خبر های جدید

اردوغان، امید است،عید نوروز سبب تسریع مذاکرات صلح با کردها شود.

 اردوغان، ابراز امیدواری کرد عید نوروز موجب تسریع مذاکرات صلح با کردها شود.
نخست وزیر ترکیه روز سه شنبه تاکید کرد:« ما امیدوار هستیم که جشن های نوروز که بیست و یکم مارس برگزار می شود، فرصت مناسبی باشد تا مذاکرات صلح با کردها تسریع پیدا کند و زمینه برای پایان یافتن شورشی که از سه دهه پیش تا کنون در ترکیه ادامه دارد و موجب کشته شدن دهها هزار نفر شده است، فراهم شود.»
عید نوروز جشن سال جدید برخی از کشورهای منطقه به ویژه ایران، افغانستان، پاکستان، بخشی های از هند و مناطق کردنشین برخی از کشورها از جمله ترکیه است.
اردوغان که در نشست حزب عدالت و توسعه ترکیه سخن می گفت، خاطر نشان کرد:« ما امیدوار هستیم که بیست و یکم ماه مارس با خوشحالی جشن گرفته شود. امیدوار هستیم که جشن نوروز امسال با خود امید به همراه آورد و بستر را برای حل و فصل مناقشه با کردها آماده سازد.»
عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان، پ ک ک، که توسط دولت ترکیه بازداشت شده است و در زندان به سر می برد، روز دوشنبه اعلام کرد بیست و یکم ماه مارس «دعوتی تاریخی» ارائه خواهد کرد. برخی تصور می کنند سرکرده شورشیان کرد ترکیه قصد دارد آتش بس شورشیان کرد را با دولت خواستار شود.
مقامات ترکیه از اکتبر گذشته با اوجالان مذاکره می کنند تا به شورشی که از سه دهه پیش ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است، پایان دهند. سعدالله ارگین، وزیر دادگستری ترکیه، در مصاحبه ای تلویزیونی اعلام کرده است اعضای حزب پ ک ک تا نه ماه دیگر از ترکیه عقب نشینی خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از آنکارا، ترکیه و بخشی از جامعه بین المللی حزب کارگران کردستان را یک سازمان تروریستی می دانند. این گروه در سال هزار و نهصد و هشتاد و چهار مبارزه مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه را آغاز کرد تا یک کشور کرد در مناطق جنوب شرقی ترکیه ایجاد کند. این مناقشه تا کنون بیش از سی و پنج هزار قربانی گرفته است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا