خبر های جدید

فراخوان اخوان المسلمین برای تظاهرات حمایت از مرسی و هشدار ارتش

فراخوان اخوان المسلمین برای تظاهرات حمایت از مرسی و هشدار ارتش
به دنبال برکناری رئیس جمهوری مصر به دست نظامیان، طرفداران محمد مرسی و اخوان المسلمین با فراخوان عمومی از مردم این کشور خواستند امروز (جمعه) در حمایت از مرسی تظاهرات کنند. ارتش نیز هشدار داده است که با هرگونه ناآرامی برخور می‌کند.

به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، طرفداران محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر و گروه اخوان المسلمین امروز تظاهراتی را در میدان رابعه العدویه، در شرق قاهره و دیگر مناطق مصر در اعتراض به برکناری مرسی برگزار می‌کنند.

در این تظاهرات که تحت عنوان “جمعه مخالفت” و به دعوت جریان‌های اسلامی مختلف در مصر برگزار می‌شود، شرکت‌کنندگان مخالفتشان را با اقدام ارتش در برکناری محمد مرسی اعلام می‌کنند.

طرفداران مرسی اقدام ارتش را کودتای نظامی توصیف می‌کنند و کارشناسان مسائل مصر احتمال می‌دهندد تظاهرات امروز در استان‌های مختلف مصر به خشونت کشیده شود.

پیشتر ائتلاف گروه‌های اسلام‌گرای مصر که رهبری آن را اخوان المسلمین بر عهده دارد، از مردم مصر خواسته بود در اعتراض به آنچه از آن به عنوان کودتای ارتش یاد می‌کنند در تظاهرات “جمعه مخالفت” شرکت کنند.

در قاهره این تظاهرات در منطقه رابعه العدویه و بدون حضور شماری زیادی از رسانه‌های داخلی مصر و با وجود تدابیر امنیتی شدید برگزار می‌شود.

به گزارش شبکه الجزیره طرفداران مرسی از زمان برکناری وی در میدان رابعه العدویه تحصن کرده‌اند و برای تظاهرات امروز هر لحظه بر شمار آنها افزوده می‌شود.

در همین حال، ارتش مصر در واکنش به تصمیم طرفداران مرسی برای برگزاری تظاهرات در بیانیه‌ای اعلام کرد که با تنش‌های خیابانی و تخریب اموال عمومی برخورد خواهد کرد اما تاکید کرد که هیچ اقدام فوق‌العاده یا مستبدانه‌ای علیه گروه یا جریان سیاسی خاصی اتخاذ نخواهد کرد.

ارتش در این بیانیه بر اینکه برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز حق همه مردم مصر است تاکید و اعلام کرد: افراط در استفاده از این حق طبیعی و اقداماتی از جمله بستن راه‌ها یا تخریب اموال عمومی تهدیدی برای منافع ملی و اقتصادی مصر است و با آن برخورد خواهد شد.

ارتش مصر در پایان تاکید کرد که با همکاری نیروهای امنیتی این کشور برای تحقق “آشتی ملی و گسترش عدالت” تلاش خواهد کرد.

از سوی دیگر، وزارت بهداشت مصر اعلام کرد، در درگیری‌هایی که شب گذشته در استان‌های مختلف مصر میان طرفداران و مخالفان محمد مرسی رخ داد بیش از ۱۰۰ تن زخمی شدن که از این میان بیش از ۸۰ تن از اهالی شهر الزقازیق در شمال قاهره، محل تولد محمد مرسی بودند.

خبرگزاری رسمی الشرق الاوسط مصر نیز گزارش داد، در این درگیری‌ها دو طرف از سنگ و گلوله شکاری استفاده کردند.

از سوی دیگر، اخوان المسلمین مصر نیز در پایگاه اینترنتی‌اش اعلام کرد: در پی شلیک نیروهای پلیس و ارتش به ده‌ها هزار تن از طرفداران مرسی در استان مطروح تا کنون ۱۰ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

از زمان برکناری محمد مرسی و در پی درگیری‌های طرفداران و مخالفان وی در خیابان‌های این کشور، دستکم ۱۶ تن کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.

نیروهای مسلح مصر عصر چهارشنبه اجرای قانون اساسی در این کشور را به شکل موقت به حالت تعلیق درآورده و رئیس دادگاه قانون اساسی این کشور را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت برگزیدند.

منبع: عصر ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا