سياسي اجتماعيمطالب جدیدمقالات

سیسی و تمسخر دمکراسی

سیسی و تمسخر دمکراسی

صلاح الدین خدیو

یکی از عواملی که خاورمیانه را به محل پیدایش و زیست افراط گرایانی چون داعش و القاعده تبدیل کرده، دیکتاتورهایی چون عبدالفتاح سیسی هستند که دمکراسی را به یک نمایش مسخره تبدیل و جمهوریت را هم به نوعی قبیله گرایی نوین تبدیل کرده اند.

سیسی در پنج سال گذشته “دولت عمیقە” یا همان دولت پنهان مصر را از زیر به سطح آورده، بلکه به آن پروبال بیشتری داده است.

دولت عمیقه اصطلاحا به نفوذ پنهان ارتش و الیگارشیهای سیاسی و اقتصادی مرتبط با آن در تحتانی ترین لایه های قدرت در مصر حضور دارد. این ساختار غیردمکراتیک در دوران ریاست جمهوری سی ساله مبارک به تدریج شکل گرفت و سایه خود را بر اقتصاد و سیاست مصر گسترانید.

حتی انقلاب فوریه ۲۰۱۰ هم که مبارک را از اریکه قدرت به زیر کشید نتوانست تغییری در مناسبات این ساختار درهم تنیده بدهد و در نهایت قدرتمندانه به عرصه بازگشت. ریاست جمهوری ناموفق محمد مرسی و اشتباهات پرشمار اسلامگرایان در این بازگشت بی تاثیر نبود.

سوای سرکوب سیاسی دوره پنج ساله سیسی یکی از بدترین اعصار تاریخ اقتصادی مصر است. مصر سیسی نمونه شاخص دولتهایی است که از حکمرانی صرفا سرکوب را آموخته و نظام خدماتی و دولتداری کاملا ناموفقی دارند.

هشام شرابی متفکر فقید فلسطینی در دهه هشتاد گفته بود که دولتهای عرب از مدرنیته، فقط ارتش و دستگاه امنیتی را آموختند. چهل سال پس از این ایده در حالیکه سطح توسعه سیاسی در جهان به صورت کلی بالا رفته، نظام سیاسی مصر بدتر از قبل مصداق بارز این حقیقت تلخ است.

صد البته این پایان ماجرا نیست. حکومتهای مستبد مدعی سکولاریسم، اپوزیسیونهای افراطی اسلامگرا می آفرینند. چرا که ناکامی مدلهای سیاسی ظاهرا غربی به انسداد معنایی مفهوم سکولاریسم منجر شده و به شیوه ای طبیعی زمینه برای بدیلهای اسلام گرا فراهم می شود.

دولتهای غربی هم هراسان از قدرت گیری اسلام گرایان، چشم خود را بر روی موارد متعدد سلب آزادی و نقص حقوق بشر بسته و با تقویت نظامهای خودکامه، به ادامه حیات این چرخه معیوب یاری می رسانند. چرخه ای که هرچه می گذرد، خشونت بیشتری به بار می آورد.

چند سال پیش یک روزنامه معتبر غربی در طنزی تلخ واقعیت این چرخه را چنین بیان کرد:
Sisi = Isis
این روزنامه با برگرداندن حروف نام sisi بە isis یا مخفف انگلیسی دولت اسلامی عراق و شام رسیده بود. کنایه ای از اینکه سیسی معادل داعش است و به عبارتی سیسی داعش پرور است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا