خبر های جدید

اعلام موافقت دولت فیلیپین با خودمختاری منطقه مسلمان نشین

اعلام موافقت دولت فیلیپین با خودمختاری منطقه مسلمان نشین

رئیس جمهور فیلیپین به مسلمانان این کشور وعده خودمختاری داد. آنها خواستار استقلال از فیلیپین و تشکیل کشور جداگانه بودند. “رودریگو دوترته” رئیس جمهوری فیلیپین به مسلمانان این کشور وعده داد برای رسیدن آنها به خودمختاری سیاسی تلاش کند. وی گفت: برای تصویب “قانون پایه بانگسامورو” توسط کنگره (پارلمان) این فیلیپین تلاش خواهد کرد.

دولت فیلیپین با همکاری “جبهه اسلامی آزادی‌بخش مورو” طرحی تحت عنوان “قانون پایه بانگسامورو” را برای خودمختاری مناطق مسلمان نشین فیلیپین تهیه کرده بودند و دوشنبه ۲۶ تیرماه آن را به رئیس جمهور این کشور ارائه دادند.

رودریگو دوترته رئیس جمهور فیلیپین در نشست کابینه و جبهه آزادی بخش مورو گفت: این اقدام گامی به جلو در راستای تلاش برای پایان دادن به قرن‌ها دشمنی، بی اعتمادی و بی عدالتی است قرن‌هایی که بسیار هزینه بر بوده و زندگی میلیون‌ها فیلیپینی را تحت تاثیر قرار داده است.

داعش در مناطق جنوب فیلیپین که مسلمان نشین هستند قدرت یافته است. علی رغم آزادسازی بسیاری از مناطق همچنان برخی محله‌ها و ساختمان‌ها در کنترل داعش قرار دارد. احزاب اسلام‌گرا و فعالان سیاسی فیلیپین نارضایتی مسلمانان را دلیل پیوستن آنان به داعش می‌دانند.

“مراد ابراهیم” رئیس جبهه مورو در نشست کابینه دولت فیلیپین و جبهه آزادی بخش مورو گفت: این افراد [که به داعش پیوستند] راه را گم کردند و خلأء ناشی از شکست ما در تدوین قانون اساسی را آنها پر کردند. وی افزود: آنها [داعشیان] از احساس ناامیدی ملت ما سوء استفاده کردند.

مسلمانان که در جنوب فیلیپین اکثریت را تشکیل می‌دهند از دهه ۱۹۷۰ میلادی تا کنون بارها برای رسیدن به استقلال با دولت مرکزی وارد درگیری‌های خشونت‌آمیزی شده است. این درگیریها که چندین دهه ادامه داشته است تا کنون بیش از ۱۰۰ هزار قربانی داشته است.

جبهه اسلامی مورو در سال ۲۰۱۴ با دولت فیلیپین توافقی را امضا کرد که بر اساس آن دولت باید خودمختاری مناطق اسلامی در جنوب این کشور را اعلام کند اما رئیس جمهور سابق فیلیپین که یک طرف توافق بود به این بند پایبند نمایند.

یک گروه اسلامگرا در جنوب فیلیپین تقریبا ۲ ماه پیش با داعش بیعت کرد و جنگ با دولت مرکزی را آغاز کردند. شاخه داعش در فیلیپین یک شهر مسلمان نشین در در جنوب این کشور را اشغال کرد اما هم اکنون در جنگ مستمر با ارتش، بخش های زیادی از این شهر آزاد شد.

منبع: عصر ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا