سياسي اجتماعي

نقش حج در حل مشکلات جهان اسلام

نقش حج در حل مشکلات جهان اسلام

ابراهیم مردوخی

«و أذن فی الناس بالحج یأتوک رجالاً و علی کل ضامر یأتین من کل فج عمیق»

هر سال در زمان مشخص و در ایام معدود، مسلمانان جهان از هر گوشه و کنار این جهان از هر نقطه از نقاط این کره خاکی به فرمان جاودانه پروردگارعالمیان خطاب به ابوالأنبیاء اسوه ی توحید و تقوا، ابراهیم بت شکن که «و أذن فی الناس بالحج یأتوک رجالاً و علی کل ضامر یأتین من کل فج عمیق» دعوت و فراخوان و اذان ابراهیم را اجابت نموده و لبیک گویان در کنگره عظیم سالانه حج ابراهیمی شرکت جسته و پروانه وار پیرامون شمع کعبه جمع می آیند. مراسم عبادت و بندگی و نیاش را به نمایش می گذارند و در چندین صحنه زیبا و گویای صدق اجابت و خلوص نیت، این مراسم ملکوتی و توحیدی زیر نظر کارگردان آگاه و حکیم و طراح چیره دست، با تأسی از «اول المسلمین» و نمایش گر نخستین، مو به مو به اجرا گذاشته می شود.

 

در اولین صحنه؛ با غسل دادن ظواهر اعضا، بواطن درون خویش را نیز از زنگار نافرمانی و رسوبات عصیان با آب توبه و انابت شتشو می دهند و با درآوردن لباس هایشان، خود را از متعلقات درونی و رغبات نفسانی خلع می نمایند و با پوشیدن «إحرام»، آن تن پوش سفید و بی آلایش، قاطعانه اعلام می دارند که دیگر تا پایان نمایش صحنه زندگی، به جز اجرای فرامین و دستورالعمل های کارگردان بزرگ جهان هر عمل و کردار و گفتاری از آن ها حرام و ممنوع می باشد. و با همدلی، همرنگی و همگونی به صحنه وظیفه خطیر خلافت، عبادت، عمارت و آبادانی زمین درآیند.

در صحنه دوم؛ با سر دادن شعار جامع و مانع اجابت و وحدانیت «…لبیک اللهم لبیک… لا شریک لک لبیک…» مانندسیل خروشان و دریای بی کران، پیرامون نماد توحید و وحدت و قبله مسلمانان جهان در صف های «کالبنیان المرصوص» به حرکت درمی آیند و با تمام وجود خویش بر عقد پیمان اخوت و محبت و میثاق و وحدت و یکپارچگی، صحه می گذارند. و به جهان و جهانیان اعلام می دارند:

«ما نمایندگان برحق مسلمانان جهان، چون حلقه های به هم پیوسته و در صفوف منظم و خلل ناپذیر و با برنامه ریزی دقیق و کارشناسانه در راستای تبلیغ و رساندن پیام حیات بخش اسلام، یک لحظه از پای نخواهیم نشست و با مال و جان و قلم و قدم از مسلمانان و مظلومین و مستضعفین جهان دفاع خواهیم کرد و برای آزاد سازی و برگرداندن سرزمین های مغضوب اسلامی به ویژه سرزمین مقدس فلسطین، تلاش پی گیر خواهیم نمود».

در صحنه سوم؛ حجاج با «هروله» در مسیر صفا و مروه نشان می دهند که در میدان کار و تلاش و زندگی و در جهت انجام دادن و جامه ی عمل پوشیدن به «واستعمرکم فیها» و وظیفه ی خلافت و عبادت و آبادنی زمین ،پیوسته در حرکتند و برای یافتن چشمه ی آب حیات، هرچه بیشتر به حرکت خویش سرعت می بخشند.

 

در صحنه چهارم؛ با اوج گرفتن بربلندای کوه عرفات به معرفت و شناخت می رسند و بر فراز کوه، خطاب به بشریت خطبه تاریخی نبوی«حجه الوداع» را زمزمه می کنند و اعلام می دارند که :«الناس سواسیه کأسنان المشط، لا فضل لعربی علی أعجمی و لا لأبیض علی أسود إلا بالتقوی کلکم من آدم و آدم من تراب» و پیام برادری،برابری، صلح، آشتی و هم زیستی، تشنج زدایی و گفتگوی تمدن ها را به جهانیان رسانیده و تشنج، سلطه گری، سلطه پذیری، نژاد پرستی، استبداد، طاغوت و استکبار را محکوم و مورد لعن و نفرین قرار می دهند.

در صحنه پنجم؛ به «رمی جمرات» کمر می بندند و مجسمه ها و نمادهای شیطنت و وسوسه و تشنج آفرینی و جنگ افروزی، اختلاف، تفرقه و خون ریزی را سنگسار می نمایند و به مسلمانان جهان اعلام می دارند:«ما به نمایندگی از طرف شما، آخرین سنگ نفرت و دوری جستن از این گونه اعمال و کردار را نثار شیاطین و شیطان صفتان می کنیم».

در صحنه ششم؛ به «منا» سرازیر می شوند تا غرایز حیوانی و قیودات شیطانی – که انسان را از طریق مستقیم و اجرای فرامین الهی باز می دارند و به بیراه می برند – به مسلخ بکشانند و و دار و ندار خود را در این راستا قربانی و ذبح نمایند و با تأسی از ابراهیم که خداوند در این رابطه خطاب به ایشان می فرمایند:«یا ابراهیم قد صدقت الرویا انا کذلک نجزی المحسنین» ایشان نیز خود را مشمول این وعده پر برکت الهی نموده، تا در دایره محسنین قرار گیرند.

پس از به تصویر کشاندن و به نمایش درآوردن این صحنه های زیبا و روحانی و ملکوتی، قافله سالار، کوس حرکت به سوی «مدینه الرسول» را به صدا درمی آورد. حجاج عاشقانه جهت تجدید میثاق و گزارش اجرای کامل فرامین پروردگار خویش و به خدمت رسیدن آن حضرت رخت برمی بندند و به خدمت می رسند و به نمایندگی از طرف تمامی مسلمانان جهان در محضر مبارکشان، مودبانه قطعنامه کنگره را قرائت نموده و ضمن تجدید بیعت به عرض می رسانند:

«ای پیامبر آزادی ای منادی وحدت و أخوت! ای قلب تپنده در کالبد صلح و سعات بشریت! ما مسلمانان جهان، قاطعانه در پیشگاه خداوند و به شهادت مقام رسالت تان ملتزم و متعهد می گردیم که برای عملی نمودن و به اجرا درآوردن تمام بنود این قطعنامه که در صحنه های مراسم حج ابراهیمی عملا آن را به تصویر کشاندیم و به تصویب رساندیم، یک لحظه از پای نخواهیم نشست و با جان و مال در این راه گام برمی داریم».

«اللهم فاشهد اللهم فاشهد اللهم فاشهد»

منبع : وبلاگ ابراهیم مردوخی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا