سياسي اجتماعيمطالب جدید

جشن انتخاباتی نتانیاهو در مسکو!

جشن انتخاباتی نتانیاهو در مسکو!

نویسنده: صابر گل‌عنبری

ده روزی از تصمیم دونالد ترامپ برای واگذاری جولان اشغالی به اسرائیل نگذشته بود که ولادیمیر پوتین نیز در اقدامی قابل تامل هدیه انتخاباتی گرانبهایی به بنیامین نتانیاهو داد. این هدیه جنازه یک نظامی اسرائیلی کشته شده در نبرد سلطان یعقوب در جنگ علیه لبنان به سال ۱۹۸۲ بود. ۳۷ سال تل‌آویو از طریق عملیات‌های سری و جاسوسان خود به دنبال یافتن این جنازه و بازگرداندن آن بود، اما موفق به این کار نشد تا این که روسیه با یافتن آن (به احتمال زیاد در قبرستانی در جنوب اردوگاه یرموک در دمشق) و بازگرداندنش، این کار را به سرانجام رساند.

این اقدام روسیه درست چند روز بعد از واگذاری جولان و حملات اسرائیلی به حلب مسائل زیادی را “روشن‌تر” می‌سازد. مسکو برای رعایت ظاهر هم که شده می‌توانست جنازه “زخاری بومیل” را محرمانه تحویل دولت نتانیاهو بدهد و کسی هم متوجه نشود، اما این کار را نکرد و فراتر از حد معمول هم رفته و با تدارک مراسمی ویژه در ساختمان وزارت دفاع روسیه، این جنازه را تحویل شخص نتانیاهو داد.

گویا برای مسکو این مهم نیست که چنین اقدامی پس از واگذاری جولان و حملات تل‌آویو شائبه‌برانگیز خواهد بود و آن را بیشتر در مظان اتهام تبانی در این تصمیمات و حوادث قرار خواهد داد، بلکه مهم پیروزی بنیامین نتانیاهو در انتخابات بیست و یکمین دوره کنست در چند روز آینده است. به همین خاطر با برگزاری مراسم ویژه‌ تحویل جنازه به نتانیاهو و تمرکز رسانه‌ای بر آن یک نوع تبلیغ انتخاباتی پرتاثیر را برای وی رقم زد که ستاد انتخاباتی خود نتانیاهو در این چند ماه عاجز از انجام تبلیغاتی با این حجم تاثیر در داخل بود.

در کنار آن، بعید می‌دانم که پیام‌های چنین اقدامی در این حد باشد. مسکو با برجسته‌سازی هر چه بیشتر روابط خود با تل‌آویو و پذیرایی قابل توجه از نخست وزیر اسرائیل ـ به گونه‌ای که پرسفرترین مقام خارجی است که در این سال‌ها به روسیه رفته است ـ به دنبال تحقق اهداف و رساندن پیام‌های دیگری نیز هست.

همچنان که قبلا هم در یادداشت‌هایی عرض شد، به احتمال زیاد بنیامین نتانیاهو در قدرت خواهد ماند و رکورد تصدی سمت نخست‌وزیری را خواهد شکست، اما پرسش این است که انگیزه مشترک ترامپ، پوتین و برخی کشورهای عربی منطقه در حمایت از نتانیاهو برای ماندن در قدرت چیست؟ پاسخ روشن است، اما نیاز به واکاوی بیشتر دارد.

? کانال نگاهِ دیگر

@Sgolanbari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا