خبر های جدید

آمادگی دولت سوریه برای گفتگو بر سر کناره گیری بشار اسد

 

قدری الجمیل معاون وزیر امور خارجه سوریه روز سه شنبه ۲۱-۸-۲۰۱۲ اعلام کرد دولت کشورش حاضر است درباره کناره گیری بشار اسد از قدرت گفت و گو کند. او همچنین تاکید کرد که گفت و گو تنها راه حل و فصل بحران سوریه است.این سخنان را قدری الجمیل معاون نخست وزیر سوریه مطرح کرد که در مسکو پایتخت روسیه سخن می گفت.

الجمیل افزود که دولت سوریه تصمیم گرفته است در روابط و تعاملات خود، به سمت"دوستان" در شرق همچون چین، هند، روسیه، ایران و ونزوئلا پیش برود. او گفت که شرق مفهومی سیاسی است و نه جغرافیایی. او همچنین تاکید کرد که دولت سوریه تصمیم گرفته است به بحران پایان دهد زیرا بر اقتصاد کشور تاثیر گذاشته است.

معاون وزیر امور خارجه سوریه با تاکید بر ضرورت آغاز فوری گفت و گو ها و بررسی راه حل های بحران تاکید کرد: "سخن گفتن درباره هیچ چیزی ممنوع نیست."

عمده معترضان سوری، کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت را به عنوان پیش شرطی برای گفت و گو با نظام حاکم بر این کشور مطرح کرده اند. مقام های غرب و شماری از مقام های عربی، با پافشاری بر ضرورت کناره گیری بشار اسد از قدرت تاکید کرده اند که راه حلی برای بحران سوریه در سایه ادامه حضور بشار اسد در قدرت، متصور نیست.

الجمیل همچنین در ادامه سخنان خود، مداخله نظامی خارجی در سوریه را "محال" دانست زیرا به گفته او، هرگونه جنگی، از مرزهای سوریه فراتر خواهد رفت.

سخنان او پاسخی است به هشدار باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه که درباره استفاده از سلاح شیمایی توسط نیروهای دولتی این کشور صادر شد.

اوباما روز دوشنبه در کنفرانسی خبری در واشینگتن گفت که جا به جایی یا استفاده از سلاح شیمایی توسط دولت سوریه برای آمریکا "خط" قرمر است.

معاون نخست وزیر سوریه هم در کنفرانس خبری خود گفت: "دخالت نظامی مستفیم در سوریه محال است زیرا هر کس در فکر چنین اقدامی باشد، وارد جنگی خواهد شد که از مرزهای سوریه فراتر می رود."

او تاکید کرد که تهدیدهای اوباما برای خوراک رسانه های صورت گرفته است.

این در حالی است که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دوشنبه نسبت به مداخله نظامی در سوریه خارج از تایید شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد.

او که که در هیلسنکی پایتخت فنلاند سخنرانی می‌کرد گفت: "بسیار ضروری می‌دانیم که از میثاق نامه سازمان ملل متحد دفاع کنیم که تاکید دارد هرگونه استفاده از زور جز از راه تایید شورای امنیت ممکن نیست."

بیش از ۱۳۰ کشته در روز سه شنبه

از سوی دیگر، اتحادیه کمیته های محلی هماهنگی اعتراض ها در سوریه، از کشته شدن دستکم ۱۳۵ نفر در روز سه شنبه در این کشور خبر داده است. شبکه خبری "شام" هم گزارش داده است جنازه ۴۰ نفر که در شهرک معضیمه در حومه دمشق قتل عام شده اند، پیدا شد.

نیروهای ارتش دولتی سوریه، از زمین و هوا، شهر حراک در استان جنوبی درعا را گلوله باران کردند. آن ها اقدام به اعدام میدانی شماری از پزشکان کردند که در راه اندازی بیمارستان های میدانی برای درمان مردم و معترضان نقش داشتند. گلوله باران توپخانه ای حلب و حومه آن هم ادامه یافت.

شهر البوکمال در استان دیرالزور هم توسط توپخانه ارتش سوریه به شدن گلوله باران شد. نیروهای ارتش آزاد سوریه و ارتش دولتی در این منطقه با یکدیگر درگیر شدند.

به گفته شاهدان عینی، صبح سه شنبه انفجار خودرویی بمب گذاری شده در نزدیکی یک ایست بازرسی در منطقه المزه در دمشق، به کشته شدن چهار نیروی نظامی دولتی و زخمی شدن شش نفر دیگر انجامید.

در دمشق همچنین هلیکوپترهای ارتش سوریه دو منطقه التضامن و القزاز را هدف قرار دادند. گلوله باران مناطق حجر الاسود، القدم، العسالی و دف الشوک نیز از سر گرفته شد.

منبع: العربیه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا