خبر های جدید

ابهامات گروگانگیری الجزایر و نگرانی آمریکا و انگلیس و …

ابهامات گروگانگیری الجزایر و نگرانی آمریکا و انگلیس و …

محمدرضا نوروزپور

بحران گروگانگیری در الجزایر حل شد اما نحوه حل شدن این بحران به زودی به یکی از جنجال برانگیز ترین موضوعات سیاست خارجه الجزایر تبدیل خواهد شد.

نحوه برخورد ارتش الجزایر با گروگانگیران اسلامگرای مرتبط با القاعده بسیار عجولانه، بعضا مشکوک و غیر حرفه ای به نظر می رسد. با توجه به تجربیاتی که عمده کشورهای درگیر با چنین حوادث و رویدادهایی از آن برخوردارند نحوه اقدام ارتش الجزایر مبنی بر حمله هوایی با حجم آتش بالا به گروگان  و گروگان گیر  قطعا با هدف مشخصی از سوی ارتش و دولت الجزایر انجام شده است و الا متهم به بی منطقی خواهد بود.

 براساس شواهد موجود از جمله قابل پیشبینی بودن کشته شدن گروگان ها درصورت انجام چنین عملیاتی و در جریان نگذاشتن قدرت های غربی از جمله آمریکا درباره این عملیات، به نظر می رسد طراحان این عملیات، از همان ابتدا به فکر نجات گروگان ها که عمده آنها را اتباع خارجی از جمله ۷ آمریکایی، چند فرانسوی، ژاپنی و نروژی و فیلیپینی تشکیل می دادند، نبوده و هدف دیگری را دنبال می کرده اند.

 این اهداف می تواند نخست پایان دادن سریع به ماجرا پیش از آنکه تبدیل به یک بحران منطقه ای و بین المللی برای الجزایر شود و دوم دادن درسی به افراطیون و القاعده مبنی بر مصالحه ناپذیر بودن ارتش الجزایر در برابر اقدامات و خواسته آنها تعبیر شود. هنوز برای نتیجه گیری درباره درست یا غلط بودن این استراتژی الجزایر برای برخودی چنین سریع، قاطع و خونین با این رخداد زود است اما همانگونه که مقامات این کشور نیز اعلام کرده اند، در آن لحظه احساس کرده اند که بهترین تصمیم و روش را اتخاذ کرده اند.

ناخرسندی آمریکا

آمریکایی ها به شدت از نداشتن اطلاعات دقیق از آنچه در الجزایر رخ داد و عدم هماهنگی دولت الجزایر با آنها درخصوص انجام عملیات نظامی ناراحت هستند. این ناراحتی می تواند تا اندازه زیادی متوجه فرانسه و نروژ نیز بشود چرا که آنها روز پنجشنبه اعتراف کردند که تا حدودی در جریان عملیات نظامی در اطراف تاسیسات گازی عین أمیناس واقع در شرق الجزایر بوده اند. فرانس ۲۴ گزارش داده است که موضع رسمی مقامات آمریکایی درباره این عملیات نیروهای الجزایری این است که اوضاع ابهام آمیز است. آمار و ارقام ضد و نقیضی منتشر می شود. یکی از مسئولان رسمی گفته است هفت تا هشت آمریکایی در بین گروگانها هستند اما معلوم نیست این گروگانها فرار کرده اند، کشته شده اند یا هنوز گروگان هستند. برخی از رسانه های آمریکایی می گویند پنج گروگان آمریکایی موفق به فرار شده اند. آمریکا از الجزایر انتقاد کرده است قبل از این حمله واشنگتن را مطلع نکرده بود. هیلاری کلینتون از همه دیپلماتهای آمریکایی خواست تدابیر امنیتی را برای همه شهروندان آمریکایی در سراسر شمال آفریقا تشدید کنند. آمریکاییها یک فروند هواپیمای بدون سرنشین خود را برای دستیابی به اطلات بیشتر برفراز این تاسیسات گازی به پرواز درآورده اند.

خشم ژاپن

 در همین اثنی ژاپن به شدت از کشته شدن اتباع خود در الجزایر در این حادثه خشمگین است و نشانه آن احضار سفیر این کشور در توکیو است. الجزیره گزارش داده است که  اوضاع در توکیو نیز ابهام آمیزاست.  دو گروگان ژاپنی در عملیات ارتش الجزایر کشته شده اند و شرکت ژاپنی جی جی سی که در این تاسیسات فعال است، می گوید از سرنوشت ۱۴ تن از کارکنان خود هیچ خبری ندارد. تنها خبری که به دست رسیده این است که سه تن از کارکنان ژاپنی زنده و سالم مانده اند که پس از فرار به الجزیره رسیده اند.  نخست وزیر ژاپن به علت این بحران سفر خود را به کشورهای آسیایی لغو کرد و این نشان می دهد دولت این وقایع را بسیار جدی گرفته است. پیش از آن شینزو آبه نخست وزیر ژاپن از مسئولان الجزایری خواسته بود به منظور نجات جان گروگانهااین عملیات را متوقف کنند اما الجزایر به این توصیه عمل نکرد. ژاپن از تحولات اوضاع ابراز تاسف کرد به خصوص آنکه الجزایر هیچ خبری از پیش در خصوص این حمله به کشورهای خارجی نداده بود. اینک دیپلماتهای ژاپنی در تلاشند اقدامات خود را با دیپلماتهای آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی هماهنگ کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از توکیو ، در پی عملیات برای آزادی گروگان ها در تاسیسات گازی عین أمیناس در الجزایر ، ژاپن سفیر الجزایر را در توکیو احضار کرد.

تا کنون تنها مقامات الجزایری هستند که  از نتیجه عملیات نظامی علیه گروگان گیران تاسیسات گازی شرق این کشور، ابراز رضایت کرده اند که این موضوع بار دیگر نشان می دهد که دو فرض مطرح شده درباره این اقدام نظامی درست بوده است و الجزایر نجات جان گروگان های خارجی را در اولویت خود قرار نداده بوده است.

آغاز ماجرا

 در بحران گروگانگیری که از چهارشنبه شب به وقت تهران در میدان گازی در شرق الجزایر آغاز شد. [گروگان گیری در الجزایر/۴۱ نفر از جمله ۷ آمریکایی در اسارت القاعده] یک گروه اسلامگرای سلفی به رهبری مختار بالمختار۴۰ تا ۴۴ نفر از جمله چندین نفر از اتباع کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، نروژ، ژاپن و فیلیپین را گروگان گرفته و دلیل کار خود را پاسخی به حمله نظامی فرانسه به کشور مسلمان مالی عنوان کردند. این گروه اسلامگرای مرتبط با القاعده شمال آفریقا که خود را گردان خون می خواندند شامل ۲۲ فرد مسلح بوده اند، البته خواسته های دیگری هم داشتند. آنها خواستار آزادی زندانیانی شدند که در زندان های الجزایر هستند و از دولت خواستند از همکاری با اقدامات نظامی فرانسه در شمال مالی[پشت پردۀ حمله نظامی جدید فرانسه به قاره سیاه] دست بکشد. [گروگانگیران الجزایری شرط گذاشتند] پایان این بحران بلافاصله در روز پنجشنبه با حمله ارتش الجزایر به گروگانگیران اعلام شد. در این حمله نظامی که با استفاده از جنگنده ها و بالگردهای نظامی ارتش و با پوشش زمینی نفربرها و خوردوهای زرهی ارتش انجام شد، ۳۰ گروگان گیر و یازده گروگان کشته شدند.

ایرلندی ها خدا را شکر کردند

در این بین موفقیت شماری از گروگان ها به فرار از دست گروگان گیران که یکی از آنها تبعه ایرلند بوده سبب شده تا اندازه ای این کشور کمترین لطمه را در این ماجرا ببیند. ایامون گیلمور وزیر خارجه ایرلند در این باره گفته است: «ما بسیار خوشحالیم که استیون مک فال آزاد و سلامت است».

انگلیس هم ناراحت است

از سوی دیگر گرچه افرادی از ملیت های مختلف، در این تاسیسات گازی کار می کردند، اما به دلیل نقش پر رنگ شرکت بریتیش پترولیوم در این تاسیسات، شمار انگلیسی ها بیش از دیگر ملیت ها بوده است.  دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس درباره این حادثه گفته است آنها  در این مجموعه از فعالیت های بی پی در الجزایر با موقعیت بدی رو به رو هستند. شماری از اتباع انگلیسی به گروگان گرفته شده اند و او فکر می کند باید خود را برای احتمال شنیدن خبرهای بدی آماده کند.

الجزایر کار درست را کرده است

پاسخ الجزایر اما به انتقادات این است که این کشور در آن زمان درست ترین کار ممکن را انجام داده از اینکه توانسته ضربه مهلکی به گروگانگیران و گروه های افراطی مرتبط با القاعده بزند خوشحال است اما در عین حال به خاطر کشته یا زحمی شدن برخی از گروگانگیر ها به شدت متاسف است.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا