خبر های جدید

سال ۲۰۱۱ و رشد هنر اعتراض

سال ۲۰۱۱ و رشد هنر اعتراض

سال ۲۰۱۱ از نظر تجلی اراده مردم نقطه عطفی را در تاریخ معاصر رقم زد. مردم بار دیگر توان خود را برای به‌زیر کشیدن نیروهای استبداد باور کردند. نمایشگاهی در فرانکفورت بازتاب هنرمندانه ‌اعتراضات گروهی را به تماشا گذاشته است. چند دهه بود که در جهان از شور و جنبش انقلابی خبری نبود. پژوهشگران اجتماعی و کنشگران سیاسی از ذهنیت غیرسیاسی جوانان شکوه می‌کردند. اما سال ۲۰۱۱ بر این نظر خط بطلان کشید. جوانان به قدرت و توان صدای خود پی بردند، اگر که این «صدا» به صورت «جمعی» و متحد ادا شود. در شماری از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا جنبش «بهار عربی» به پا خاست. در آمریکا جنبش «اشغال» شروع شد و جرقه آن به اروپا رسید. در یونان، اسپانیا، روسیه و ایتالیا جوانان بار دیگر به خیابان می‌آیند و خروش برمی‌دارند. جوانان نشان دادند که هنوز برای مبارزه، پیکار سیاسی، تظاهرات و گردهمایی آماده هستند.

نمایشگاه بزرگی در فرانکفورت به‌عنوان «تظاهرات» بر فرارسیدن دورانی تازه در رشد و آگاهی سیاسی گواهی می‌دهد. نمایشگاه با مدارک نوشتاری و تصویری بی‌شمار نشان می‌دهد تجمع و تظاهر نیرویی است که می‌تواند قدرت‌ها را بلرزاند و سردمداران را به زیر کشد. اکسیون‌های خیابانی «زیبایی‌شناسی» خود را دارند. آنها از سویی بیان هنری را برای گسترش ایده‌های خود به کار می‌گیرند و از سوی دیگر دستمایه‌ای هستند برای هنرمندان تا به آفرینش خود رنگ سیاسی بزنند.

نمایشگاهی که در فرانکفورت برگزار شده، هر دو جنبه را پیش چشم می‌کشد. طرح‌ها، پلاکارد‌ها، بروشورهایی که شور و شوق دگرگونی را به میان مردم برده‌اند و در برابر نقش‌ها، طرح‌ها، عکس‌ها و پیکره‌هایی که این فعالیت‌ها را در آثار هنری بازتاب داده‌اند. در نمایشگاه نمونه‌هایی برجسته از «هنر اعتراض» به تماشا گذاشته شده است. از سنگربندی‌های انقلاب آزادیخواهانه سال ۱۸۴۸ و قیام دانشجویی سال ۱۹۶۸ تا اعتراضات خیابانی که به منظره‌ای عادی و روزمره در جهان رسانه‌های جمعی تبدیل شده است. نمایشگاه فرم‌های رنگارنگ اعتراض جمعی را نشان می‌دهد: از حرکات عظیم و پرخاشگرانه که معمولا به برخورد و درگیری می‌کشد، تا همایش‌های ملایم و رقص‌گون و در همه حال زیبا و دلگرم‌کننده. شوق با هم بودن و در راه چیزی دلخواه، هدفی یا نیازی مشترک، مبارزه کردن. در سراسر جهان هنرمندان بی‌شماری هم به‌عنوان شهروند در اجتماعات شرکت می‌کنند و هم به تاثرات و الهامات خود شکل هنری می‌دهند. در نمایشگاهی که توسط «کانون هنر فرانکفورت» برگزار شده، کارهای ۴۰ هنرمند بین‌المللی عرضه شده است.

منبع: خبرگزاری آلمان / شرق نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا