خبر های جدید

اردوغان لایحه ‌صلح با کردها را تقدیم مجلس کرد

دولت ترکیه لایحه‌ صلح با کردها را تقدیم مجلس این کشور کرده است. این لایحه‌ زمینه بازگشت اعضای حزب مخالف کارگران کردستان (پ.ک.ک) به جامعه را فراهم می‌آورد. این اقدام در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه انجام شده است.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ماه اوت دست به تلاشی تازه برای جذب آرای کردها زده است. دولت وی لایحه‌ای تقدیم مجلس کرده که قرار است با ارائه تضمین‌های قانونی، گفت‌وگوهای صلح میان عبدالله اوجالان، رهبر حزب ممنوعه کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) و دولت را تسهیل کند.

به گفته محافل نزدیک به مجلس ترکیه، این لایحه‌شش‌ماده‌ای بازگشت کردهای عضو “پ ک ک” به جامعه را بهبود خواهد بخشید. به علاوه، لایحه تضمینی قانونی برای مصونیت افراد شرکت‌کننده در مذاکرات صلح را فراهم خواهد ساخت.

بشیر آتالای، معاون نخست‌وزیر ترکیه روز پنج‌شنبه گفت، دولت “آخرین قدم‌ها” در مسیر پیمان صلح را برداشته است. او در تلویزیون این کشور عنوان کرد: «ما به مرحله‌ای نزدیک می‌شویم که در آن مشکلات حل شده‌اند، خشونت پایان یافته و مردم سلاح‌هایشان را بر زمین گذاشته و از کوه‌ها بازگشته‌اند تا به زندگی اجتماعی معمولی خود بازگردند.»

اوجالان در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس از حزب دمکراتیک خلق‌ها (HDP) که طرفدار کردهاست این اقدام دولت را “تحولی تاریخی” نامید. حسیب کاپلان، نماینده مجلس این اقدام را “گامی دیررس، اما بسیار مثبت” نامید. نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها روز پنج‌شنبه با اوجالان در زندان جزیره ایمرالی در نزدیکی استانبول دیدار کردند. او از سال ۱۹۹۹ در این زندان به سر می‌برد.

دولت اردوغان با این اقدام خود به خواست اصلی حزب “پ ک ک” جواب مثبت داد. در صورتی که اردوغان کاندید انتخابات ریاست جمهوری مقرر در ۱۰ اوت (۱۹ مرداد) شود، آرای ۱۲ میلیون دارنده حق رأی در کردستان برایش سرنوشت‌ساز خواهد شد.

دولت اردوغان از دسامبر ۲۰۱۲ با اوجالان در حال گفت‌وگوست تا به منازعاتی که از ۳۰ سال پیش تا کنون با کردها جریان دارد پایان دهد؛ منازعاتی که حدود ۴۰ هزار قربانی گرفته است. بیش از یک سال است که آتش‌بس میان دو طرف برقرار و به درگیری‌ها پایان داده شده است. حزب “پ ک ک” از سال ۱۹۸۴ میلادی برای خودمختاری کردستان ترکیه و احقاق حقوق اقلیت کرد مبارزه می‌کند.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا