خبر های جدید

رییس رابطه‌ی اسلامی کُرد، کشتار کردهای ترکیه‌ رامحکوم کرد

دکتر علی قره‌داغیدکتر علی قره‌داغی رییس رابطه‌ی اسلامی کُرد، کشتار کردهای غیرنظامی شیرناک ترکیه‌ را محکوم کرد

تهران – پایگاه اطلاع‌رسانی اصلاح

دکتر علی قره‌داغی رییس رابطه‌ی اسلامی کرد

دکتر علی قره‌داغی، رییس رابطه‌ی اسلامی کرد، با صدور بیانیه‌ای کشتار غیر نظامیان در شیرناک ترکیه را محکوم کرد. ترجمه‌ی فارسی بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تأسف فراوان خبر کشته‌ شدن ۳۵ نفر از شهروندان مدنی، کاسب و رنجدیده‌ی شهر شیرناک را که‌  با حمله‌ی هوایی جنگنده‌ بمب‌افکن‌های دولتی ترکیه انجام شده‌ بود،‌ دریافت نمودیم. این فاجعه‌ی دلخراش مزید بر کشتار ده‌ها هزار نفر دیگر شد که‌ در طول سالیان گذشته‌ در ترکیه‌ انجام شده‌ است، ما از نزدیک پیگیر وضعیت ترکیه‌ هستیم و این رخداد بار دیگر یادآور زخم‌دلها و مصیبتهای ملت کرد است که‌ در طول ده‌ها سال گذشته‌ دچار انواع فاجعه‌ی کشتار جمعی و تبعید و عدم اعتراف به‌ حقوق فرهنگی و اقتصادی شده‌ است، بر اساس همین دیدگاه‌، نظرات خود را به‌ نحو زیر اعلام می‌داریم:

۱. ما این حمله‌ و هر عمل خشونت‌بار دیگر را -مخصوصا اقداماتی را که‌ علیه‌ مردم بی‌دفاع و غیرنظامی از سوی هرکسی که‌ انجام گیرد- محکوم می‌نماییم، از دولت ترکیه‌ می‌خواهیم نسبت به‌ همه‌ی عاملان و مسببان این جنایت پیگیری قضایی لازم را اعمال نماید.

۲. ما خواهان حل همه‌ی مسایل سیاسی از طریق گفتگو و تفاهم دوطرفه‌ هستیم و انجام این مهم مستلزم ایجاد فضای گفتگوی دادگرانه‌ است.

۳. ملت کرد و ترک دو ملت مسلمان‌اند که‌ بر اساس متون دینی و قوانین بین‌المللی همه‌ی آنان دارای حقوق سیاسی و شهروندی هستند و هیچکس برتر از دیگری نیست؛ همانطوریکه‌ خدای متعال می‌فرماید:

«یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ» (حجرات/۱۳)

هان اى مردم همانا ما شما را از یک مرد و یک زن آفریده‌ایم و شما را به هیئت اقوام و قبایلى در آورده‌ایم تا با یکدیگر انس و آشنایى یابید، بى‌گمان گرامى‌ترین شما در نزد خداوند پرهیزگارترین شماست، که خداوند داناى آگاه است‌.

 

۴. بایستی مانع از دخالت هرگونه‌ عقلانیت نظامی‌گرایانه‌ و فاشیستی شد که‌ از این طریق بخواهد نژادپرستی را احیا نموده‌ و با خونهای ریخته‌شده‌ی افراد مدنی، فقیر و رنجدیده‌ تجارت نماید و به‌ ستمگری‌اش تداوم بخشد و سد راه‌ آزادی ملت‌‌ها شود.

۵. از همه‌ی انسانهای نوعدوست، اسلامگرا و دموکراسی‌خواه‌ از هر دو ملت کرد و ترک می‌خواهم که‌ اجازه‌ ندهند دگر بار، فاجعه‌های انسانی اینچنینی روی دهد و برای استقرار دموکراسی، حقوق شهروندی، تسامح و مدارا که‌ یکی از اصول اساسی اسلام جهت تحقق صلح و زندگی مسالمت‌آمیز ملتهاست، تلاش نمایند.

در پایان مجدداً مراتب تسلیت خود را به حضور همه‌ی وابستگان و بازماندگان شهدا عرض نموده‌ و خدای متعال را می‌خوانم که‌ همه‌ی شهدا را به‌ بهشت برین شاد نموده‌ و صبر و بردباری را به‌ خانواده‌های شهیدان و همه‌ی ملت کرد عنایت فرماید و مجروحان را شفای عاجل مرحمت دارد.  

«وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» (آل‌عمران/۱۶۹)

 

و کسانى را که در راه خدا کشته شده‌اند، مرده مپندار، بلکه اینان زنده‌اند و در نزد پروردگارشان روزى دارند.

برادر شما

پرفسور دکتر على شیخ محى الدین قره‌داغى

رییس رابطه‌ی اسلامی کُرد

    خبرهای اصلاح‌وب

۳۱/۱۲/۲۰۱۱

یک دیدگاه

  1. جالب بود ولی ذکر  "پرفسور دکتر "! در ذیل بیانیه خودنمایی و خودستایی می باشد که از نظر اخلاقی ناپسند می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا