خبر های جدید

آخرین نتایج غیر رسمی همه پرسی در مورد قانون کشور مصر

آخرین نتایج غیر رسمی همه پرسی در مورد قانون کشور مصر

گزارش‌های اولیه از نتایج مرحله‌ی دوم همه‌پرسی در ۱۷ استان مصر نشان می‌دهد که اغلب مردم این کشور به پیش‌نویس قانون اساسی جدید رأی مثبت داده‌اند.

‌بنا به‌ گزارش شبکه‌ی خبری الجزیره‌، یکی از رهبران جماعت اخوان المسلمین مصر، امروز یکشنبه ۳ دیماه‌ به خبرگزاری رویترز گفته است که نتایج غیر رسمی شمارش آرا نشان می‌دهد که اکثریت مردم از طریق صندوق‌های رأی موافقت خود را با این پیش‌نویس اعلام کرده‌اند.

وی که یکی از اعضای ناظر بر صندوق‌های رأی‌گیری بوده است، اظهار داشت که بر اساس بر آوردهای اخوان المسلمین، ۷۱ درصد از مردم مصر در مرحله‌ی دوم به پیش نویس ر‌أی «آری» داده‌اند. به گفته‌ی وی نتیجه‌ی کلی دو دوره‌ی این همه‌پرسی موافقت ۶۳/۸ درصد با پیش‌نویس خواهد بود.

طبق این گزارش، نتایج رسمی همه‌پرسی قانون اساسی فردا دوشنبه پس از رسیدگی به شکایت‌ها اعلام می‌شود.

در همین حال یکی از مسؤولان برجسته‌ی جبهه‌ی نجات ملی که از مهم‌ترین تشکل‌های سیاسی مخالف محمد مرسی به شمار می‌رود گفته است که بررسی‌های غیر رسمی این جبهه نیز نشان می‌دهد که پیش‌نویس قانون اساسی جدید تصویب شده است.

وی اظهار داشت: «اخوان المسلمین کشور را اداره می‌کنند، مردم را تحت تأثیر افکار خود قرار می‌دهند، روند رأی‌گیری و اداره‌ی همه‌پرسی نیز در کنترل آنان است بنابراین نباید انتظاری جز پیروزی آن‌ها را داشته باشیم.»

منابع آگاه‌ از کمیته‌های شمارش آرا می‌گویند پس از پایان مرحله‌ی دوم رأی‌گیری نتایج نهایی نشان داد که در استانی که مرسی در آن به دنیا آمده است ۹۱/۸درصد به پیش‌نویس قانون اساسی رأی مثبت دادند در حالی که مخالفان فقط حدود ۸/۲ درصد رأی منفی را از آن خود کردند.

در استان اسماعیلیه نیز ۷۰ درصد رأی‌دهندگان به قانون اساسی رأی مثبت دادند.

شنبه‌ی گذشته دور اول این همه‌پرسی در ۱۰ استان برگزار شد. مخالفان مرسی می‌گویند که مرحله‌ی اول همه‌پرسی به دلیل تخلفات انجام شده می‌بایست لغو شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ‌در جریان دور دوم همه‌پرسی قانون اساسی جدید مصر در شماری از شعب اخذ رأی، صف‌های طولانی تشکیل شده بود و به همین دلیل مسؤولان برگزاری این همه‌پرسی تصمیم گرفتند تا ساعت ۱۱ شب رأی‌گیری را تمدید کنند.

چنانچه قانون اساسی جدید با اکثریت آرا تصویب شود پس از دو ماه، انتخابات پارلمانی در مصر برگزار می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا