خبر های جدید

ادامه تظاهرات در محکومیت محاکمه محمد مرسی

عرش نیوز :
نقاط مختلف شهرهای اسکندریه، فیوم، بنی‌سویف، منیا، الاقصر و… دوشنبه شب و ساعاتی پس از پایان محاکمه ناتمام «محمد مرسی»، شاهد تظاهرات گسترده ضددولتی از سوی طرفداران «مرسی» بود. آن طور که ائتلاف «حمایت از مشروعیت» اعلام کرده تنها در اسکندریه ۳۸ تجمع با نام «پایداری مرسی در محاکمه» برگزار شد.
در استان فیوم اما تظاهرات به خشونت کشیده شد و نیروهای امنیتی ضمن شلیک گاز اشک‌آور و ضرب و شتم معترضان ۱۲ نفر را بازداشت کردند.
بنی‌سویف اما شاهد سه تظاهرات شبانه در محکومیت محاکمه مرسی بود. در این شهر معترضان تصاویر مرسی و شماری از اخوانی‌های بازداشت شده را با خود حمل می‌کردند. به گزارش خبرگزاری‌ فارس، در شهرهای «منیا» و «الاقصر» نیز مجموعا ۲۲ نفر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
از سوی دیگر، شبکه خبری «الجزیره» نیز از وقوع درگیری‌های شدید بین طرفداران مرسی و نیروهای امنیتی در «قاهره» خبر داد.
بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی در این شهر معترضان به محاکمه مرسی را با گلوله و گاز اشک‌آور پراکندند.
حامیان اخوان‌المسلمین در مقابل مقر دانشکده پلیس در قاهره نیز تجمع کردند تا محاکمه رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر را محکوم کنند.
آنها دست‌نوشته‌های زرد رنگ در دست گرفته و با سردادن شعارهایی تاکید کردند محاکمه مرسی یک اقدام سیاسی است. تظاهرکنندگان با سر دادن شعار علیه «نظام کودتا» تاکید کردند به اعتراضات مسالمت‌آمیز خود در مقابل تمام نهادهای قضایی مصر ادامه می‌دهند.
حامیان اخوان‌المسلمین در دانشگاه قاهره با تدابیر شدید امنیتی تظاهرات مشابهی برگزار کردند. هزاران تن از مخالفان محاکمه مرسی در «المعادی» و «اسیوط» راهپیمایی کردند. ساکنان روستای «العدوه»، زادگاه رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر نیز برای اعلام مخالفتشان با محاکمه وی تظاهرات کردند.
در همین راستا، اخوان‌المسلمین مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد محاکمه مرسی «ظالمانه» بوده و مسئولان دادگاه «اتهامات دروغین» علیه وی مطرح کرده‌اند.
روز دوشنبه، ۱۳ آبان‌ماه سال ۹۲ اولین جلسه محاکمه محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر به همراه ۱۴ تن از رهبران اصلی اخوان از جمله «عصام العریان» در «آکادمی پلیس» قاهره با حضور هزاران نیروی امنیتی و ده‌ها هزار نفر از موافقان و مخالفان برگزار شد.
این جلسه به دلیل اعتراض‌ها و شعارهای پی‌درپی متهمان همچنین به دلیل اینکه مرسی حاضر به پوشیدن لباس مخصوص زندانیان نشد، نیمه‌تمام ماند و قاضی دادگاه ادامه محاکمه را به ۱۸ آبان ماه موکول کرد. این مسئله به شدت خشم اخوانی‌ها را برانگیخته است.
در این بین حزب اسلامگرای «النهضه» تونس نیز با صدور بیانیه‌ای شدید‌اللحن محاکمه «رئیس‌جمهور قانونی مصر» را «ظالمانه» توصیف کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها حزب النهضه که رهبری ائتلاف حاکم را بر عهده دارد در بیانیه‌ای توقف محاکمه مرسی و آزادی وی را خواستار شد و افزود: محاکمه مرسی در حالی است که وی رئیس‌جمهور قانونی و نخستین رئیس‌جمهور غیرنظامی و منتخب در تاریخ مصر است.
این بیانیه افزود: جلسه محاکمه مرسی روز دوشنبه و چهار ماه بعد از کودتای نظامی علیه دولت مشروع مصر آغاز شد کودتایی که برای ناکام گذاشتن تجربه دموکراسی و نابودی دستاوردهای انقلاب این کشور صورت گرفت.
در این بیانیه النهضه تونس همبستگی کامل خود را با رئیس‌جمهور برکنار شده مصر و معاونان وی و رهبران اخوان به خاطر محاکمه ظالمانه آنان اعلام کرد.
النهضه تاکید کرد: محاکمه مرسی توهین و کوچک شمردن اراده و خواسته میلیون‌ها مصری است بنابراین این محاکمه باید متوقف و رئیس‌جمهور آزاد شود و کشور بار دیگر به روند انتقال دموکراسی که مطالبات مردم را محقق می‌کند بازگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا