تربیت، اخلاق و تزکیهجوانانمطالب جدید

پیک زنا ، در راه است مراقب باشید!

پیک زنا ، در راه است مراقب باشید!
نویسنده : عبدالحمید محمود طهماز / مترجم : مجتبی دوروزی

هر آنچه را که خداوند سبحان برای آدمی مقدر کرده است پیش تر در علم خداوند متعال وجود دارد و آدمی باید آنچه را که برایش مقدر گشته را دریابد، اما به خاطر ارتکاب کارهایی که از آن نهی شده مورد سؤال قرار می گیرد، خداوند متعال برای او قدرت کسب و اختیار را قرار داده و آنچه که برای او تقدیر شده است را بر او پنهان کرده است و قدرت انجام طاعات و عبادات را به او بخشیده است.

در این مورد بخوانید: چند منظره از مناظر قیامت ، حال رباخواران ، حال متکبران ، حال زناکاران

 

از ابن عباس را روایت است که گفت: چیزی را شبیه تر به گناه کوچک ندیدم از آنچه ابوهریره نقل کرد که رسول خدا فرمود:

« خداوند سهم زنا را بر پسر آدم نوشته است که ناگزیر آن را در می یابد، زنای چشم، نگاه کردن ( بر آن چه حرام) است، زنای زبان گفتگو (ی ناشایست) است و نفس به آن اشتیاق و میل می کند و شرمگاه آن را تأیید (عملی) یا تکذیب (خودداری) می کند.»

امام مسلم در صحیح خود این حدیث را روایت کرده و لفظ او در روایتی این چنین است:

«سهم آدمیزاد از زنا بر وی نوشته شده است و ناگزیر آن را در خواهد یافت. زنای دو چشم نگریستن [شهوت ناک به نامحرم] است. زنای دو گوش، گوش سپردن است. زنای زبان، سخن گفتن است. زنای دست لمس کردن است. زنای پا، گام برداشتن است. دل، هوس و آرزو می کند و شرمگاه آن را تأیید و [یا] تکذیب می کند

لَمَم یعنی آنچه از شهوات نفس که شخص بدان پرداخته و مرتکب می شود و گفته شده به معنای ارتکاب گناهان کوچک است، خداوند متعال می فرماید:

﴿ الَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّکَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَهِ هُوَ أَعْلَمُ بِکُمْ إِذْ أَنشَأَکُم مِّنَ الْأَرْضِ وَإِذْ أَنتُمْ أَجِنَّهٌ فِی بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ فَلَا تُزَکُّوا أَنفُسَکُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَىٰ ﴾ (نجم: ۳۲)

« آنان که از گناهان کبیره و کارهای بسیار زشت، جز گناهان صغیره، اجتناب می ورزند. [بدانند که گناهان صغیره آمرزیده شوند چراکه پروردگارت دارای بخشایشی گسترده است. او آنگاه که شما را از زمین پدید آورد، و آنگاه که شما جنین هایی در شکم مادرانتان بودید، به شما داناتر است، پس خود را به پاکی نستایید، [چرا که ] خدا به [حال] کسی که تقوا پیشه کرده است، داناتر است.»

و یا می فرماید:

 ﴿ إِن تَجْتَنِبُوا کَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَنُدْخِلْکُم مُّدْخَلًا کَرِیمًا ﴾‏ (نساء: ۳۱)

«اگر از گناهان کبیره ای که از آنها نهی میشوید [ از قبیل شریک قرار دادن برای خدا، عقوق والدین، قتل نفس، سوگند ناحق، بهتان، و…] بپرهیزید، بدی هایتان را از شما بزداییم و شما را به جایگاه شایسته ای درآوریم.»

معنا و مفهوم این دو آیه این است:

اجتناب و دوری از ارتکاب گناهان کبیره موجب از میان رفتن گناهان صغیره که همان لَمَم است می شود.

 

ابن عباس ، لَمَم را شامل نگریستن و لمس کردن و شبیه این ها دانسته است و از آن جهت برنگریستن و لمس کردن و این طیف از گناهان صغیره نام زنا نهاده شده که از سبب های آن محسوب می شوند و این جزو قاعده ی اطلاق اسم مسبب ہر سبب است.

این حدیث بیانگر حساسیت و وخامت نگریستن حرام است، این کار پیک زنا و جلودار فساد است، سخن خداوند متعال این مطلب را مورد تأکید قرار میدهد آنجا که می فرماید:

 ﴿ لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَٰلِکَ أَزْکَىٰ لَهُمْ  إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ ‎﴾ (نور: ۳۰)

«[ ای پیامبر ] به مردان مؤمن بگو: دیدگانشان را از نگاه [به حرام] فرو پوشند، و شرمگاه هایشان را از [محرمات] نگاه دارند، این برایشان [ رفتاری] پاکیزه تر است. بی گمان خدا به آنچه انجام میدهند، آگاه است. »

——————–

منبع: گنجینه هایی از قرآن و سنت در تهذیب و تربیت / مولف : عبدالحمید محمود طهماز / مترجم : مجتبی دوروزی / نشر احسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا