تربیت فرزندان

اختلاف والدین با فرزند در مورد انتخاب مدل لباس و مو

اختلاف والدین با فرزند در مورد انتخاب مدل لباس و مو

نویسنده: دکتر رابین گلداستین /مترجم: دکتر مینا اخباری آزاد

من و فرزندم سلیقه های متفاوتی در مورد انتخاب لباس و مدل مو  داریم، چه چیزی را باید بپذیرم؟

همچنان که کودکان بزرگتر می شوند می خواهند کنترل بیشتری روی خریدن لباس و انتخاب مدل موهایشان داشته باشند. شاید آنها به خاطر سن و علاقه شان بخواهند در این مورد کمی بیشتر اضهار نظر کنند یا اصلا” بخواهند خودشان تصمیم گیری کنند. تا زمانی که والدین و کودک سلیقه یکسانی دارند معمولا” اختلاف کمی بین آنها به وجود می آید، اما وقتی سلیقه ها فرق می کند، که اغلب هم کودکان سلیقه متفاوتی دارند می توانند باعث ایجاد کشمکش های پی در پی شود. بعضی از والدین کودکان ده تا دوازده ساله برای اولین بار با این مسئله روبه رو می شوند. والدین دیگری هم هستند که از زمانی که فرزندشان در سن پیش دبستانی بود درباره این مسئله مشاجره داشته اند.

اکثر کودکان با تقلید از دوستانشان تصمیم می گیرند چه ظاهری داشته باشند. لباس پوشیدن شبیه به یک دوست، به کودک حس تعلق می بخشد. استفاده از مدل های خاص اهمیت کمتری نسبت به جور بودن با لباس دیگران دارد.بعضی از گروهای بچه ها لباس ها و مدل موهایی را دوست دارند که جلب توجه می کنند آنها می خواهند پیراهن های عجیب و غریب بپوشند، شلوار جین های پاره به تن کنند، یا تکه های از موهایشان را رنگ کنند. بعضی از گروها لباس های راحت می پوشند یا ترجیح می دهند ظاهر عادی داشته باشند.با این وجود، لباس های بقیه آنها کاملا” جلب توجه می کنند و شبیه آخرین مدل های روز است.

ممکن است یک کودک تحت فشار همتایان به سرعت درباره آنچه که دوست دارد تغییر عقیده بدهد. دختر یازده ساله ای از پوشیدن ژاکتی که مادرش به او داده بود خودداری کرد، اما وقتی دوستش گفت: من از آن ژاکت خوشم می آید، آن را پوشید. بچه دیگری از مادرش خواست برایش یک شلوار جین مدل دار بخرد. اما وقتی یک روز آن را پوشید و نزد دوستانش رفت گفت که هرگز دیگر آن را نمی پوشد چون همه او را دست انداختند، (آن قدر ناراحت شده بودم که نمی خواستم آنجا بمانم.)

سلیقه کودکان حتی بدون تاثیر همسالان هم ممکن است ناگهان تغییر کند. او برای مراسمی لباس می پوشد در آینه نگاه می کند و می گوید:این لباس خیلی گشاد است، من از این شلوار خوشم می آید اما از بلوزی که باید آن را بپوشم نه، با این لباس خیلی وحشتناک شدم ! ممکن است او فکر کند هر چیزی به دیگری بیشتر می آید شاید لباس های دوستانش را بیشتر از لباس خودش دوست داشته باشد حتی وقتی که آنها تقریبا” شبیه به هم باشند. حتی بعضی از بچه ها گاهی لباس هایشان را برای مدت کوتاهی با هم عوض می کنند.

همه این رفتار ها می تواند والدین را ناراحت کند . اغلب نظرات انها نادیده گرفته می شود و آنچه که خریده اند مورد قبول واقع نمی شود، (مامان هیچکس از این لباس ها نمی پوشد) نصایح والدین با روش تدافعی پاسخ داده می شود. والدی به دختر دوازده ساله اش گفت که لباس پوشیدنش خیلی شبیه به پسر هاست دختر پاسخ داد اما همه دوستان من از این پیراهن ها می پوشند! پسری که موهایش را مدل دار کوتاه کرده بود در برابر اعتراضهای والدینش گفت: حالا شبیه به یک پسر سیزده ساله معمولی شده ام.

اشتیاق کودک برای پوشیدن لباس ها و داشتن مدل موی مد روز ونا مناسب می توانند براحتی ایجاد تنش کند. بعضی از خانوادها در مورد آرایش کردن، تراشیدن موهای سر، سوراخ کردن گوش، پوشیدن لباس های جین پاره شده و بلند کردن پتری هایشان دائما” با کودکان خود درگیر می شوند.

اگر در مورد ظاهر فرزندانتان ناراحت هستید با قطعیت محدودیت های او را گوشزد کنید. استاندارد هایی که شما در حال حاضر آنها را در نظر گرفته و تقویت می کنید زمینه را تا حدودی برای آنچه که او بعدها در دوران نوجوانی خواهد پذیرفت فراهم می کند. به او بگویید استفاده از چه مدلی را اجازه نمی دهید(نمی توانی آن پیراهن تنگ را بپوشی) (تو هنوز خیلی کم سن تر از آن هستی که آرایش کنی) (عکس روی آن تی شرت خیلی زننده است)

سعی کنید روی موارد قابل قبول ولی برخلاف عقیده شما مصالحه کنید. تومی توانی شلوار جین گل و گشادی بخری اما آنها خیلی بزرگ هستند، ما می توانیم دنبال همان کفش ولی با رنگ دیگری بگردیم. به او بگویید چه زمانی می تواند لباس های خاصی را بپوشد، پوشیدن آن لباس های کوتاه وقتی با دوستانت هستی خوب است، اما می خواهم موقع رفتن به خانه عمو لباس مناسب تری پوشی. اگر رویداد مهم خانوادگی در پیش است به او بگویید باید صبر کند تا این مراسم تمام شود و بعد از آن لباسش را عوض کند.

در حالی که محدودیت قائل شدن برای مدل های بیش از اندازه افراطی خوب است سعی کنید بسیاری از انتخاب های فرزندتان را بپذیرید و هر زمان که می توانید با او به توافق برسید. او هنوز به تایید شما نیاز دارد و انتقاد مداوم شما از او می تواند به تصویر او از خودش  لطمه بزند. خودتان را در همان سن و با همان احساسات درباره لباس، ظاهر و مستقل عمل کردن از والدین خود به یاد آورید. آشفتگی های شما در آن زمان شبیه ناراحتی های او در حال حاضر است.

شاید اگر اجازه پوشیدن لباسی را به او دهید مانند بسیاری از والدین کودکان سیزده ساله متوجه شوید که تنش ها کاهش می یابد. برای تعیین الگوها وقت بگذارید، با این پول باید یک بلوز و یک شلوار بخری، می توانی یک پیراهن گران یا دوتا پیراهن معمولی بخری، این بستگی به آن دارد که از کدام فروشگاه خرید کنی.

اختلاف سلیقه هایتان هرچه هست سعی کنید نگاه مثبتی داشته باشید. تا زمانی که وضعیت درسی فرزندانتان در مدرسه خوب است، دوستان معقولی دارد و سرگرم فعالیت های مختلف است شاید مدل کوتاه کردن موها و لباس پوشیدن او تا زمانی که از حد تعادل خارج نشده آنقدر ها هم مهم نباشد. تنها موردی که نیاز به توجه دارد آن است که او به طور کلی عملکرد تحصیلی خوبی ندارد، یا او دائم مدل هایی را انتخاب می کند که باعث عصبانیت شما و دیگران می شود.

چگونه پیروی فرزندم را از مد روز مدیریت کنم؟

همه بچه ها جذب مد روز می شوند و می خواهند حداقل بعضی از آخرین مدها را استفاده کنند از جمله سبک های جدید در موسیقی، کوتاه کردن مو، لباس، وسایل یا مسابقه های مختلف. در آغاز سال تحصیلی شاید آنها شلوار های شبیه به هم بپوشند. یک بچه کلاس اول راهنمایی دو ماه بعد می گویید: هیچ کس دیگر این چیز ها را نمی پوشد. شاید موسیقی که خیلی مورد علاقه دخترهاست به سرعت فراموش شود. یک کلاه ورزشی که پسری آن را می خواهد شاید خیلی زود پشت کمد لباس هایش بیفتد.

کودکان و نوجوانان به مدهای روز علاقه دارند زیرا می خواهند شبیه همتایان خود باشند. اگر تعداد قابل ملاحظه ای از کودکان شئی خاص را داشته باشند دیگران هم آن را می خواهند زیرا هیچکس علاقه ای به جدا افتادن از دیگران را ندارد. به همان ترتیب خواهر و برادر کوچکتر هم دلشان می خواهد چیزی را که خواهر و برادر بزرگتر شان دارد را داشته باشند. همچنین کودکان به شدت تحت تاثیر تبلیغات تلویزیونی و آگهی های مجلات هستند. آنها وقتی خردسال هستند اسباب بازی هایی را که در تلویزیون می بینند می خواهند زیرا محصولاتی که در تلویزیون تبلیغ می شود برای کودکان ده تا سیزده ساله فوق العاده است.

البته بزرگسالان هم می توانند جذب مدل های روز مخصوص به خود شوند. اما اکثرا” می دانند کدام مدل ماندگاری بیشتری دارد و کدام مدل به زودی کنار می رود. کودکان نمی توانند این موارد را تشخیص دهند. کودکی وسیله ای را می خواهد زیرا در حال حاضر به نظرش خوشایند می آید، در حالی که هرگز درباره ارزش یا ظاهر آن فکر نکرده است. زمانی که والدین درباره مدل های روز با کودک خود بحث می کنند اختلاف نظر سبب بروز تنش می شود. شاید آنها احساس کنند که یک مدل بیش از حد گران یا هدر دادن پول است، من این قدر پول بابت آن زیورالات که ظاهر قشنگی هم ندارند، نمی دهم. شاید آنها مدلی را تایید نکنند یا کاملا” با آن مخالف باشند، این موسیقی صدای خیلی وحشتناکی دارد چطور می توانی به چنین مزخرفاتی گوش دهی؟ تو خیلی کوچکی، نمی توانی از رژ لب استفاده کنی، نباید جای دیگه ای از گوشت را سوراخ کنی!

بسیاری از والدین سعی می کنند در رابطه با فرزندانشان عقلانی برخورد کنند، تو نباید آنچه را که در تلویزیون می بینی باور کنی ،بهتر است به خودت فکر کنی، تو نباید چیزی را بخواهی فقط به این دلیل که بچه های دیگر آن را دارند. اما آنچه که از نظر یک والد احمقانه یا به درد نخور است شاید از نظر کودک مهم و مد روز باشد. به همین دلیل است که وقتی والدین درخواست های کودکان را رد می کنند آنها واکنش تدافعی به خود می گیرند، تو درک نمی کنی! کودک به این دلیل پریشان می شود که برخلاف والدین، نمی تواند به راحتی چیزی بخرد که برایش جذاب است. او به تایید، اجازه،پول نیاز دارد. و اغلب مجبور است به سخنرانی والدین گوش دهد.

وقتی فرزندتان برای داشتن چیزی خیلی اصرار می کند خوب به او گوش دهید. روی خواسته او برپسب نزنید، نگویید این فقط یک مد زودگذر است. او اگر بداند که می تواند بدون اینکه تحقیر شود یا خواسته اش رد شود درباره آن حرف بزند احساس بهتری خواهد داشت. خوب است که به او اجازه دهید از یک مد روز بی ضرر و ارزان استفاده کند. اگر خودتان دوران قبل از نوجوانی و اوایل آن را به یاد آورید می بینید آرزو داشتید شبیه دیگران باشید. اگر مدلی قابل قبول به نظر می رسد ولی شما نمی خواهید بابت آن هزینه کنید به او بگویید او می تواند هزینه آن را از پول تو جیبی خودش بپردازد.

وقتی در مورد یک مد روز تا حدودی احساس منفی دارید نظرتان را برایش شرح دهید و سپس وقتی شرایط مناسبی فراهم است با او به توافق برسید، تو می توانی به آن موسیقی گوش کنی اما فقط وقتی که در اتاقت بسته است. اگر احساس می کنید آن چیزی که مد شده خوب نیست محدودیت های قاطعی در نظر بگیرید، تو نمی توانی این لباس ها را با آن همه پاره گی و سوراخی که رویشان است بپوشی.

در حالی که علاقه نشان دادن به مدهای روز طبیعی است، فرزندتان نباید بیش از حد مشغول آنها شود. اگر او بیش از حد به لباس ها و وسایل خود حساسیت نشان می دهد به او کمک کنید تا علاقه مندیهایش را به چیز های دیگری گسترش دهد. اگر او از مد پیروی کند تا توجه دوستانش را جلب کند، او را تشویق کنید تا برای برقراری ارتباط با دوستانش راههای دیگری بیابد. در نهایت از نگرش مشترکی که می خواهید آن را دنبال کند پیروی کند. اگر حس ارزش گذاری مورد نظر خودتان را در مورد چیز های مختلفی با او در میان بگذارید بیش از حد گرفتار وسوسه رسیدن به هر چیزی که جدید است نمی شود.

________________________________________________________

منبع:راهنمای کامل والدین۳ /مولف: دکتر رابین گلداستین /مترجم: دکتر مینا اخباری آزاد

تنظیم برای نوگرا: باران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا