خبر های جدید

برنامه مطالعه اسلام در روسیه تصویب می شود

دولت روسیه تصمیم دارد تا برای نخستین بار برنامه تحصیل مطالعه اسلام را در دانشگاه ها تصویب کند.

به گزارش اخبار جهان اسلام  به نقل از منابع عربی، دولت روسیه برای نخستین بار قصد دارد برنامه مطالعه اسلام در دانشگاه های این کشور را تصویب کند؛ این برنامه های مشتمل بر تحصیل در سطح لیسانس و فوق لیسانس است که سه ماه دیگر تصویب می شود.

براساس این برنامه ها، دانشجویان به مدت سه یا پنج سال بدون سفر به خارج تحصیل می کنند، این درحالی است که این تصمیم واکنش هایی متفاوتی را داشته است. برخی از تحلیلگران معتقدند که این اقدام، بهترین آمادگی برای کارشناسان روسیه درزمینه دین اسلام است، در حالی که دیگران آن را به عنوان تلاشی برای مبارزه با افراط گرایی می دانند.

«دامیر جیزاتولین» معاون اول رئیس اداره مسلمان روسیه اروپا و سیبری دراین باره گفت: این تصمیم زیاد به تاخیر افتاده است و تاکنون هیچ موسسه آکادمی و دانشگاهی روسیه به مطالعه اسلام اهتمام نکرده است.

«دنجا خالدوف» رئیس مرکز مطالعات سیاسی اسلامی در مسکو گفت: مدارس دبیرستان و دینی اسلامی در روسیه وجود دارد ولی دانشکده و موسسه تحقیقات اسلامی وجود ندارد و این تصمیم عرصه ای را در برابر دانشجویان برای شناخت بیشتر موضوعات متعدد در زمینه عبادت، قانون اسلامی و تاریخ اسلامی باز خواهد کرد.

هواداران این طرح می گویند: این برنامه در برداشتن موانع در برابر روسهایی که تحصیل می کنند و می خواهند درباره اسلام مطالعه کنند، کمک خواهد کرد.

اسلام در روسیه دومین دین این کشور به شمار می آید، به طوری که نزدیک به ۱۵درصد از ساکنان این کشور یعنی ۲۳ میلیون نفر آنها را مسلمانان تشکیل می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا