فقه معاصرمقالات ارسالی

آیا سیگار کشیدن حرام است؟

آیا سیگار کشیدن حرام است؟

در این بیانیه ,هیچ خدایی وجود ندارد و شایسته پرستش نیست جزء خدایی که محمد فرستاده و پیامبر او است ,از مسلمانان خواسته شده است که تمامی احکام تعیین شده توسط الله و رسولش(ص) را بپذیرند,اسلام یک وحی از جانب خدا است با یک قانون کامل برای زندگی که می گوید چه خوب و چه بد است: و هر دو راه [خیر و شر] را بدو نمودیم (البلد ۱۰)

همانان که از این فرستاده پیامبر درس نخوانده که [نام] او را نزد خود در تورات و انجیل نوشته مى‏یابند پیروى مى‏کنند [همان پیامبرى که] آنان را به کار پسندیده فرمان مى‏دهد و از کار ناپسند باز مى‏دارد و براى آنان چیزهاى پاکیزه را حلال و چیزهاى ناپاک را بر ایشان حرام مى‏گرداند و از [دوش] آنان قید و بندهایى را که بر ایشان بوده است برمى‏دارد پس کسانى که به او ایمان آوردند و بزرگش داشتند و یاریش کردند و نورى را که با او نازل شده است پیروى کردند آنان همان رستگارانند (اعراف ۱۵۷).

بنابراین سیگار کشیدن شر است یا نه؟

اجازه دهید اثرات ان مورد بررسی قرار گیرد.سیگار کشیدن یک قتل است که باعث ابتلا به سرطان ریه,سل,و بیماری قلبی می شود.

اى کسانى که ایمان آورده‏اید اموال همدیگر را به ناروا مخورید مگر آنکه داد و ستدى با تراضى یکدیگر از شما [انجام گرفته] باشد و خودتان را مکشید زیرا خدا همواره با شما مهربان است (۲۹ نساء).

و در راه خدا انفاق کنید و خود را با دست‏خود به هلاکت میفکنید و نیکى کنید که خدا نیکوکاران را دوست مى‏دارد (۱۹۵ البقره).

این ایات نشان میدهد که  سیگار کشیدن حرام  است .سیگار کشیدن به هدر رفتن یک ثروت است. و حق خویشاوند را به او بده و مستمند و در راه‏مانده را [دستگیرى کن] و ولخرجى و اسراف مکن (۲۶).

چرا که اسرافکاران برادران شیطانهایند و شیطان همواره نسبت به پروردگارش ناسپاس بوده است ( اسراء۲۷)..

 ناعادلانه است که یک فرد سیگاری به خود ,به اعضای خانواده خود, با سوزاندن پول خود و از بین بردن سینه وقفسه سینه  به خود ظلم کند.

فرد سیگاری نه تنها باعث اسیب رساندن به خود است ,بلکه به دیگران که در اطراف او هستند اسیب وارد می کند. افراد سیگاری  باعث انتشار شیطانی دود ان به صورت علنی و در نتیجه باعث تشویق دیگران برای انجام  همان کار می شود.

 یک فرد سیگاری به دلیل بی تاب شدن,نماز روزه …را دوست ندارد.فرد سیگاری بوی بیش از حد بد سیگار رادر خانه,اتومبیل,لباس حمل میکند.از موارد فوق واضح و روشن است که استعمال دخانیات بد و در نیجه حرام و غیر قانونی است.اگر شما تحت هر نوع تنش و استرس هستید پس با خواندن قران به سوی پروردگارتان بر گردید و غیر سیگاری شدن بدون کمک الله انجام نمی شود که شما پول را سوزانده و خود را به بردگی کشانده اید.

………………………………………………………………….

نویسنده :دکتر صالح الصالح

ترجمه : خواهر عایشه / پیام بیداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا