خبر های جدید

جلسه فوق العاده اخوانی های جهان در کشور ترکیه برگزار شد

جلسه فوق العاده اخوانی های جهان در کشور ترکیه برگزار شد

  رهبران اخوان المسلمین در سراسر جهان، نشست فوق العاده ای را در ترکیه برای بررسی آخرین تحولات مصر و مساله برکناری محمد مرسی از قدرت برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، منابع آگاه در اخوان المسلمین اردن با اعلام این خبر تاکید کردند که این نشست روزهای شنبه و یکشنبه و با حضور رهبران بلند پایه اخوان المسلمین در سراسر جهان به ویژه در کشورهای عربی برگزار شد.

در این نشست ترکیه میزبانی آن را بر عهده داشت، شرکت کنندگان در خصوص اوضاع مصر به ویژه برکناری محمد مرسی، رئیس جمهوری سابق این کشور ازقدرت و دلایل شکست اخوان المسملین در مصر و نیز آینده این گروه، گفت وگو کردند.

علاوه بر این گفت وگو درباره راه های کاهش نتایج بحران مصر و اقدامات آینده اخوان المسلمین در این کشور از جمله موضوعات دیگر نشست فوق العاده اخوان المسلمین در ترکیه بود.

شبکه خبری المیادین نیز گزارش داد: شرکت کنندگان در این نشست، درباره سند صادر شده از سوی “مرکز بین المللی مطالعات و آموزش”، شاخه برنامه ریزی “اخوان المسلمین جهانی” مبنی بر اینکه جنبش حماس از حوادث اخیر مصر بیشترین ضرر را کرده، گفت وگو کردند.

در این سند همچنین اعلام شده است که بارزترین دلایل شکست اخوان المسلمین در مصر اختلاف میان جریان های اسلامگرای این کشور و گسترش شکاف میان این گروه با احزاب سلفی است.

در سند مذکور ضمن توصیف سناریوی “نظامی شدن درگیری ها در مصر” به اقدامی “فاجعه آمیز″، تاکید شده که این امر در نهایت به نابودی مصر درست شبیه آنچه که در سوریه رخ داد، می انجامد.

درباره جزئیات پایانی نشست اخوان المسلمین در ترکیه اطلاعاتی در دست نیست، اما منابع آگاه در اخوان المسلمین اردن اعلام کردند که به احتمال زیاد رهبران اخوان المسلمین در ترکیه درباره گام هایی برای حمایت از این گروه در مصر و محمد مرسی توافق کردند.

این نشست همزمان با تظاهرات اعلام همبستگی با اخوان المسلمین در شماری از کشورهای جهان و تجمع طرفداران این گروه در میدان های قاهره و شهرهای دیگر مصر برگزار شد.

از سوی دیگر شبکه المیادین اعلام کرد: راشد الغنوشی، دبیرکل جنبش النهضه تونس به عنوان رئیس دفتر سیاسی اخوان المسلمین جهان انتخاب شد و این بدین معناست که الغنوشی فرد شماره دو اخوان المسلمین در سراسر جهان شد.

الغنوشی در دهه هشتاد پس از اتمام تحصیلاتش در رشته فلسفه در فرانسه به تونس بازگشته و جنبش اسلامی النهضه را تاسیس کرد وی در سال ۱۹۸۱ به عنوان رئیس جنبش النهضه در تونس انتخاب شد و بار دگیر در سال ۲۰۰۷ پس از یکبار سرکوبی این جنبش و سفر رهبران آن به خارج از تونس، به عنوان دبیرکل این جنبش ابقا گردید. الغنوشی در حال حاضر ریاست جنبش حاکم النهضه در تونس را برعهده دارد.

“اخوان المسلمین جهانی” یک جنبش فراملی اسلام گراست که در بسیاری از کشورهای عربی بزرگ ترین جریان اپوزیسیون به شمار می رود. اخوان المسلمین قدیمی ترین و بزرگ ترین گروه سیاسی اسلامی است که در سال ۱۹۲۸ میلادی مصادف با سال ۱۳۴۷ قمری در شهر اسماعیلیه مصر و به رهبری “حسن البنا” بنیان نهاده شد و سپس فعالیت خود را به قاهره و سایر نواحی مصر و از آنجا به دیگر کشورهای عربی و اسلامی گسترش داد.

منبع: دپلوماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا