خبر های جدید

دمیرتاش: اوجالان برای اعلام خلع سلاح پ.ک.ک آماده است

دمیرتاش: اوجالان برای اعلام خلع سلاح پ.ک.ک آماده است

در شرایطی که روند صلح با کردهای ترکیه راکد مانده است، رهبر حزب اپوزیسیون “دموکراتیک مردم” اعلام کرد، عبدالله اوجالان برای دعوت از نیروهای پ‌.ک‌.ک برای خلع سلاح شدن آماده است.
صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب اپوزیسیون دموکراتیک مردم ترکیه گفت: این عبدالله اوجالان، رهبر محبوس حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌.ک‌.ک) است که باید درباره خلع سلاح نیروها بیانیه صادر کند. اگر احمد داوود اوغلو (نخست‌وزیر موقت ترکیه) درباره روند صلح با کردها صادق باشد و بخواهد که چنین امری به وقوع بپیوندد، باید اجازه دهد تا هیات ما راهی زندان امرالی شود. اجازه دهید تا این دیدارها آغاز شده و ادامه یابد.

اظهارات دمیرتاش در جریان کنفرانسی خبری و پیش از دیدار با نمایندگان حزب دموکراتیک مردم ترکیه انجام شد. این حزب توانست برای اولین بار با گذشتن از مانع ۱۰ درصدی در انتخابات هفتم ژوئن وارد پارلمان شود و با در کاستن از کرسی‌های حزب عدالت و توسعه آنها را وادار به ائتلاف با یکی از احزاب اپوزیسیون کند.

رهبر حزب دموکراتیک مردم ترکیه گفت که حزبش از مسوولیتی که بر روی دوش آنها برای ادامه روند مذاکرات قرار دارد، اطلاع دارند و آماده هستند تا تلاش‌های بیشتری انجام دهند اما وی گفت که مشخص نیست که آیا حزب حاکم عدالت و توسعه برای این روند آماده باشد.

روند سازش با کردها چندین سال قبل از سوی دولت حزب حاکم آغاز شد و هدف از آن حل مشکلات کردها و تروریسم در ترکیه بود.

به گفته دمیرتاش، مقام‌های حزب حاکم باید پس از انتخابات هفتم ژوئن بار دیگر تعهد خود را به ادامه روند سازش اعلام کنند. این مقام تاکید کرد که اگر دولت ائتلافی نیز در ترکیه تشکیل شود، باید از ادامه مذاکرات با پ‌.ک‌.ک اطمینان حاصل شود.

دمیرتاش گفت: حزب دموکراتیک مردم آماده ارائه هرگونه حمایتی است. ما در موضعی قرار نداریم که بخواهیم به عقب برگردیم. ما وعده دادیم که صلح را برای این کشور به ارمغان آوریم. ما صادق هستیم و آماده‌ایم تا مسوولیت‌هایمان را به صورت کامل اجرا کنیم.

http://shafaqna.com/persian/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا