اهل سنّت

ثلاث باباجانی شهرستانی سرسبز

ثلاث باباجانی شهرستانی سرسبز

 ثلاث باباجانی در غرب کشور و استان کرمانشاه و در منطقه قشلاقی استان کرمانشاه واقع شده است دارای زمستانی ملایم و تابستانی گرم و خشک است و این شهرستان در ناهمواریهای زاگرس واقع شده است به همین دلیل بسیاری از ویژگیهای طبیعی این محدوده از ویژگیهای سلسله جبال زاگرس تبعیت می کند .

 

موقعیت اجتماعی و انسانی :

         شهرستان ثلاث باباجانی در خرداد سال ۱۳۸۱ از شهرستان جوانرود منفک و به عنوان شهرستان ثلاث باباجانی به مرکزیت تازه آباد ارتقاء و موجودیت یافت شهرستان دارای دو بخش مرکزی و ازگله شش دهستان به نامهای زمکان ، دشت حر ، خانه شور ، ازگله ، سرقلعه و جگیران است و دارای ۲۵۲ روستا می باشد این شهرستان از طرف غرب با کشور عراق دارد و وسعت آن حدود ۱۹۲۰ کیلومتر مربع است . شهرستان ثلاث باباجانی ۴۲۰۰۰ نفر جمعیت دارد که حدود ۱۰۰۰۰ نفر شهرری ۲۴۰۰۰۰ نفر روستایی ۸۰۰۰ نفر عشایری نیمه کوچ رو دارد . از مهمترین کوههای شهرستان دلاهو ، ساراون ، بنی گز ، شیفیله ، گاری وبمو که بعنوان مرز محسوب می شود .

 

مذهب و نژاد :

         مردم شهرستان ثلاث باباجانی کرد زبان هستند و با لهجه های گوران و جافی تکلم می کنند . و از لحاظ نژاد طوایف اهل حق ( قلخانی ) و جاف در آن سکونت دارند و دارای مذهب اهل تسنن و شافعی مذهب هستند و ساکنین دالاهو و منطقه گاری اهل حق می باشند .

 

 رودخانه و موقعیت آبهای جاری :

        این شهرستان دارای رودخانه های فصلی و دایمی زیادی است که مهمترین آنها آب هواسان ، آب چم زرک ، آب کوزه رود و روددشت حرو رود زمکان است و در شهرستان سرابهای معروفی از قبیل سراب نیرژ مامیشان ، هلول ، سیدخان و آب معدنی ریزه وجود دارد که وجود دارد که به نوبه خود حائز اهمیت می باشد .

 

پوشش گیاهی و جنگلی و جانوری :

         شهرستان ثلاث باباجانی و با وجود کوهها و تپه های بسیار پوشیده از جنگل و مرتع بوده و در بیشتر ایام سال دامنه کوه دالاهو مناطق کوهستانی سرسبز می باشد که این کوهها پوشیده از جنگلهای بلوط ایرانی است و گونه های مختلف جنگلی و درختان پسته وحشی ، بادام کوهی ( آرژن ) آلبالوی وحشی ، گلابی وحشی ، مازو ، زالزالک ، ارغوان و انار و گردو است و در فصل بهار و در ایام آغازین سال انواع گیاهان دارویی ، خوراکی و معطر در دامنه کوهها می روید که با شمیم خاص خود نظر هر رهگذری را به خود جلب می نماید . مهمترین آنها شامل بوژانه ، ریواس ، کنگر ، گل گاوزبان ، پونه ، چنور بنا و کنیوال و … می باشد . از لحاظ جانوری انواع پرندگان کبک ، بلدرچین ، کبوتر و … حیواناتی نظیر پلنگ ، گرگ ، گارز ، روبا ، خرگوش و … در مناطق کوهستانی و طبیعی زیست می کنند .

 

جاذبه های گردشگری و صنایع دستی :

         این شهرستان با برخورداری از منابع غنی آب ، پوشش گیاهی متنوع ، چمنزارهای سرسبز دارای سراب های زیبا و دیدنی است که توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند از جمله سرابهای سراب مامیشان در دهستان مرزی سرقلعه و جگیران و در فاصله سه کیلومتری مرز ، سراب کانی سفر در دامنه ارتفاعات سرسبز دالاهو آب و هوای سرد و گوارایی دارد ، چشمه شفابخش ریزه و در درمان بیماری های کلیوی و سنگ مثانه بر طرف کردن عفونت کلیه و مثانه بسیار مفید است و روزانه پذیرای مهمانان و گردشگران زیادی است دیگر سرابها سراب هلول سراب خانه شور آبشارهای زیبای شیخ صله در کناز رودخانه زیبای قالیچه می توان نام برد .

         از مکانهای تاریخی می توان به شهر تاریخی میرآباد و قالیچه در مرکز این روستاها از جمله بقایای تاریخی محسوب می شود .

         شهرستان ثلاث باباجانی از نظر صنایع دستی و هنرهای بومی هم از تنوع زیادی برخوردار است و هنرمندان چیره دستی در این خطه پرورش یافته اند .

         و صنایع دستی آنها شامل قالی ، گلیم ، گیوه ، موج ( چادر شب ) ، سیاه چادر ، نمد ، دستکش جانماز و جوراب است که نزد مسافران و گردشگران از ارزش زیادی برخوردار و زبانزد است .

 

تجارت و بازرگانی :

         بازارچه های مرزی شیخ صالح تیله کو در شهرستان ثلاث قرار داشته که در رونق اقتصادی شهرستان ثلاث تأثیر بسزایی دارند و باعث ایجاد اشتغال و توسعه روابط اقتصادی و تجاری و صادرات استان گردیده است . بازارچه شیخ صله در جوار روستای شیخ صله         ( شیخ صالح ) و در دامنه کوهی به همین نام قرار گرفته است که با مرکز استان کرمانشاه ۱۷۵ کیلومتر فاصله دارد و نزدیکترین مرز از لحاظ ترانزیتی و مراسلاتی به کشور عراق محسوب می شود که با توجه به رایزنیهای مسئولین بخصوص فرماندار تجارت چمدانی جهت ساکنین مرزی شهرستان راه اندازی گردیده و بصورت روزانه کالاهای تجاری از مرز وارد و در بازارچه مرزی احداث شده در ثلاث بفروش می رسد که بدلیل ارزان بودن قیمت و کیفیت بالای آن باعث جذب گردشگران و مسافران زیادی به شهرستان شده است مردم شهرستان ثلاث باباجانی با مردم مردم آن طرف مرز در کشور عراق نسبت های فامیلی و رفت و آمدهای خویشاوندی با شهرهای حلبچه ، دربندیخان و سلیمانه دارند و همین مشترکات خاص قومی و فرهنگی زبانی باعث توسعه و رونق تجارت و بازرگانی بصورت پیله وری که روزانه ده ها کامیون محصولات صنعتی و ساختمانی را به کشور عراق حمل می کنند .

برگرفته از وبلاگ دعوت ثلاث

 

ثلاث باباخانی

ثلاث باباخانی

ثلاث باباخانی

ثلاث باباخانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا