خبر های جدید

رمضان در میان مسلمانان آمریکا

رمضان در میان مسلمانان آمریکا

به گزارش نوگرا آمریکا از شرق با اقیانوس اطلس، در غرب با اقیانوس آرام، از شمال با کشور کانادا، و از جنوب با مکزیک همسایه‌است. این کشور از راه پایگاه دریایی گوانتانامو نیز مرز مشترک اندکی با کوبا و از طریق آلاسکا مرز آبی با روسیه دارد. به علاوه، مجموعه‌ای از جزیره‌ها، ناحیه‌ها، و مناطق متعلق به آمریکا در سراسر جهان پراکنده‌اند.

این کشور در مجموع ۹٬۸۲۶٬۶۳۰ کیلومتر مربع وسعت دارد (که ۴۷۰ هزار کیلومتر آنرا جزایر پراکنده در اقیانوس آرام و دریای کارائیب تشکیل می‌دهند) و حدود ۳۰۰٬۴۱۰٬۰۰۰ نفر در آن زندگی می‏کنند.

بر اساس آمار سال ۲۰۰۲، ترکیب مذهبی مردم آمریکا متشکل از ۵۲ درصد پروتستان، ۲۴ درصد کاتولیک، ۲ درصد مورمون، ۲ درصد یهودی، ۱ درصد مسلمان و ۲۰ درصد ادیان دیگر یا بدون دین بوده است. با این حساب، حدود ۳ میلیون مسلمان در آمریکا زندگی می‏کنند ؛ اما آمارهای دیگر و نیز خود سازمان‏های اسلامی معتقدند جمعیت آنها در آمریکا بالغ بر ۷ میلیون نفر است.

با تشکر از «آقای هومن پگاه‏مهر» مسؤول کمیته جوانان مرکز اسلامی نیویورک، آنچه می‏خوانید چکیده‏ای از نحوه زندگی مسلمانان آمریکا در ماه مبارک رمضان است.

استقبال

ماه رمضان در آمریکا هم حال و هوای دیگری دارد. مسلمانان این کشور هم این ماه را جشن می‏گیرند و آن را گرامی می‏دارند.

افق‏های گوناگون

در آمریکا هم به دلیل پهنای کشور و افق‏های گوناگون، تشخیص زمان افطار و سحر یکی از مسایل مهم است. این مسأله پیش از این از مشکلات مردم بود و حتی وقتی چند سال پیش یک روحانی ایرانی مقیم این کشور، با تأسیس شبکه‏ای ماهواره‏ای که فقط اوقات شرعی را برای مردم ایالات مختلف بیان می‏کرد بینندگان زیادی را به خود جذب نمود. اما اکنون با وجود وب‏سایت‏های متعدد و نیز مساجد و مراکز و اطلاع‏رسانی در این زمینه، این مشکل حل شده است.

تغذیه

بزرگ‏ترین مشکل مسلمانان متدین آمریکا، دسترسی به "گوشت و غذای حلال" است. لذا آنها در هنگام افطار مجبورند مسافتی طولانی را برای رسیدن به منزل یا نزدیک‏ترین مؤسسه اسلامی طی کنند.

اگرچه با شناخته‏شدن جمعیت زیاد مسلمانان، رستوران‏های حلال نیز رو به افزایش است اما هنوز نمی‏تواند مشکلات مردم مقید به قیود شرعی را برطرف نماید.

مرکز اسلامی نیویورک

این مرکز، از جمله مؤسسات اسلامی است که پذیرایی افطار را برای مسلمانان سکن "نیویورک" فراهم می‏سازد. هم‏اکنون هر شب بیش از ۲۰۰۰ نفر برای نماز جماعت، صرف افطار و مراسم مذهبی به این مرکز می‏آیند.

زندگی آمریکایی

در حالی که مسلمانان دیگر نقاط جهان، شرایط هماهنگی را می‌گذرانند، همگی با هم افطار می‌کنند و کار و تجارت نیز با روزه تنظیم می‌شود، مسلمانان آمریکایی مجبورند خود را با شیوه زندگی آمریکایی وفق دهند و برنامه خاصی داشته باشند.

اطعام در مساجد

با توجه به مطلب بالا، برای کسانی که مجبورند در هنگام غروب آفتاب هم سر کارشان باشند اطعام مساجد یک نعمت بزرگ است. آنان هنگام افطار، سریعا خود را به مسجدی در نزدیکی محل کارشان که افطار می‌دهد، می‌رسانند و پس از گرفتن افطار، برای خوردن آن بسرعت به محل کارشان بازمی‌گردند.

تأثیر بر آمریکا ؛ ازدیاد احترام به مسلمانان

تأثیرات و تأثّرات این ماه دو طرفه است ؛ یعنی با وجود مشکلات مسلمانان آمریکا، آمریکایی‌های بسیاری نیز به واسطه رمضان با مسلمانان بیشتر آشنا می‌شوند و رابطه برقرار می‌کنند.

پیروان ادیان مختلف، با مشاهده مسلمانانی که برای اجرای دستور الهی، مبارزه با نفس و خودسازی، یک ماه تمام روزهدار هستند، برای مسلمانان آمریکا ارزش و احترام زیادی قائل می‏شوند.

پس از ۱۱ سپتامبر

پس از فشارهای ۱۱ سپتامبر، نیاز به گفت‌وگوی پیروان ادیان بیشتر حس شد. بسیاری از مسلمانان آمریکایی هم رمضان را شانسی برای رسیدن به تفاهم می‌دانند. برخی از آنها، همسایگان غیرمسلمان را برای افطار به خانه خود دعوت می‌کنند.

افطار صاحبان عقاید گوناگون با یکدیگر، از آن زمان به یک سنت تبدیل شده است. "شورای روابط اسلام و آمریکا" نیز ابتکار عمل سالانه خود را با عنوان "سهیم کردن دیگران در رمضان" ادامه داده و از مساجد سراسر ایالات متحده خواسته در این برنامه شرکت کرده و جامعه غیرمسلمان را در ضیافت‏های افطاری خود سهیم کنند. ابتکار عمل سالانه این شورا باهدف برقراری ارتباط به منظور ارتقا درک اسلام و کمک به پیروان ادیان مختلف امریکا برای دیدار با همسایگان مسلمان با شرکت در مراسم و ضیافت‏های افطاری انجام می‌شود.

مسلمانان سان‌فرانسیسکو نیز شش سال است که مراسم افطاری را در یکی از مراکز شهر ترتیب می‌دهند که حدود ۱۰۰ داوطلب را از مسلمانان، یهودیان، مسیحیان، راست‌گرایان، و… به خود جذب کرده است.

«نعیم رنداهاوا» کارگردان مسلمان آمریکایی هم فیلمی مستند به نام "رمضان در آمریکا" ساخت و موفق شد تصویری واقعی از اسلام و سنت‏های مسلمانان ارائه دهد.

اقدامات پلیس

افسران پلیس نیویورک هم بر اساس سنت هرساله، در آستانه ماه مبارک رمضان با رهبران دینی و اعضای جامعه مسلمان دیدار کرده و گامهایی را که می‌توانند امنیت فضای ماه مبارک رمضان و روزهای مقدس این ماه را برای جامعه مسلمان تضمین کنند به بحث و گفتگو می‏گذارند.

آموزش اسلام به افسران مسلمان از راه‏هایی چون نمایش ویدئوهای آموزشی درباره مساجد و حضور در گردهمایی‌هایی اسلامی صورت می‌گیرد.

ابزار الکترونیک

مسلمانان ایالات متحده، از ابزارهای الکترونیک هم برای رمضان بهره می‏گیرند. سایت‏ها و وبلاگ‏ها ابزار خوبی برای برای انعکاس مفاهیم رمضان هستند. این سایت‏ها ادعیه مخصوص ماه مبارک را منتشر و زمان دقیق افطار و سحر را اعلام می‏کنند.

رمضان، فرصتی برای ترک اعتیاد

سازمان‏های برجسته اسلامی در ایالات متحده از ماه مبارک رمضان برای تأدیب نفس سود برده و ستاد ضد دخانیات را به منظور ترک عادت استعمال دخانیات تشکیل داده‏اند. مسؤولان این سازمان‏ها می‏گویند: «هدف ما این است که معتادان در طول ماه رمضان به علت روزه‏داری و اراده قاطع، این عادت را ترک کنند. ماه رمضان دست کم نیمی از راهی که باید آنها برای ترک استعمال دخانیات طی کنند را فراهم کرده و نیم دیگر را نیز باید با عزم راسخ خود طی کنند. دین در مبارزه با عادات ناپسند چون استعمال دخانیات معجزه می‏کند».

آنان با توزیع پوسترها و برگزاری سمینارهای آموزشی اهداف خود را تبیین می‏کنند.

عید فطر

این عید کم‏کم در فرهنگ آمریکا جا می‏افتد. مثلاً تمبر «عید مبارک» که به عنوان نخستین تمبر اسلامی در آمریکا در سال ۲۰۰۷ و به منظور گرامیداشت عید سعید فطر منتشر شده بود، در تابستان امسال (سپتامبر ۲۰۰۹) تجدید چاپ می‌شود.

بیشتر قطعات این تمبر که به مناسبت عید فطر دو سال پیش چاپ شد، بسرعت از سوی مسلمانان و مجموعه‌داران خریداری گردید و در حال حاضر این تمبر نایاب شده است.

کمپانی چند ملیتی "تایسون فودز" ـ بزرگترین تولید کننده گوشت جهان ـ که در ایالات متحده مستقر است نیز عید فطر را به عنوان تعطیلات رسمی برای کارکنان مسلمان این کمپانی به رسمیت شناخت.

منبع: ابنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا