خبر های جدید

اخوان المسلمین در دادگاه های بین المللی از حکومت کودتا شکایت می کند.

سازمان جهانی اخوان المسلمین از نظام کنونی مصر به ویژه عبدالفتاح سیسی به اتهام جنایت علیه بشریت، در دیوان کیفری بین المللی شکایت می کند.
این سازمان بین المللی اعلام کرد برای طرح چنین شکایتی مقدمات لازم را فراهم کرده است و نظام کنونی مصر به ویژه وزیر دفاع را به اتهام کودتا علیه نظام قانونی و ارتکاب جنایت علیه بشریت(علیه هواداران اخوان المسلمین در کشور) تحت پیگرد قرار می دهد.
سازمان بین المللی اخوان المسلمین اظهار داشت گروهی متشکل از چند وکیل بین المللی در اعتراض به محاکمه محمد مرسی و برخی از چهره های اخوان المسلمین مصر، تاکنون شکایاتی را در دادگاههای بین المللی مطرح کرده اند که در این شکایات نظام کنونی مصر به بازداشت های غیر قانونی ‌و ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم شده است».
به گزارش پایگاه خبری ایلاف، منابع خبری درباره این گروه از وکلا توضیح دادند:« این گروه متشکل از طیب علی وکیل انگلیسی پاکستانی الاصل،جان دوگارد وکیل اهل آفریقای جنوبی و گزارشگر سابق حقوق بشر سازمان ملل متحد، کین مک دونالد دادستان کل سابق انگلیس و مایکل مانسفیلد وکیل انگلیسی فعال در زمینه حقوق بشر هستند که دو وکیل اخر از مشاوران ملکه انگلیس به شمار می آیند».
منابع وابسته به سازمان بین المللی اخوان المسلمین تصریح کردند:« این گروه از وکلا روز دوشنبه در پایتخت انگلیس و در هتل کَوِندیش کنفرانسی مطبوعاتی خواهند داشت و درباره روند سیر شکایات در دادگاه بین المللی توضیحاتی ارائه خواهند کرد».
در مقابل محمد دماطی، عضو وکلای مدافع محمد مرسی و چهره های دیگر وابسته به اخوان المسلمین درمصر اعلام کرد:« از نحوه تلاش های حقوقی علیه نظام سیاسی مصر در خارج از کشور اطلاعی ندارم زیرا ما تلاشمان رادر داخل متمرکز کرده ایم و با آنچه در خارج از کشور می گذرد در ارتباط نیستیم».
وی تصریح کرد:« البته محمد مرسی چون جلسات دادگاه را غیر قانونی می داند هنوز به طور مشخص برای خود وکیلی انتخاب نکرده است».
حسن ابوالعینین از وکلای حقوقی در مصر، تدابیر حقوقی شاخه بین المللی اخوان المسلمین علیه مقامات مصری را با هدف تشویق به تداوم خشونت در داخل مصر خواند و افزود:« آنچه درباره طرح شکایت از مقام های مصری به ویژه عبدالفتاح سیسی در دیوان کیفری بین المللی مطرح می شود شایعاتی بیش نیست، مسائلی صلاحیت ارجاع به دیوان کیفری بین المللی را دارد که به اختلافات سیاسی یک کشور باز نگردد ضمن اینکه اتهام جنایت علیه بشریت شامل کشتار گروهی مشخص در یک کشور یا ارتکاب گسترده کشتار و تجاوز در حق گروهی از مردم است که مشابه با جنایت رژیم صدام علیه کردها،جنایت علیه مردم بوسنی در جنگ بالکان، جنایت در دارفور سودان و جنایت دهه نود در رواندا باشد».
ابو العینین افزود:« دیوان کیفری بین المللی از قبول شکایات شخصی نیز خودداری می کند، تنها در صورتی این دادگاه شکایت افراد را دریافت می کند که نظام قضایی کشور طرف شکایت فروپاشیده باشد یا آنکه نظام قضایی آن کشور از پذیرش شکایت این افراد خودداری کند».
محمد عبدالمنعم استاد حقوق بین الملل دانشگاه قاهره نیز در این باره گفت:« مصر توافقنامه ویژه دیوان کیفری بین المللی را امضا نکرده است در نتیجه ملزم به اجرای حکم دادگاه کیفری بین المللی نیست پس طرح شکایاتی اینگونه در این دادگاه نمی تواند بر واقعیت سیاسی مصر تاثیر بگذارد ضمن اینکه دادگاه بین المللی به شکایت گروهی از افراد علیه رقبای سیاسی خود در یک کشور رسیدگی نمی کند».

تهران/واحد مرکزی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا