دقیقی از تعداد قربانیان در دست نیست.

همچنین بیش از ۳۰۰ روستا توسط ارتش و بوداییان افراطی میانمار به آتش کشیده شده است. ده ها هزار مسلمان آراکانی با فرار از روستاهای خود می کوشند به مناطق نسبتا امن رفته یا از راه های غیرقانونی به بنگلادش برسند.

از سال ۱۹۷۰ تاکنون ۸۴ درصد از جمعیت ۲ میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا